• Anonym (Normalt?)

Sparsamma blödningar vid medicinsk abort?

Nu i fredags tog jag första tabletten på gyn för att påbörja min medicinska abort. Fick lite kramper strax efteråt men annars hände inget större. På lördagen började jag blöda, inga stora mängder, men det var där och lite småklumpar, kändes mest som slem emellanåt.
    Igår var det dags för mig att sätta igång det på riktigt hemma. Gjorde allt som man skulle, började med smärtstillande för att en timme senare fortsätta med slidpillrena. Låg ner i två timmar för att vara säker på att dom låg på plats och att kroppen tog upp dom. Gick på toaletten, enbart små diskreta blödningar, inga klumpar. Så en timme senare förde jag upp dom två sista slidpillrena. La mig ner ytterliggare en timme för att dom skulle vara på plats. Krämpor startar, jag trycker i mig mer smärtstillande. Blödningar kommer men fortfarande sparsamt. Inget blod alls i bindan, kissade var tredje/fjärde timme och då kom små mängder rent blod i toaletten. Vid ett tillfälle så blev jag så frustrerad så jag satte mig på händerna på toaringen, så fötterna lyftes från marken, och krystade mig blå i ansiktet. En klump kom ut. Stor som en tumnagel, jämn i formen, hård hela vägen, ingen hinna runt den och en liten diskret sträng. Undrar om det kan varit moderkakan kanske? Men jag blöder fortfarande inte nämnbart? Var i slutet på v.5 så jag vet inte hur klumparna känns då egentligen? Och kan det ha lyckats trots att jag blöder såpass minimalt? Överallt tycker jag att jag läser att folk byter binda allt från varje kvart till var tredje timma. Men jag har haft samma binda hela natten nu och inte ett spår av blod i den?
    Förvirrad!  

• Svar på tråden Sparsamma blödningar vid medicinsk abort?
  • Anonym

Hur har det gått för dig?? Jag va hos kvinnokliniken idag, är i v 6+1. Fick min första tablett att svälja. Ska ta de andra 4 på fredag, vaginalt. ...jag är livrädd att det ska göra så ont... Det konstiga va att min läkare aldrig sa att jag skulle ligga ner o ta det lugn "den första timmen" efter att jag fört in mina 4 tabletter, plus att till mig sa hon att jag skulle föra in alla samtidigt... inte 2 i taget som du gjorde väl?

• Anonym (Normalt?)
    Anonym skrev 2012-12-05 15:00:14 följande:
    Hur har det gått för dig?? Jag va hos kvinnokliniken idag, är i v 6+1. Fick min första tablett att svälja. Ska ta de andra 4 på fredag, vaginalt. ...jag är livrädd att det ska göra så ont... Det konstiga va att min läkare aldrig sa att jag skulle ligga ner o ta det lugn "den första timmen" efter att jag fört in mina 4 tabletter, plus att till mig sa hon att jag skulle föra in alla samtidigt... inte 2 i taget som du gjorde väl?

Jag fick åka in akut och göra ännu ett VUL, men där bekräftades det att jag bara hade en liten slemhinna kvar, för liten för att krävas skrapning, det ska visst komma ut av sig själv vid nästa mens. Jag var helt enkelt en som blöder ytterst lite, inte mer med det.
    Jag har gjort två medicinska aborter, första var för tre år sen. Det var det mest smärtsamma jag nånsin varit med om. Berättade om min skräck för läkaren som gick igenom vad man får för smärtstillande. Förra gången fick jag Citodon i paketet, denna gången var det Oxynorm (morfin) och jag hade inte alls lika ont! Det kändes som mensvärk och innan det blev för illa så var det bara att trycka i sig en ny tablett! Men smärtan är väldigt individuell..

