• Anonym (Fundersam)

Obehagligt facebook-inlägg, eller? Ezekiel 25:17

En ytligt bekant, som jag har som vän på facebook, har lagt ut en bild där han står längst fram i något slags kapell. I ena handen som han har höjd håller han ett stort kors. Till bilden har han en kort kommentar, Ezekiel 25:17. Först tyckte jag det såg lite konstigt ut, men jag har alltid uppfattat honom som lite udda så jag reagerade inte så mycket. Men så kollade jag upp vad det står för och det är ett ganska obehagligt citat. "I will execute great vengeance on them with wrathful rebukes; and they will know that I am the LORD when I lay My vengeance on them." Nu kan jag inte släppa det. Tycker det är riktigt obehagligt. Hur hade ni reagerat? Har jag missat något?

• Svar på tråden Obehagligt facebook-inlägg, eller? Ezekiel 25:17
  • Anonym (Fundersam)
    "Jag skall taga stor hämnd på dem och tukta dem i förtörnelse. Och när jag låter min hämnd drabba dem, då skola de förnimma att jag är HERREN."
  • Mattias 81

Det är från Pulp Fiction

• Sorbus
    PinglanGbg skrev 2012-11-25 21:25:03 följande:
    Jag är inte så bra på engelska så jag vet inte vad det betyder
    Svenska (1917)
    Och jag skall taga stor hämnd på dem och tukta dem i förtörnelse. Och när jag låter min hämnd drabba dem, då skola de förnimma att jag är HERREN.

• Emiii

Det citatet är känt från filmen "Pulp fiction". Det är en kultfilm, och i slutet av filmen finns en spännande tolkning av citatet. Se den!

• Sorbus
    Emiii skrev 2012-11-25 21:28:49 följande:
    Det citatet är känt från filmen "Pulp fiction". Det är en kultfilm, och i slutet av filmen finns en spännande tolkning av citatet. Se den!
  • Anonym (Fundersam)

Ok, då hoppas jag att det är ett skämt med hänvisning till pulp fiction och inte bibelcitatet i sig han är ute efter. Lite obehagligt i alla fall tycker jag, men så har jag inte sett den filmen heller.

• Sorbus

äsch... jag skulle ju svara också. Jag har sett Pulp fiction men det är länge sedan så jag kommer inte alls ihåg att det var med. Påminn mig gärna, vad hände?
    Eftersom jag inte minns filmreferensen hade jag reagerat som du TS och tyckt att det var lite obehagligt.

• Anonym (Fundersam)

Ja, berätta gärna.

• Mattias 81

Samuel Jacksons karaktär tyckte citatet var coolt och säger det alltid innan han ska döda någon. För att man borde säga något coolt innan.

Vad tolkningen är minns jag inte. 

Svar på tråden Obehagligt facebook-inlägg, eller? Ezekiel 25:17