• Anonym (fröke­n solig)
    Äldre 26 Nov 15:38
    929 visningar
    1 svar
    1
    929

    Graviditet och gluten

    Jag och min fru planerar att bli gravid. Vi pratar också om att resa lite längre i början av nästa år. Jag är glutenintolerant och känslig, är normalt sätt mycket noggrann med min kost men när man reser så kan det ju bli lite fel ibland.Är det extra farligt att få i sig gluten om jag dessutom skulle vara gravid?

  • Svar på tråden Graviditet och gluten
  • Äldre 26 Nov 19:59
    #1

    Det finns en risk för låg födelsevikt vid obehandlad celiaki. Missfall är också något vanligare hos kvinnor som har celiaki, utan att veta om det. Om mamman äter glutenfritt och tarmen är läkt, är näringsupptaget samma som hos mammor som inte har celiaki och näringsupptaget hos fostret är också detsamma. Den allmänna regeln gäller för övrigt - att om näringsupptaget inte är tillräckligt för foster och mamma, så får fostret i första hand den näring det behöver.

    På Celiakiförbundets hemsida finns kort med information om celiaki på olika språk, som man kan ladda ner, ha med sig på resan och visa upp för t ex restaurangpersonal.


    Där finner du också länkar till celiakiförbund i olika delar av världen och många tips om hur det fungerar att ha celiaki i resp land. På celiaki.se finns dessutom reseberättelser med tips skrivna av resenärer med celiaki.


     

Svar på tråden Graviditet och gluten