• Gustie

6-årskalas inomhus för ca 19 barn

Sonen har börjat i förskoleklass nu denna hösten och till hans kalas har vi valt att bjuda hela klassen. Det har varit två kalas tidigare denna termin och även de bjöd alla, sen vet jag ju inte om det varit fler kalas men att sonen då inte varit bjuden.

Men hur som helst så vill vi göra så här denna gången, även om jag inte har en aning om hur det kommer att fungera med så många barn här hemma

Har någon tips på vad man kan hitta på när man är inomhus, platsen är ju därför begränsad och det är svårt att veta vad man kan leka då?

Det blir ju paketöppning och lite mat och tårta, de får ju även leka lite fritt också, men bör man inte ha någon lek, eller är de nöjda med att härja omkring själv?     

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden 6-årskalas inomhus för ca 19 barn
  • vivianne

Kanske sent ute men mitt tips är att ringa närmaste kommunala skola och fråga om ni kan låna/hyra gympasalen. Vi har haft 5-, 6- och 7-årskalas i gympasal och det har varit jättelyckat.

19 sexåringar som härjar fritt hemma blir lätt livligt. Satsa på att styra upp hemma med en del lekar. Gärna lite kluriga som skattjakt eller lösa någon gåta. På femårskalaset hade vi pyssel som var väldigt uppskattat. Vi föräldrar uppskattade dessutom att de satt stilla en stund .

Dansstopp är obligatoriskt på alla kalas dottern varit på!

• Tettan

Våra grabbars (har tvillingar) klasskompis i förskoleklassen bjöd hem HELA klassen på inflyttningsfest... De är 39 st i klassen...

Och vad jag vet gick det bra. Och jag tror inte de hade något speciellt planerat. De gjorde det till pyjamasparty och så hade de lite disko i något rum. Annars är det nog bäst att låte dem härja runt under den tiden de är där och pusta ut efteråt!

Lycka till!!

• Gustie

vivanne, jo, vi tänkte också på det först, men nu är det som sagt lite sent, kanske till nästa gång
    Jag hade gärna haft något skattjakt eller något, men blir det inte för rörigt med alla barn som ska leta samtidigt, känns som man skulle varit utomhus i så fall....
    Vad hade ni för sorts pyssel?

Tettan, ja, jag känner också att de kanske får härja runt lite själv...vi tänkte kanske ha något rum där de kan ha disco för det är ganska "inne" bland barnen nu

Fler som har tips?      

• glassen

Oj, så mycket barn. Jag antar att ni har ett stort hus, men jag hade satsat på att hyra en gympasal, Sonen hade sex-årskalas nyligen och pojkar i den åldern är verkligen mer vilda än tama. Trots att han bara bjudit hälften av pojkarna var det High life.
    Jag tror det är bra att ha förberett lite lekar, men märker ni att leken flyter på bra och de inte är så leksugna så är det nog bättre att låta dem leka vidare och skippa lekarna.
    Sist sonen var på ett kalas så satte föräldrarna på en film när det blev för stojigt, så barnen fick varva ner lite. Jag tycker faktiskt det var en bra idé. Det var ju inte så att de satt och såg på film någon lång stund, men ibland blir det väl bråkigt. Jag vet inte hur det är när det är blandat flickor och pojkar. Det kanske blir lugnare då. Kanske lite pyssel för de lugnare barnen?  

• BBB

Använd en vit papperduk till bordsduk. Låt barnen rita på den runt sin egen plats, före de äter. Korv och bröd är väl nästan obligatorisk mat i den åldern.

Dansstopp är en bra lek. Man sätter på musik och så får barnen dansa. Så stänger man av musiken, så ska barnen stå stilla som de var när det musiken tystnade. Sedan kör man igång igen. Populärt!

Man hinner inte så mycket på ca två timmar. Korv och bröd. Tårta. Paketöppning. Godispåse via fiskdamm eller skattjakt. Så får de leka fritt eller en styrd lek. Det tycker jag räcker.

