• Jose

Syskonrum

Hej hej!

Om ett tag kommer vi försöka få våra barn att sova i samma rum (skiljer 1,5 år).

Det är ingen som helst brådska och får ta den tid det tar, men vi har redan lite funderingar. Som säkert några av er har någon input på?

Äldsta somnar inte själv i rummet och vill att vi ska vara där. Hur det går och är under läggning är allt som oftast väldigt olika. Ibland tar det 10 - 15 minuter och är en mysig stund. Andra gånger är det himla massa "tjabb" och kan ta upp mot en timma! (de gångerna är jättetråkiga och vi vet inte hur vi ska göra för att komma från dessa trista stunder. Någon med tips på det också kanske?)

Den lille somnar oftast själv i sin säng (inne hos oss just nu) - men ibland får vi såklart klappa och mysa till sömns. Men jag ser absolut inte hur det skulle kunna bli lika tråkiga läggninngar med lille.

Så hur skulle vi kunna göra för att få de här att somna gott i samma rum? Några tips? Eller tankar kring det hela?

• Svar på tråden Syskonrum
  • Winterfell

Mina sov i samma säng när de började dela rum. Var lättast att natta båda då (jag är ensamstående). 

• Jose
    Winterfell skrev 2012-11-26 19:17:57 följande:
    Mina sov i samma säng när de började dela rum. Var lättast att natta båda då (jag är ensamstående). 
    Men hade de alltid somnat likadant eller som mina, helt olika vi sänggående?
  • karet

Vi har en 1-åring och en 3-åring.

Vi flyttade till hus nu 3:e nov. Innan dess bodde vi i lägenhet och då sov dem yngsta i spjälsäng i värst sovrum och den äldsta i eget rum men kom in till oss på natten.

Nu delar de sovrum.
    Jag lägger den yngsta kl 19. Sätter stora jäntan framför tv-program eller med min iPad och så tar jag med mig minsta in med en flaska välling och lägger henne.
    Sedan går jag ut till stora damen, gör klart henne för natten och lägger mig i soffan med henne och gosar, myser och kikar lite barnprogram. När hon börjar bli trötter så går jag in med henne (då har lilla sovit ca 20-30 min) och så kryper jag ner med stora och sjunger vargsången viskandes, säger godnatt och går ut.

Svar på tråden Syskonrum