Grannarna lånar av mig hela tiden...
Behöver seriös rådgivning om hur man kan få grannar att sluta komma till mig och ständigt "låna" saker som de sen inte lämnar tillbaka? Visst kan jag be de fara åt fanders men samtidigt vill jag kunna bo kvar.
Lång historia kort: Har bott i denna lägenhet i ca 8år och blev ensam med barnen för lite mer än ett år sedan. Så länge jag var sambo var allt lugnt men så fort jag blev ensam så började helt plötsligt grannar i huset komma hit titt som tätt för att låna diverse saker som kaffe, socker, salt, strykjärn, dammsugaren, vinflaskor, bakformar med mera med mera. Problemet är egentligen inte att låna ut sakerna utan mer att jag efter en allt för lång tid behöver gå och tigga tillbaka de igen, Ja jag ber aldrig att få tillbaka kaffe och sånt men jag har ingen lust att skänka bort min dammsugare (jag fick sopa den tiden den var utlånad medans min granne använde min dammsugare, vet att det låter galet). Finns en annan ensamstående mamma i trappan som tycker att jag ska vara barnvakt emellanåt också, sa ja till att börja med men hon ställer aldrig upp tillbaka så det säger jag nej till nu.
Jag behöver inte höra att jag är för snäll för det vet jag redan, snäll så att jag är dum till och med utan vill mest ha tips på bra saker som man kan säga när de ringer på dörren.
Det jag också tycker är jobbigt är att jag gärna sätter på mig myskläder på kvällen när jag duschat och då är det mindre roligt att öppna dörren för en granne vid 21-tiden på kvällen....problemet är bara att här är väldigt lyhört så det är svårt att låtsas att man inte är hemma, speciellt vid den tiden med tanke på att jag har barn.
Att grannar kan låna ex en skvätt mjölk av varandra ibland är väl bara mysigt men detta har blivit på tok för mycket och på tok för ofta. Kan tillägga att vi har max 5 min gångväg till närmsta livsmedelsbutik som har öppet till kl 22 på kvällarna, dit går jag och handlar när jag får slut på livsmedel. Sen personen som ständigt vill låna strykjärnet, baksakerna och även dammsugaren känner jag mer gör det för att slippa handla sakerna själv.