Jag fick sex stycken slidpiller. Först skulle jag ta fyra, ligga ner i en timme (jag låg i två) för att dom inte skulle åka ut. Sen kan man röra på sig som vanligt. Tre timmar senare så förde jag in ytterliggare två slidpiller eftersom ingen blödning satte igång på dom första=)

Nu väntar jag bara på att det magonda ska släppa och blödningarna är nästintill helt slut (har bara blodblandade flytningar med start igår kväll). Längtar SÅ MYCKET efter att få ta ett varmt bad!   
  • Anonym (Första aborten)
    Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-05 19:33:21 följande:
    Jag fick åka in akut och göra ännu ett VUL, men där bekräftades det att jag bara hade en liten slemhinna kvar, för liten för att krävas skrapning, det ska visst komma ut av sig själv vid nästa mens. Jag var helt enkelt en som blöder ytterst lite, inte mer med det. Jag har gjort två medicinska aborter, första var för tre år sen. Det var det mest smärtsamma jag nånsin varit med om. Berättade om min skräck för läkaren som gick igenom vad man får för smärtstillande. Förra gången fick jag Citodon i paketet, denna gången var det Oxynorm (morfin) och jag hade inte alls lika ont! Det kändes som mensvärk och innan det blev för illa så var det bara att trycka i sig en ny tablett! Men smärtan är väldigt individuell.. Jag fick sex stycken slidpiller. Först skulle jag ta fyra, ligga ner i en timme (jag låg i två) för att dom inte skulle åka ut. Sen kan man röra på sig som vanligt. Tre timmar senare så förde jag in ytterliggare två slidpiller eftersom ingen blödning satte igång på dom första=) Nu väntar jag bara på att det magonda ska släppa och blödningarna är nästintill helt slut (har bara blodblandade flytningar med start igår kväll). Längtar SÅ MYCKET efter att få ta ett varmt bad!   

Phhu hoppas att det kommer gå bra för mig imorgon, vill inte att det ska bli värsta dramat... Började du blöda något av din första tablett som du fick av gyn? Det har inte jag gjort, dock har jag lite som mensvärk, lite bara.
  • Anonym (Normalt?)

Ja, jag tog första tabletten på fredagen, fick mensvärk strax därefter och på lördagen så sattes missfallet igång innan slidpillren..

Lycka till med din! :)

Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-06 11:51:35 följande:
    Ja, jag tog första tabletten på fredagen, fick mensvärk strax därefter och på lördagen så sattes missfallet igång innan slidpillren.. Lycka till med din! :)

Min blödning sattes igång precis. Och jag mår skit!! Får inte i mig nåt utan att spy, har inte spytt innan jag började med aborten. Ska man må dåligt? Hur lång tid tog det för dig innan du började må bra? Va det efter slidpillren? Hur länge hade du "mensvärk"? Tack för dina svar!!
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Första aborten) skrev 2012-12-06 15:22:47 följande:
    Min blödning sattes igång precis. Och jag mår skit!! Får inte i mig nåt utan att spy, har inte spytt innan jag började med aborten. Ska man må dåligt? Hur lång tid tog det för dig innan du började må bra? Va det efter slidpillren? Hur länge hade du "mensvärk"? Tack för dina svar!!

Har du mycket ont med? Jag har inte spytt själv vid någon av mina två aborter men hört att det är vanligt.. Kan du dricka vatten iaf? Så du kanske får i dig smärtstillande eller spyr du då oxå? Antagligen är det samma för dig som för mig att missfallet satte igång i förtid. Jag mådde inte så dåligt, hade bara extrema kramper i magen men oxynormen och en varm vetekudde hjälpte! Har du någon hos dig nu?

