• mamma al

    Amma 14 månaders med dålig aptit eller inte?

    Hej!

    Jag skriver i denna tråd för jag vill ha svar i enlighet mer era tankar.

    Jag har en flicka på 14 månader som är nummer tre i syskonskaran. Hon har två äldre bröder som är 6 resp 8 år. Jag har alltid varit en närvarande förälder som lyssnat på mina barns signaler. Med lilltjejen har det dock varit mer medvetet och vi har både samsovit och jag ammar fortfarande. Med de andra två har det inte varit några problem med rutiner och de har både ätit och sovit utan problem. Lilltjejen däremot är av en annan kaliber:)

    Vi har varit väldigt dåliga på att få in rutiner utan jag har följt hennes signaler vad gäller mat och sömn. Hon har inte varit speciellt intresserad av mat och är fortfarande  inte. Hon äter all sorts mat och dricker välling men bara om hon vill. VIll hon inte så äter hon inte:)  Det är en mycket bestämd dam.....Eftersom jag ammar har hon ändå fått i sig det viktigaste.

    Jag har låtit henne hållas och det har inte varit några större bekymmer hittills. Nu börjar jag däremot tröttna på att vakna flera gånger per natt för att amma. Dessutom känner jag att hon inte blir mätt av att amma längre. Min teori är att hon, eftersom hon inte äter ordentligt, vaknar av att hon är hungrig. Jag har därför tankar om att sluta amma men är lite orolig. Jag vet ju inte vad som är hönan och vad som är ägget i denna cirkel:

    Äter hon dåligt FÖR ATT hon ammar
    eller
    ammar hon FÖR ATT hon äter dåligt?

    Jag känner ju inte att jag kan sluta amma och det är hennes livlina. Samtidigt tror jag att jag behöver sluta för att hon ska börja äta ordenligt.

    Vad tror och hur tänker ni kloka AP-mammor?

  • Svar på tråden Amma 14 månaders med dålig aptit eller inte?
  • hannis

    Min son åt också jättedåligt men älskade amningen och just därför fortsatte jag att amma tills han var 2 år. På det sättet klarade han sig på den lilla mängd fast föda han fick i sig. Däremot slutade jag amma på natten när han var 11 månader eftersom jag fick svårt att somna om och fick ont i ryggen av att liggamma hela nätterna.

  • Tangent

    Så länge hon växer på längden behöver man inte oroa sig sa bvc-läkaren till mig. Fortsätt erbjuda mat och låt henne ta detta i sin egen takt.

  • Dimitra

    Jag hade försökt minska ner på antalet nattmål och se om det ger ett hungrigare barn dagtid. Ammat på som vanligt i övrigt.


    The Dimitra universe.
  • Harmagedon

    Det är svårt det där. Mina barn har Inte varit några storätare i den åldern men ändå bara velat amma på natten. Jag har inte kunnat följa deras önskan om fortsatt nattamning eftersom det slumpat sig så att jag behövt medicinera med grejer som varit oförenliga med amning. Båda protesterade första natten men hade glömt det andra natten.

    Men jag vet inte vad jag skulle råda dig... Även om jag tror att hon nog får i sig det hon behöver även utan amningen. 14 månaders kan ju pilla i sig rätt mkt spännande om man erbjuder dem. För du försöker väl inte mata henne?

  • mamma al

    Tack för era svar!


    Jag erbjuder henne mat varje gång vi äter. Hon får av vår mat att själv pilla i sig och samtidigt slinker det ner en sked ifrån oss då och då. Men mängden mat hon äter är väldigt begränsad. Hon tröttnar snabbt oavsett om hon får äta själv eller vi matar.

    Jag är inte orolig över att hon får i sig tillräckligt eftersom jag ammar. Det jag funderar över är om amningen "stör" hennes vilja att äta riktig mat eller inte.

    Jag tror att jag ska försöka sluta amma på nätterna och se om hon äter mer på dagarna. Vi får väl hjälpas åt några nätter, jag och min man:) Problemet är att jag har så svårt för att höra henne gråta när jag vet att jag lätt kan trösta:) Men så länge hennes pappa finns där och tröstar så får jag väl stå ut några nätter.

    Återigen tack för era synpunkter.

  • nile10

    Vad kom först hönan eller ägget?
    Du kanske kan testa att inte amma henne en natt och se om hon äter mera under dagen, dagen efter?
    Växer hon som hon ska så får hon allt i sig det hon behöver.

  • Sereena

    Jag har precis samma funderingar som du. 
    Jag kommer dock avvakta lite till, då jag fortfarande känner att det är ok att amma på natten. (förutom de nätter då det blir för många gånger, men då brukar vi gå upp och göra en flaska välling, och så sover hon sen.

  • Minion
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-19 19:51:03 följande:
    Amma på! Hon kommer att äta mat om hon behöver den!
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Antilopen

    Jag är i nästan precis samma situation som du, har en 14-månaders som vill ammas mycket, och som just nu inte vill ha knappt någon annan mat (har aldrig ätit mycket). Men jag fortsätter amma, han verkar ju få i sig precis det han behöver för han växer och utvecklas som han ska. Försöker bara att inte amma precis innan måltiderna, så att han får känna på hur det är att äta mat när han är hungrig. Min teori är att amningen gör att han aldrig blir riktigt hungrig och då blir maten ointressant. Däremot slutade jag förra veckan att amma på natten, för han ville snutta typ hela nätterna och jag orkade inte med det längre. Försöker hålla ut så länge som möjligt på natten, det brukar gå bra fram till tidigt på morgonen, då misstänker jag att han är hungrig så då ammar jag.

  • mamma al

    Den senaste tiden har hon faktiskt självmant ammat lite mindre och ätit lite mer. Men så i går blev hon hostig och snuvig. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Nästan i alla fall:)

    Jag pratade med min mycket kloka BVC sköterska i samband med att jag startade  tråden. Hon tyckte att jag gott kunde fortsätta att amma och fortsätta att erbjuda mat och välling. Hon menade att dottern var synnerligen välmående och att jag nog gjorde bäst i att följa henne om jag orkade.

    Mycket klok kvinna den där BVC-sköterskan:)

  • Minion
    mamma al skrev 2012-12-19 20:17:26 följande:

    Den senaste tiden har hon faktiskt självmant ammat lite mindre och ätit lite mer. Men så i går blev hon hostig och snuvig. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Nästan i alla fall:)

    Jag pratade med min mycket kloka BVC sköterska i samband med att jag startade  tråden. Hon tyckte att jag gott kunde fortsätta att amma och fortsätta att erbjuda mat och välling. Hon menade att dottern var synnerligen välmående och att jag nog gjorde bäst i att följa henne om jag orkade.

    Mycket klok kvinna den där BVC-sköterskan:)


    Ja, det håller jag med om! Ni har tur som har en så klok och kunnig BVC-.sköterska Glad
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • mamma al

    Antilopen skrev 2012-12-19 20:21:30 följande:
    Gud vilken bra bvc-sköterska!
    Ja, henne får man förtroende för.
Svar på tråden Amma 14 månaders med dålig aptit eller inte?