• Anonym

    Kosttillskott till barn

    Hejsan!

    Jag har en dotter på 2,8 år som har autism diagnos. Det är så att vi funderar på att ge henne vitamin/mineral tillskott anpassat just för barn med bl a autism, adhd osv som heter Super Nu Thera från Kirkmans i usa. Min fråga är då, hur mycket är för mycket vitamin b6 vitamin till ett barn i hennes ålder? Super Nu Thera ska vara säkert och många föräldrar välden över använder det men jag ville ändå fråga och skulle vara tacksam för svar.

    Här är innehållet på Super Nu Thera, vad tycker du?

  • Svar på tråden Kosttillskott till barn
  • Dietist Gunilla

    Jag vet inte om du är orolig för att ditt barn inte får tillräckligt med näringsämnen via maten? I så fall föreslår jag att du vänder dig till en barndietist, som kan värdera vad ditt barn får i sig och som också kan ge tips om hur man kan förbättra näringsintaget. Jag gissar dock att du kanske snarare vill se om mer farmakologiska doser av kosttillskott kan ha positiva effekter? Jag vet att det finns sådana hypoteser, men att det vetenskapliga underlaget inte är övertygande. Därför vill jag inte råda dig (men du ber ju inte heller om råd). Jag kan bara bidra med lite siffror.


    Vad som är nyttigt eller onyttigt är en fråga om mängder. Höga intag av vissa näringsämnen – som i sig är livsnödvändiga -  kan ha negativa eller till och med toxiska effekter. Därför finns övre gränser för regelbundet intag av vissa näringsämnen. Gränsvärdena är satta för vuxna. Ett sådant gränsvärde finns för vitamin B6. Det innebär att ett långvarigt dagligt intag av max 25 mg vitamin B6 i form av supplementering, förmodligen inte utgör någon hälsorisk. Gränsvärdet gäller som sagt för vuxna. Kanske kan man extrapolera till ett lägre värde för barn.


    Rekommenderat dagligt intag av vitamin B6 är för barn i åldern 2-5 år 0,7 mg. För de allra flesta barn är behovet av vitaminet lägre än rekommendationen.


    Vitaminet, som också heter pyridoxin, är vanligt förekommande i många  livsmedel. Därför är det ovanligt att man får för lite vitamin B6 från maten.

Svar på tråden Kosttillskott till barn