Mensvärken hade jag i ett par, tre dagar. Har fortfarande lite molande värk nu snart två veckor efter men det är för att livmodern jobbar och drar ihop sig igen..
    Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-06 17:32:42 följande:
    Har du mycket ont med? Jag har inte spytt själv vid någon av mina två aborter men hört att det är vanligt.. Kan du dricka vatten iaf? Så du kanske får i dig smärtstillande eller spyr du då oxå? Antagligen är det samma för dig som för mig att missfallet satte igång i förtid. Jag mådde inte så dåligt, hade bara extrema kramper i magen men oxynormen och en varm vetekudde hjälpte! Har du någon hos dig nu? Mensvärken hade jag i ett par, tre dagar. Har fortfarande lite molande värk nu snart två veckor efter men det är för att livmodern jobbar och drar ihop sig igen..

Jag får i mig vatten nu och en hård knäckemacka utan något på. Imorse kunde jag knappt behålla vatten och en klyfta apelsin. Så det har ju blivit lite bättre. Hoppade in i duschen för 1h sen, tänkte att jag säkert inte kommer orka duscha imorgon så det va väl lika bra att passa på, men jag höll på att svimma och spy... Min sambo kommer hem om 30 min, han skulle köpa isglass till mig :) Jag hoppas att det kommer gå bra imorgon, att det inte gör allt för ont :( nu har jag blödigt ca 0,5-1dl
  • Anonym (Normalt?)

Det du ska tänka på imorgon är att ta smärtstillande DIREKT det börjar göra ont, ju längre du väntar och chansar på att det lugnar sig desto svårare är det att bli av med smärtan sen. Som sagt- vetekudde är ett hett tips med! Kommer det bara blod nu eller känner du av klumpar med?

Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-06 19:23:33 följande:
    Det du ska tänka på imorgon är att ta smärtstillande DIREKT det börjar göra ont, ju längre du väntar och chansar på att det lugnar sig desto svårare är det att bli av med smärtan sen. Som sagt- vetekudde är ett hett tips med! Kommer det bara blod nu eller känner du av klumpar med?

Det jag tänkte göra är att ta smärtstillande tabletterna jag blivit tillsagd att ta ett tag innan jag tar slidpillren, tycker du att det låter vettigt? Om jag sen får ont efter ca 3-4h tar jag smärtstillande igen. Nu blöder jag knappt. Det har kommit en liten klump, typ som en hinna på ca 1cm Usch va jag är trött på att må illa, det värsta jag vet är att spy :(
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Första aborten) skrev 2012-12-06 21:13:46 följande:

Det jag tänkte göra är att ta smärtstillande tabletterna jag blivit tillsagd att ta ett tag innan jag tar slidpillren, tycker du att det låter vettigt? Om jag sen får ont efter ca 3-4h tar jag smärtstillande igen. Nu blöder jag knappt. Det har kommit en liten klump, typ som en hinna på ca 1cm Usch va jag är trött på att må illa, det värsta jag vet är att spy :(

Ja, dom ska du börja med ungefär en timme innan slidpillrena. är det panodil, diklofenak och oxynorm du har fått? Oxynormen blev min räddning. Så jag kunde gå omkring och göra vardagliga saker i hemmet ungefär som vanligt. Ibland kom rejäla krampattacker och då kröp jag ner i soffan med vetekudden och kved lite ;) Men dom var oftast snabbt övergående. För mig hjälpte det lite att röra på sig för smärtan med, ungefär som mensvärk =)
    Har du ingen postafen eller något hemma? testat det? 
    Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-06 22:21:30 följande:
    Ja, dom ska du börja med ungefär en timme innan slidpillrena. är det panodil, diklofenak och oxynorm du har fått? Oxynormen blev min räddning. Så jag kunde gå omkring och göra vardagliga saker i hemmet ungefär som vanligt. Ibland kom rejäla krampattacker och då kröp jag ner i soffan med vetekudden och kved lite ;) Men dom var oftast snabbt övergående. För mig hjälpte det lite att röra på sig för smärtan med, ungefär som mensvärk =) Har du ingen postafen eller något hemma? testat det? 

