• Anonym (ok??)

Kan jag ta ut spiralen själv ??

Hej! 
    Jag hade en jätte otrevlig/hårdhänt barnmorska sist jag var till gyn,  nu undrar jag om det finns någon här ute som tagit ut sin spiral själv? är det svårt? vill ta ut den men vill inte till gyn. :(

• Svar på tråden Kan jag ta ut spiralen själv ??
  • Jodyanna

Jag skulle avråda att ta ut den själv eftersom man vet aldrig hur den sitter eller nått sånt, plus att jag tror det gör mycket ondare och långsammare att ta ut den själv.
    Kan du inte få träffa en snäll person på gyn så du inte blir rädd?
    ring och säg att du är orolig så får du nog gå till någon som dom vet är riktigt bra:) 

• Anonym (S)

Jag har tagit ut min själv. Var inga problem alls, kändes inte mer än att dra ut en tampong.

Vet dock inte om det är att rekommendera men bra gick det i alla fall :)

• Anonym (ok??)

tack för att ni skriver till mig men jag bor på mindre ort och det finns inte många att välja på det har gått ett år nu varje gång jag bokat måste jag boka av tiden usch :(

• Anonym (ok??)

någon som har mer erfarenheter att dela med sig av?

• dukat

Man kan ta ut spiralen själv.Men man kan ju inte själv se trådarna eller tråden och den kan vara svår att greppa med fingrarna. Men visst försöka duger.Bäst är att skappa ngn form av trubbig tång så man kan greppa trådarna utan att riskera att dom går av. 
    Men det är väl inget jag skulle rekommendera åt alla och envar 

• mepetite

jag tog ut min kopparspiral själv. Trådarna kändes väl där inne och sambon stack sig, men det var heeeeelt normalt enligt BM. Så jag drog försiktigt i trådarna och fick ut åbäket som ett smäck. Hade då haft den i 6 månader. om man jämför smärtan vid varje ägglossning så kändes det absolut minimalt att dra ut den.

• Honungssmulan

Jag tog ut den själv.

Rena händer, satt på huk, tog tid på mig och gjorde det sakta. Gick jättebra och känndes inget. 

• Anonym

Jag har tagit ut själv 2 gånger en koppar och en var hormon gick på en sekund känn tråden och dra på en gång stanna inte mitt på väggen känns inget . Vågade göra det inget problem alls.

• Anonym (Aldrig)

Jag skulle ALDRIG våga!

Man vet aldrig hur mycket man kan skada sig själv. Fast det har gått bra för vissa så är det fortfarande olika, precis som vid smärta vid insättning, lika olika! Så du väljer själv vilka risker du ville utsätta dig för. Men jag skulle inte ens tänka tanken att dra ut min mirena själv! 

Svar på tråden Kan jag ta ut spiralen själv ??