• K C J

    Mannagrynsgröt till frukost för 6-åring

    Hej!
    Min dotter älskar mannagrynsgröt så det äter hon till frukost lite då och då. Fick hon välja själv skulle hon äta det varje dag...

    Är det en bra frukost till henne? OK att äta varje dag? Hon vill ha socker och kanel till gröten. Kanelen är väl inget jag behöver dosera men hur mycket socker är rimligt till en portion?

    Ska väl nämna att hon är helt normal i sin vikt och har inga problem med tänderna.         

  • Svar på tråden Mannagrynsgröt till frukost för 6-åring
  • Dietist Gunilla

    Hej!
    Mannagrynsgröt är kanske inte den nyttigaste av frukostar. Mannagryn är gjort av det innersta av vetekärnan; alltså näringsmässigt jämförbart med vetemjöl.
    Att äta nyttigt är ju å andra sidan summan av vad man äter. Och där ryms absolut mannagrynsgröt. Kokt på mjölk, så tillkommer också mjölkens näring. 
    Jag tycker det är positivt att din lilla dotter gärna äter frukost. Med mat i magen har hon en bra start på dagen. Vad jag förstår så är det hennes lyxfrukost, som hon inte heller äter varje dag. Kanske får hon en fullkornsmacka och lite frukt, bär eller juice till?
    Enligt näringsrekommendationerna så bör högst 10 % av kalorierna komma från socker. Lite socker på gröten hör inte till de stora sockerkällorna. Jag tycker inte socker bör ses som något absolut förbjudet, utan mer som en krydda. Om man använder en liten mängd socker för att göra nyttiga livsmedel godare, så fyller det en bra funktion. Men om det bidrar till att öka konsumtonen av "tomma kalorier", som finns i godis och läsk t ex, så är socker onyttigt. Sockerproblemet är mer många barns höga konsumtion av godis, läsk, saft, glass och kaffebröd. 
    Kanske kan din doter nöja sig med en tesked socker på gröten? Eller lite lättsockrat frukt- eller bärmos? Sockermängden kan jämföras med fruktyoghurt, som många barn äter till frukost, som ger omkring 2 tsk socker per dl.

Svar på tråden Mannagrynsgröt till frukost för 6-åring