Jag började imorse kl 5, tänkte så tidigt som möjligt är väl bäst så kan jag sova. Men nejdu!! Jag har aldrig någonsin haft så ont i hela mitt liv. Sprang och kräktes stup i kvarten, tappade känseln i kroppen, såg likblek ut, hade sån jäklans värk och jag trodde verkligen att jag skulle dö!! Visste inte om jag skulle stå, gå, ligga, sitta. Jag hade så ont. Fick med mig en tablett som jag kunde ta analt om det gjorde fruktansvärt ont, och det va min räddning!! Annars hade jag nog ringt ambulans eftersom jag tappade all känsel och jag kunde knappt andas. Kunde därefter ligga med vanlig menssmärta i sängen, gick upp nyss då jag kände att jag behövde spy. Spydde upp de 2 alvedonerna och 2 oxynorm (som jag tror det hette) Tror inte att min kropp tålde det. Då började jag blöda ganska ordentligt, fick även ut en ganska stor klump. Nu hoppas jag inte att jag får ont igen
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Första aborten) skrev 2012-12-07 08:25:32 följande:

Jag började imorse kl 5, tänkte så tidigt som möjligt är väl bäst så kan jag sova. Men nejdu!! Jag har aldrig någonsin haft så ont i hela mitt liv. Sprang och kräktes stup i kvarten, tappade känseln i kroppen, såg likblek ut, hade sån jäklans värk och jag trodde verkligen att jag skulle dö!! Visste inte om jag skulle stå, gå, ligga, sitta. Jag hade så ont. Fick med mig en tablett som jag kunde ta analt om det gjorde fruktansvärt ont, och det va min räddning!! Annars hade jag nog ringt ambulans eftersom jag tappade all känsel och jag kunde knappt andas. Kunde därefter ligga med vanlig menssmärta i sängen, gick upp nyss då jag kände att jag behövde spy. Spydde upp de 2 alvedonerna och 2 oxynorm (som jag tror det hette) Tror inte att min kropp tålde det. Då började jag blöda ganska ordentligt, fick även ut en ganska stor klump. Nu hoppas jag inte att jag får ont igen
    Men usch! Fy bubblan! hur har det gått nu då? Gör det fortfarande ont?
    Anonym (Normalt?) skrev 2012-12-07 17:19:26 följande:
    Men usch! Fy bubblan! hur har det gått nu då? Gör det fortfarande ont?

Nej nu mår jag jättebra :) känner ingenting och blöder betydligt mindre :) Hur går det för dig? Tack snälla för att du funnits till hjälp :) !!
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Första aborten) skrev 2012-12-07 18:04:43 följande:

Nej nu mår jag jättebra :) känner ingenting och blöder betydligt mindre :) Hur går det för dig? Tack snälla för att du funnits till hjälp :) !!

Men gud vad härligt! Och vilken tur för dig att det gick över såpass fort då mtp din smärta! Och att du fick med dig supp hem! Det fick inte jag med mig bland mina värktabletter.
    Med mig går det bra, har kvar mina blodblandade flytningar men inget i trosskyddet utan jag märker enbart av det vid toalettbesök. Tänkte låta det gå ett par dagar efter att pappret är helt fritt  från rosa färg innan jag vågar mig på att ta ett efterlängtat bad. Dusch i all ära, men nu suktar hela kroppen efter att få lägga sig i ett lugnande hett och bubbligt bad.. Min värk i magen börjar lugna ner sig med, så jag hoppas det går över snart. Haft mensvärk i ungefär sju, åtta veckor nu. (Från ägglossningen som blev graviditet och nu efter aborten).
    Det är det minsta jag kan göra! Jag vet hur det skrämmande det kan vara att gå igenom detta, och jag har haft väldigt få att vända mig till att få hjälp själv så kan jag hjälpa andra så är jag bara glad! 

Hoppas att det snart är över för dig :) så du kan få njuta av ett varmt bad! Kram på dig :)

Svar på tråden Sparsamma blödningar vid medicinsk abort?