• vilsen79

HÄLP!!!!!

Vad gör jag åt min dotter som nästan aldrig lyssnar på oss??? Jag får hota med olika saker som att hon inte får leka, inte får rida eller att jag tar hennes saker. Nu ikväll har jag nästan tömt hennes rum. Jag och hennes pappa mår väldigt dåligt av detta och det tror jag hon gör också. Hon säger förlåt massor med gånger men det är ju ingen mening med det för imorgon har vi samma elände. Med tårar i ögonen överväger vi att dela på familjen för ingen står ut med detta längre...

• Svar på tråden HÄLP!!!!!
  • Pyl

Många kommuner erbjuder någon slags rådgivning till föräldrar, ibland i form av föräldrakurser. Har ni testat?

• Odetta

Hur gammal är hon? Har hon någon diagnos? Tänker adhd eller så?

Vår pojke utreds för adhd och att inte lyssna är en av sakerna som startade våra misstankar. Han VILL lyssna och göra rätt, men uppmärksamheten (eller bristen att lyckas hålla den) sätter käppar i hjulen för honom.

Barn vill göra rätt, de är inte elaka och trotsiga för att jävlas. Ibland (även utan diagnos) är det bara väldigt svårt.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Lille Skrutt

Hur gammal är din dotter? Hot och straff brukar sällan funka i uppfostringssyfte men jag kan mycket väl förstå att man känner sig desperat och tar till sådana metoder. Men jag tror inte alls att det är något som kommer att fungera och om man fastnar i det så tror jag till och med att det kan ha väldigt negativa effekter. Det finns många bra böcker med tips bla Lars H Gustafson, Ross Greene mm. Om man läser dessa böcker får man sig en tankeställare angående detta med att försöka se barnets perspektiv. Det glömmer man ofta bort som vuxen och man ser bara "olydnaden" .

Svar på tråden HÄLP!!!!!