• jaghetersophia

Inte godis i julkalendern - tips

Har en sån där julkalender  som man själv kan stoppa ner var man vill i och söker tips på vad man kan lägga i luckorna förutom godis. Det jag själv kommit på är:

* Torkad frukt (russin, bananskivor, äppelskivor)
    * Gnuggtatuering
    * klistermärke

fler tips?      

• Svar på tråden Inte godis i julkalendern - tips
  • La Lola

Små plastdjur/gubbar
    Hårspännen/snoddar
    Strumpor
    Suddigum
    Små bilar
    Smycken
    Tygmat (såna där mjuka muffins och annat)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • W Goldberg

En slant
    En lapp med fritt valt mellis den dagen
    En ring
    Ett halsband
    En lapp med badhusdag den dagen
    Badkula

• sina

Åh, jag behöver också tips... Jag har köpt nagellack och ett penntroll, bland annat.

• La Lola

Kom på en sak till...vill man ge något större som inte får plats kan man stoppa ner en skattkarta och så gömmer man grejen nånstans i bostaden istället.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • krompa

Ballonger
    Lego
    Frön
    Recept på något som barnet får baka nästan själv

(ibland har jag pillat in bilar eller andra leksaker i ballongerna så man får blåsa upp dem och smälla dem för att få innehållet) 

• phillipha

Alltså torkad frukt är ju inte mycket bättre än godis...

när jag var liten fick vi ett paket på advent. Det blir bara fyra paket(vi hade en julstrumpa på väggen) så man kan lägga lite mer pengar varje söndag istället. Den traditionen har jag nu med min son.

Annars kan man göra en skattkarta, klippa den som ett pussel på 24 bitar och lägga en i varje lucka. Till sist blir det en karta som visar vägen till något barnet önskar sig. Man kan ju lägga in något öitet typ godis el frukt oxå om man vill.

• Iida01

Pixieböcker
    Diadem
    Böcker
    Pennor
    Roliga suddigum
    Små söta prydnadsgrejer
    Finns massa smått roligt i en del butiker.

• Jul
    phillipha skrev 2012-11-26 09:48:55 följande:
    när jag var liten fick vi ett paket på advent. Det blir bara fyra paket(vi hade en julstrumpa på väggen) så man kan lägga lite mer pengar varje söndag istället. Den traditionen har jag nu med min son.
    Vi kör också på adventskalender, Lillan får en present varje söndag. jag tänkte köra med aktivitetsrelaterade saker. Vi ska klä granen en söndag och då får hon lite eget julpynt till sitt rum. En annan söndag ska vi baka pepparkakor så då får hon egna formar.
  • sina

Det beror ju en del på barnets ålder också. Min treåring fattar inte så mycket av småsaker, men kan å andra sidan bli glad för en reklammagnet...

• strojes

Lego.
    Ett år fick dottern ett legoset med flera olika grejer i kalendern. Första dagen fick hon beskrivningen och nån liten grej att bygga ihop. Det var några småbilar och nått släp och ett par småbåtar och lite gubbar så hon fick en bil i taget att bygga dag för dag.

Vi har köpt ett dockskåp (begagnat) med möbler som alla tre tjejerna ska få i julklapp så vi funderar lite på att slå in lite av möblerna som kalenderpaket de sista dagarna innan julafton för att fylla ut "hål" som jag inte löst än.

Det jag har köpt hittills är:
    godis på lördagarna
    strumpor
    små roliga skriv-/ritblock som har formen av olika figurer
    sudd
    pennor

• mimamima

Vi tänker göra en blandning av paket och aktivitetskalender... Beställde jättefina småsaker på "muntra myran", tex söt pepoarkaksform, djurplåster, klistermärken, flip-flop sudd mm... kompletterat med litet nagellack, läppbalsam, minibok, kylskåpsmagnet mm... Sen blir det lappar med pepparkaksbak, skattjakt ute på kvällen med ficklampa, picknick på vardagsrumsgolvet, spela spel mm.....

• fortsätt paddla

Det bästa vi har gjort är att istället för att öppna ett paket med " skräp" varje dag så får barnet ett paket varje advent. Ett lite större paket som öppnas när man tänder ljuset, käkar pepparkakor och myser.
    Tex så får 8 åringen:
    1advent: 2 st böcker hon önskat sig.
    2advent: mysiga tofflor ( vi har kalla golv;))
    3advent: biljett till Disney on ice
    4advent: en ny julklänning och nagellack.
    Har tre barn och detta funkar toppen.

• jaghetersophia

tack för alla svar.

Vad trött kah blir på alla människor i alla dessa trådar som menar att frukt inte är nyttigare än godis. Vilken planet kommer ni ifrån? Frukt innehåller naturligt socker ja....och massa vitaminer, antioxidanter etc...innehåller godis vitaminer och antioxidanter och andra nyttigheter då? kalorimässigt unnehåller ju russin 300 kalorier, äpplen och banaaner betydligt mindre än så/100g och choklad innehåller ju 550kcal/100g Så även socker/kalorimässigt så är frukt nyttigare..men men...

Svar på tråden Inte godis i julkalendern - tips