• Anonym

Kan av ha fått i oss yttepytte maskindiskmedel, diskmaskin nästan färdigdiskad, hur stor risk?

Är säkert hur nojjig som helst nu, och sambon tycker jag är hur fånig som helst, 

men iaf, våran ström gick i fm då vi inte kan ha för mkt saker igång samtidigt,  så vi stängde av diskmaskinen som var 35 min kvar på( hade satt på ett långt program så det var i slutet av programet) och fortsatte med lunchen. Glömde sedan bort den helt och när vi höll på med saker i köket på em så plockade jag ur den, glömde som sagt helt bort att den inte gått klart. Såg inget konstigt på glasen och allt såg rent ut. Sonen fick äta mellis ur sin skål som stod i maskinen och en av skedarna.

Men nu när jag skulle sätta in ny disk och sätta på den så ser jag ju att den står kvar på 35 min kvar.. fick nu panik och började kolla all disk som jag ställt in i skåp men det ser inte ut som det är ngt kvar på glasen och kollade på besticken, det enda jag såg på var en av småskedarna där var det lite pulver kvar, 

Får ju panik nu om vi ev fått i oss ngt medel, men jag såg inget på glasen som sagt, och vi åt med gaffel och kniv och inga skedar till maten. Drack dock ur glasen.

Men det borde väl ha sköljt bort det mesta väl?  

• Svar på tråden Kan av ha fått i oss yttepytte maskindiskmedel, diskmaskin nästan färdigdiskad, hur stor risk?
  • Anonym

Dom sista varven i maskinen är ju antagligen sista sköljningarna och det mesta av medlet är nog redan borta för länge sedan. Medlet löses upp i början och samlas med vattnet, i mitten tömmer den och tar in nytt vatten.

Kan inte tänka mig att den mängden som är kvar efter sköljningen skulle vara särskilt skadligt.
    Möjligtvis om du skulle äta 2-3 tabletter. Det i maskinen är så utspätt med vatten!

Hade det varit farligt hade man nog redan från början valt att inte låta det där farliga tvätta det man ska äta på :)!

• Anonym

Många diskmaskiner lämnar ju till och med rester i glasen som man oftast inte märker av förrän man druckit upp innehållet. Tror inte alls det är någon fara :)

• Sweet life
    Anonym skrev 2012-11-25 20:59:29 följande:
    Dom sista varven i maskinen är ju antagligen sista sköljningarna och det mesta av medlet är nog redan borta för länge sedan. Medlet löses upp i början och samlas med vattnet, i mitten tömmer den och tar in nytt vatten.

Kan inte tänka mig att den mängden som är kvar efter sköljningen skulle vara särskilt skadligt.
    Möjligtvis om du skulle äta 2-3 tabletter. Det i maskinen är så utspätt med vatten!

Hade det varit farligt hade man nog redan från början valt att inte låta det där farliga tvätta det man ska äta på :)!

Säger som dig med de sista varven...

Däremot, är maskindiskmedel det farligaste ett barn kan få i sig enligt giftcentralens "giftkarta", bara lite lite kan räcka för att ge allvarliga skador..

MEN, TS, du behöver inte oroa dig. Men känner du dig osäker, ring giftcentralen hellre en gång för mycekt än en gång för lite!
  • Anonym

hehe tack för svar :)  som sagt man hade väl märkt om det smakat märkligt.. Men sonens sked syntes inget på och inte hans tallrik heller. 

Jag nojjar som vanligt

ja det fanns inget vatten kvar i maskinen och inget pulver osv på luckan alls.

• Anonym
    Sweet life skrev 2012-11-25 21:03:18 följande:

Däremot, är maskindiskmedel det farligaste ett barn kan få i sig enligt giftcentralens "giftkarta", bara lite lite kan räcka för att ge allvarliga skador..

MEN, TS, du behöver inte oroa dig. Men känner du dig osäker, ring giftcentralen hellre en gång för mycekt än en gång för lite!
    Min son har fått i sig medel, det var kvar i ett decilitermått i sköljen..så fyllde han den med vatten och drack :(..ringde då giftcentralen och de sade att om han inte kräks eller visar andra symtom så är det ingen fara alls.

Finns mycket värre saker än maskindiskmedel man kan få i sig, lyckligtvis har det aldrig hänt här hemma :)  
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-11-25 21:03:18 följande:

Jo jag vet att maskintabletter är jättefarligt, men nu var ju detta upplöst..   

Men en kompis till mig hade hittat sin dotter med en stor tablett som inte lösts upp i maskinen i munnen, men på giftinfo så sa dom att det inte var så farligt längre och att dom skulle ge henne mjölk. 

• Anonym

med farligt menade dom att dom bytt ut ngt i maskindiskmedel som fanns förr som var mkt farligare förr...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 21:07:28 följande:
    Min son har fått i sig medel, det var kvar i ett decilitermått i sköljen..så fyllde han den med vatten och drack :(..ringde då giftcentralen och de sade att om han inte kräks eller visar andra symtom så är det ingen fara alls.

Finns mycket värre saker än maskindiskmedel man kan få i sig, lyckligtvis har det aldrig hänt här hemma :)  
    Men hur snabbt skulle han kräkas i sådant fall?  skulle man märka det snabbt?  

nej nu skall jag sluta nojja, Tack för alla svar fina ni 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 21:39:31 följande:
    Men hur snabbt skulle han kräkas i sådant fall?  skulle man märka det snabbt?  

nej nu skall jag sluta nojja, Tack för alla svar fina ni 

En halvtimme-timme cirka, kroppen brukar vara ganska snabb (i detta sammanhang) på att svara på om det är något den absolut inte skulle ha!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 21:46:46 följande:

En halvtimme-timme cirka, kroppen brukar vara ganska snabb (i detta sammanhang) på att svara på om det är något den absolut inte skulle ha!
    ok, tack. Nu är det 4-5 timmar sedan iaf

men räknade ut att den hade kört i 110 min innan den slog av och den försköljer först och släpper sedan tabletten. Men den borde vara i sköljstadiet vid den tidpunkten..

aja har diskat om allting nu iaf

• Anonym

Från giftinformationscentralen:

" Maskindiskmedel

Kraftigt irriterande, eventuellt frätande, men förtäring av mindre mängd är i regel ofarligt. Åtgärd Skölj omedelbart ur munnen. Ge lite dryck. Framkalla inte kräkning. Kontrollera risken hos Giftinformationscentralen"

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 21:59:19 följande:
    Från giftinformationscentralen:

" Maskindiskmedel

Kraftigt irriterande, eventuellt frätande, men förtäring av mindre mängd är i regel ofarligt. Åtgärd Skölj omedelbart ur munnen. Ge lite dryck. Framkalla inte kräkning. Kontrollera risken hos Giftinformationscentralen"

jo läste det, men det var ju långt efter jag upptäckt det, så då hade vi redan ätit middag och druckit ur glasen så vi har ju sköljt ur munnen.

Men hade det in minnet som min kompis dotter råkade ut för, att hon hade en hel tablett i munnen och tuggade på och om inte det inte behövdes kollas upp så är ju detta mkt mkt mindre risk..
Svar på tråden Kan av ha fått i oss yttepytte maskindiskmedel, diskmaskin nästan färdigdiskad, hur stor risk?