• Anonym (snälla grannen)

Grannarna lånar av mig hela tiden...

Behöver seriös rådgivning om hur man kan få grannar att sluta komma till mig och ständigt "låna" saker som de sen inte lämnar tillbaka? Visst kan jag be de fara åt fanders men samtidigt vill jag kunna bo kvar.

Lång historia kort: Har bott i denna lägenhet i ca 8år och blev ensam med barnen för lite mer än ett år sedan. Så länge jag var sambo var allt lugnt men så fort jag blev ensam så började helt plötsligt grannar i huset komma hit titt som tätt för att låna diverse saker som kaffe, socker, salt, strykjärn, dammsugaren, vinflaskor, bakformar med mera med mera. Problemet är egentligen inte att låna ut sakerna utan mer att jag efter en allt för lång tid behöver gå och tigga tillbaka de igen, Ja jag ber aldrig att få tillbaka kaffe och sånt men jag har ingen lust att skänka bort min dammsugare (jag fick sopa den tiden den var utlånad medans min granne använde min dammsugare, vet att det låter galet). Finns en annan ensamstående mamma i trappan som tycker att jag ska vara barnvakt emellanåt också, sa ja till att börja med men hon ställer aldrig upp tillbaka så det säger jag nej till nu.

Jag behöver inte höra att jag är för snäll för det vet jag redan, snäll så att jag är dum till och med utan vill mest ha tips på bra saker som man kan säga när de ringer på dörren.

Det jag också tycker är jobbigt är att jag gärna sätter på mig myskläder på kvällen när jag duschat och då är det mindre roligt att öppna dörren för en granne vid 21-tiden på kvällen....problemet är bara att här är väldigt lyhört så det är svårt att låtsas att man inte är hemma, speciellt vid den tiden med tanke på att jag har barn.

Att grannar kan låna ex en skvätt mjölk av varandra ibland är väl bara mysigt men detta har blivit på tok för mycket och på tok för ofta. Kan tillägga att vi har max 5 min gångväg till närmsta livsmedelsbutik som har öppet till kl 22 på kvällarna, dit går jag och handlar när jag får slut på livsmedel. Sen personen som ständigt vill låna strykjärnet, baksakerna och även dammsugaren känner jag mer gör det för att slippa handla sakerna själv.       

• Svar på tråden Grannarna lånar av mig hela tiden...
  • Anonym

Ja, det låter inte kul.

1. Sluta öppna. Om någon frågar varför, säg att du trodde det var Radiotjänst och att du inte kommer öppna kvällstid längre Eller var ärlig och säg att du inte orkar träffa folk. Det är ok.

2. Om de hoppar på dig i trappen och vill låna något, säg bara ja när du verkligen kan avvara saken och säg att du vill ha tillbaka prylen till en viss dag. När den dagen kommer så går du dit och hämtar saken. Om de aldrig lämnar tillbaka får du helt enkelt säga "jag lånar gärna ut, men det är så tröttsamt att gå och tigga tillbaka mina egna saker så nu lånar jag helst inte ut längre"

• klaun

Åh fy, jag hade slängt mjölken i ansiktet på dom och struntat fullkomligt i att hålla fred med grannarna. Dom är uppenbarligen lata och utnyttjar dig. Men om du inte vill vara lika dryg som jag, ge dom kaffe och mjölk om du vill det. Men sluta låna ut dammsugaren! Säg bara "nej, den kan jag tyvärr inte låna ut." Och låt det vara bra så.

• Anonym (snälla grannen)

Tack för era svar

Jag vet att det egentligen bara är att säga just nej men jag är så mesig när de väl står utanför dörren så jag ger de vad de vill ha..är inte så lätt att bli tuff över en natt men jag försöker ändra på mig.  

• Anonym

Tycker absolut att du kan säga som det är, nej, jag får sällan tillbaks mina saker utan att behöva gå och hämta så jag orkar inte låna ut mer.
    Sedan så kan du sätta en liten lapp på dörren att barnen nattas vid 21 och att du ej önskar påringning då. Säg det gärna till grannarna med, ring helst inte på efter kvällning då det blir så rörigt med barnet och att det är så många som ringer på att det är därför du måste göra så här.

• Anonym (Nejnejnej)

Prova att säga nej nästa gång. Du kommer bli förvånad över att det inte var svårare än så.

Du behöver inte ge någon anledning, det är ju dina saker. Säg bara vänligt nej, kosta på dig ett leende kanske ...

Vill du ge en anledning kan du ju säga att du behöver den där saken själv just nu, att ditt kaffe tyvärr också är slut, att du bara har några matskedar socker kvar själv och du behöver det ...

Fast, ärligt ett enkelt nej räcker gott. Glad 

• Anonym (Ida)

Du öppnar inte för att du helt enkelt är upptagen med annat, behöver inte säga vad! (nattningen, städning, plugg, egentid, läser, kollar bästa programmet etc. Om ngn frågar varför du inte öppnar så säger man kort och gott ; " jag var upptagen" sedan om du blir påflugen i trappen så kan du bara spela dum, tex; nej tyvärr det passar inte. Det är en bra mening för att om dom då frågar "varför?" så kollar du bara på dom och säger; hur menar du? Då säger dom typ; ja, varför kan jag inte låna dammsugaren?. Då svarar du tillbaka; ja, för att jag använder den dagligen numer och ska presic in och dammsuga. Hehe hoppas du kommer på ngt bra att säga! Bara nej funkar! Då tröttnar som säkert också!

• Bambi07

Tycker tidigare förslag är bra, säg "Nej, jag lånar helst inte ut eftersom ingen lämnar tillbaka sakerna och jag alltid måste gå och hämta tillbaka dem själv". Är de inte helt tappade så har de två val då, antingen säger de bara "Okej, vad synd" och ger sig eller så lovar de dyrt och heligt att lämna tillbaka saken. Då kan du låna ut den och säga vilken dag du vill ha tillbaka den. Får du inte den så går du och hämtar den dagen efter. Frågar de igen efter det så kan du hänvisa till den senaste gången då personen faktiskt inte lämnade tillbaka saken. För som det är nu så har de fått intrycket av att det är lugnt om de inte lämnar tillbaka sakerna på mycket lång tid, och det är upp till dig att ändra.

• Smartie

TS, de här grannarna har passerat alla gränser för integritet och vad som är normalt. Eller umgås ni mycket i huset? Det verkar inte så eftersom du helst vill vara ifred... Att de ringer på titt som tätt på kvällarna är dessutom inte OK om ni inte umgås, oavsett vad de vill låna. OK om det händer några gånger om året, men inte ofta.

Tips:

1) Öppna inte.
    2) Säg bara att du inte kan / vill låna ut, att du behöver sakerna själv. Vänligt men bestämt  

• Anonym (Mesig :))

Jag är också för snäll och har svårt att säga nej..hade också sådana grannar..lånade allt möjligt av mig..Men till slut fick jag nog..DÅ började jag göra likadant ;) Ringde på och bad om att få låna saker av dom också :) Ständigt, så mycket som dom gjorde det mot mig :) Efter ett tag tror jag dom förstog, så tilslut slutade dom..och då gjorde jag också det :) pröva att göra så också :) Lycka till :)

Svar på tråden Grannarna lånar av mig hela tiden...