• Anonym (mamma till pojke)

Gruppen för oss som har barn med talsvårigheter.

Hej!!
    Har en underbar liten pojke på snart 5 år. Han är social fin och go. Men var väldigt sen  med att börja tala. Vi håller just nu på med en utredning för att komma fram till varför och att han ska få den hjälp han behöver. Vi har också gått hos Logoped ett tag, Tog ett tag innan vi fann en bra logoped som kunde ta hand om lite mindre barn. Råkade ut för  två innan den vi har nu som var en mardröm. Men nu har vi en kanon logoped och ser verkligen framsteg..Visst går det långsamt. Men äntligen går det åt rätt håll. Vore trevligt tycker jag att få kontakt med fler föräldrar som har barn med talsvårigheter.

• Svar på tråden Gruppen för oss som har barn med talsvårigheter.
  • Whitetrash86

Min dotter på 4år har precis gjort en utredning hos en logoped och vi sitter just nu i kö för att få börja gå deras "behandlings kurs" eller vad det nu var hon kallade det.

• Stålmamma

Hej jag har en kille som är 6,5 år och är väldigt dålig på att prata. han har gått hos både logoped och talpedagog sedan han var 3 år. förra vintern gjordes en utredning hos en barnpsykolog för att utesluta ev diagnoser och man kom fram till att han bara var sen. Nu går han varken hos logoped eller talpedagog då det anses att det han behöver träna på är att prata och det görs bäst i små grupper i skolan (själv anser jag nog att en talpedagog inte hade skadat)

• pigglet

Sonen fyller 6 år i januari. Han har gått hos logoped sedan han var 2,5 år, med mycket bra resultat. Han har problem med munmotoriken, så det är svårt att forma ljuden på rätt sätt och talet blir långsamt och oartikulerat.

Finns en tråd här på fl för föräldrar som har barn med språkstörning, om det är det det handlar om...
       www.familjeliv.se/Forum-3-60/m49029789.html

• Anonym
    Stålmamma skrev 2012-11-26 10:13:24 följande:
    Hej jag har en kille som är 6,5 år och är väldigt dålig på att prata. han har gått hos både logoped och talpedagog sedan han var 3 år. förra vintern gjordes en utredning hos en barnpsykolog för att utesluta ev diagnoser och man kom fram till att han bara var sen. Nu går han varken hos logoped eller talpedagog då det anses att det han behöver träna på är att prata och det görs bäst i små grupper i skolan (själv anser jag nog att en talpedagog inte hade skadat)

Pratar han inte rent?

Om han bara behöver prata för att komma i kapp, så behövs ju inga insatser till det, det lär han sig i det dagliga livet.
  • Anonym (mamma till pojke)

Trevligt att ni skrev. Vi håller också på med utredning nu. Vi får väl se vad det kommer fram till, Men tycker det är bra att få hjälp i god tid. Men vägen kan vara lång att gå i bland innan det klickar. Jag får olika övning för min son av logopeden som vi tränar på.Hon säger att det blir framsteg hela tiden. Känns bra. Vet inte hur vanligt eller ovanligt det är med barn som har talsvårigheter. Kan ju bero på en massa har jag förstått..

• DevilsDaughter

Vår son som nyss fyllt 5 har problem med att uttala ljud som man uttalar långt fram i munnen, han använder bara bakre delen av munnen/tungan, han använder tex k och g flitigt, men utesluter tex s och f. Han kan göra s-ljudet om man ber honom, men det kommer aldrig självmant, han kan inte sätta ihop  s med en vokal utan att det kommer ett k eller g emellan. Tränar mkt hemma och går hos logoped.
    Han var väldigt sen med att prata. Talet kom igång efter att han var 4 år.  

• solhatten

Har en dotter på 8 år söm inte kan prata rent,hon har gått hos talpedagog från 4 år till hon fyllde 6 år och då gick det framåt,men nu håller skolan i det och det händer ingenting tyvärr.ska ringa till husläkaren och höra om dom kan skriva nån remiss till nån logoped.Inte roligt när dom är så hör stora,blir lätt retade när dom säger fel.

• Neko

Hur mycket problem har era barn? Vet inte om jag platsar här riktigt, eller inte... Min son har stora talsvårigheter, han ligger på en 2årings nivå ungefär och han är sex år. Han har också svårt att uttala orden rent och säger oftast bara en stavelse.

• Stålmamma
    Anonym skrev 2012-11-26 10:27:45 följande:
    Pratar han inte rent? Om han bara behöver prata för att komma i kapp, så behövs ju inga insatser till det, det lär han sig i det dagliga livet.