• Gustie

glassen, nja, stort hus vet jag inte men vi har övervåning och vi tänkte försöka ha det där uppe förutom när de ska äta
    Vi har faktiskt också tänkt tanken att sätta på en film så de kan få lugna ner sig.

BBB, kul idé med duken, det ska vi nog göra
    Korv och bröd var väl vår tanke också.
    Dansstopp har jag ju hört talas om, de dansar mycket på fritids. Är det ingen som "åker ut" i den leken då, utan det handlar bara om att dansa och stanna?

• scrapparlotta

Vi hade kalas för några helger sen med 17 barn. Vi gjorde som så att vi hyrde en gympasal. Sen så gjorde vi hinderbanor och lekte massa lekar där. Det som var så bra med denna gympasal var åxå att på övervåningen fanns ett litet kök och bord och stolar. Så vi satt på övervåningen och åt pastasallad med kyckling och glass.....Alla barnen bara älskade att springa runt i hinderbanan. Ett litet tips. 
    Lycka till! 

• BBB
    Gustie skrev 2012-11-28 14:00:16 följande:
    glassen, nja, stort hus vet jag inte men vi har övervåning och vi tänkte försöka ha det där uppe förutom när de ska äta
    Vi har faktiskt också tänkt tanken att sätta på en film så de kan få lugna ner sig.

BBB, kul idé med duken, det ska vi nog göra
    Korv och bröd var väl vår tanke också.
    Dansstopp har jag ju hört talas om, de dansar mycket på fritids. Är det ingen som "åker ut" i den leken då, utan det handlar bara om att dansa och stanna?
    Om man vill kan den som stoppar sist åka ut. Då kan denne få starta och stoppa musiken nästa gång. Den som åker ut efter det får starta och stoppa musiken osv.

Men man kan skita i tävlingsmomentet. De har kul ändå.Skrattande
  • Gustie

Tack för alla tips om att hyra gympasal, men det blir inte något av det denna gång, vi ska vara hemma.

Så är det fler som har tips tar jag gärna emot dem

BBB, jag tror i så fall vi skippar tävlingsmomentet     

• YokohamaNr2

Jag har precis haft kalas för min 6-åring och hans klass, vi bor i England och en lek som verkar vara standard här på kalas är 'pass the parcel'

Vad man gör är att slå in ett pris, kan vara en leksak eller godis, i flera flera lager i olika sorters papper. Mellan varje lager lägger man ett mindre pris, vi körde en godis bit.

Sen går leken ut på att de sitter i en ring, är det många barn kan man köra två ringar. Sätt på musik och barnen skickar paketet mellan sig sen pausar man musiken och den som har paketet i sin han får ta bort ett lager papper och sen startar musiken igen och stannar och startar tills alla lager är borta och ett av barnen har vunnit priset.

Vet inte om jag förklarade särskilt bra men annars googla på pass the parcel

Lycka till med kalaset, skönt när det är Óver

• Gustie

Tack för det tipset, kan ju vara en idé att göra nåt sånt

Fler som har bra ideer, det får ju inte vara lekar som tar för stor plats

• Guldkorn

Paketöppning med snurra flaskan, disco/dansstopp, knorr på grisen (underskattad lek :) ), små tävlingar som t ex potatis på sked, ballong mellan knäna, fika förstås och avsluta med skattjakt utomhus! Ett par timmar går fort..! Skulle haft 20 barn på sexårskalas hemma för två veckor sen, men det blev gympasalen. Hade gått hur bra som helst hemma också! Lycka till :)

• mammaspyre

Då min 6 åring är imponerad av motorer och raggare är hans största idoler, lånade vi traktens lokala motorklubb för hanns disco med hela förskoleklassen! Det blev en hit, gott om yta att springa på och inget jätteömtåligt motorklubben var nöjda med att få lokalen välstädad och vi fick en toppen dag! -kommer göras om

Svar på tråden 6-årskalas inomhus för ca 19 barn