Han pratar ungefär som en 3 åring. Han har inte endast talet som problem utan även språkförståelsen ligger efter
  • Neko
    Stålmamma skrev 2012-11-27 11:56:25 följande:

Han pratar ungefär som en 3 åring. Han har inte endast talet som problem utan även språkförståelsen ligger efter
    Så är det för min med... språkförståelsen är bara lite bättre än talet.
  • pigglet
    Neko skrev 2012-11-26 22:55:14 följande:
    Hur mycket problem har era barn? Vet inte om jag platsar här riktigt, eller inte... Min son har stora talsvårigheter, han ligger på en 2årings nivå ungefär och han är sex år. Han har också svårt att uttala orden rent och säger oftast bara en stavelse.
    Sonens problem är enbart i att uttala ord och få flyt i talet. Inga problem med förståelse eller grammatik osv.
  • Anjonen

Har en tös som fyller 7 i februari, hon har gått hos logoped sen hon va tre å när hon fyllde 5 utreddes hon av barnpsykolog som kom fram till att hon låg ca 1-2 år efter sina gämnåriga i ALLT! Hon har fått ett förstärkningsår på förskolan å ska börja förskoleklass till hösten med hjälp av assistent.. Hon kommer förmodligen alltid att vara efter å det känns lite tungt men dom säger att i vuxen ålder kommer ingen märka det... Det är skoltiden som kommer va hennes utmaning...

• Stålmamma
    Anjonen skrev 2012-11-27 19:01:53 följande:
    Har en tös som fyller 7 i februari, hon har gått hos logoped sen hon va tre å när hon fyllde 5 utreddes hon av barnpsykolog som kom fram till att hon låg ca 1-2 år efter sina gämnåriga i ALLT! Hon har fått ett förstärkningsår på förskolan å ska börja förskoleklass till hösten med hjälp av assistent.. Hon kommer förmodligen alltid att vara efter å det känns lite tungt men dom säger att i vuxen ålder kommer ingen märka det... Det är skoltiden som kommer va hennes utmaning...

Min son låg också efter 1,5år ca. Dock inte i riktigt allt det praktiska var inga problem med men det teoretiska låg han långt efter och fick en mental ålder på ca 4 år (han var då 5,5år)
  • sariz75

Hej! Undrar om jag får vara med i er grupp? Har en son på 3,5 år med primär språkstörning. Han kan inte prata i meningar, säger bara enstaka ord. En glad och social kille men svårt att leka med andra pga språket. Han har gått till logoped sen oktober och vi tycker det kommit fler ord men han är ju på en 1-2 årings nivå. Verkar förstå mer än han kan uttrycka. Vi har i nov- dec gått en kurs i tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) men tycker det är svårt att komma ihåg/igång att använda det då han både hör och förstår det vi säger oftast. Har ni andra några råd om hur man kommer igång med TAKK.? Vilka andra sätt/ metoder använder ni för att stötta era barn i talutvecklingen? Hälsningar Sara

• FabulousMom

Hej, jag skulle också vilja vara med. Jag har en son på snart 5 år, som ligger på ca 3,5-4 års nivå i tal och förståelse. Han har genomgått en utvecklingsbedömning hos barnpsykolog och ligger efter med allt (ca 1 år, men talet 1,5 år) och nu ska vi regelbundet börja gå till en logoped från och med nästa vecka. Det har tagit otroligt lång tid, jag sökte hjälp genom BVC för 2 år sen och först nu vill logopeden börja arbeta med och utreda honom. Jag försökte byta logoped efter inrådan från barnpsykologen, men se det gick inte (trots att man faktiskt har rätt till det). Men nu är det på gång i alla fall, så jag hoppas på seriös och intensiv hjälp. Han har nyligen fått en resursperson på sin förskola, men jag har varken träffat eller pratat med henne än, så jag vet inte om det är till någon hjälp. Det jag märker är att hans tal oftast utvecklas snabbare de perioder han är hemma från dagis (sommarlov, jullov) än när han går dit. Han går ändå i både språkgrupp samt har resurspersonen där. Det känns som jag har gjort vad jag kan nu, hörseln är utredd, mognaden likaså och jag har tjatat allt vad jag kan på logopeden. Jag hoppas att han ska komma ifatt tills skolstart, för skolan har jag ingen större tillit för.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • resmadde

Hej!
    Jag har två barn som har gått/går hos logoped. Så jag vet hur otroligt viktigt det är att få rätt hjälp till sina barn.

Jag skriver i min roll som journalist vid Sveriges Radio P1. I Göteborg är det tyvärr på gång besparingar för barn i 4-5 års ålder med måttliga språkstörningar. Det finns ett förslag om att dessa barn inte längre ska få hjälp hos logopederna på Folkkungagatana. Man kommer fortfarande att ta emot nybesök - där kommer det att avgöras om barnet har en gynnsam prognos till god spontanutveckling. Bedömer man att barnet har det så får man ingen hjälp. När barnet blir större får han eller hon i så fall återkomma men då är chanserna att hjälpa inte lika goda. Det här berör ca 100 barn om året. 

Jag skulle vilja komma i kontakt med en familj i Göteborgsområdet som riskerar att drabbas av det här. För att eventuellt göra ett reportage. Det går bra att vara anonym om man så önskar men jag måste kunna spela in och använda intervjun i reportaget.

Kontakta gärna mig
    Med vänlig hälsning 

Madeleine Blidberg
    Sveriges Radio P1
    0703-24 69 79

[email protected]         

• mclo

Jag har en son på 3.5 år som är sen i utvecklingen är på en 1.5 nivå och inte mycket tal, vi använder TAKK i vardagen så han tecknar om han vill något eller läten.

Svar på tråden Gruppen för oss som har barn med talsvårigheter.