• Jonas73

10-åring med ADHD

Våran 10-åriga son bor hos mig och sin mamma (med ny familj) varannan vecka. Det i sig fungerar fint. Han fick diagnos adhd under 2:an i skolan. Med bra hjälp i skolan och med (tyvärr sant i ett allt för stressigt liv) rätt bra hjälp hemma så har det gått rätt bra i skolan de senaste åren. Men nu i 4:an är det andra bullar. Mer ansvar läggs på eleverna och det blir betydligt fler saker för dem att håla reda på under dagarna. Läxor, rätt böcker med hem, papper frn skolan, etc..

Detta fungerar sådär nu. Koncentrationsproblemen har ökat under detta läsår. Jag fick en wake-up-call när utvärderingspappren kom om att han ligger långt efter i speciellt engelskan. Koncentrationen har alltid varit ett ämne men inte så att det varit akut, efter att han medicinerats med concerta.

Det existerar mkt xbox-spelande både här hemma och hos kompisar. Mkt smart phone-användande. Nya regler har nu införts här hemma:
    -Inget spelande i veckorna. Endast på helgen -OM läxor gjorts.
    -Inget spelande på telefon, vare sig i skolan eller hemma. Telefonen är endast med för att den nu ringer efter sista  lektion för att påminna om att packa alla böcker med hem.  
    -Återinfört steg-för-steg-lista på rutiner för morgon och kväll. 
    -Läxor och självstudier på nätet från skolan PRIO.
    -Självklart också en mer aktiv roll från mig att motivera till att arbeta med självstudierna.

Jag skulle vara tacksam för feedback eller tips från andra i liknande situation.  

• Svar på tråden 10-åring med ADHD
  • W Goldberg

Jag tror att "nedkopplingstid" är nog så viktig.
    Att helt ta bort dator eller tvspel under veckan kan låta bra, men för våran del är det med datorn som dottern kopplar ned hjärnan som bäst.

Kompisar är bra att ha, men i bland måste man vara själv, även om man som barn sällan inser det.
    Har man då inte något kul att koppla ned med blir det ju svårt att få till den där stunden som kan behövas så väl.

Kan ni komma på något som roar och kopplar ner samtidigt åt sonen?

Ju äldre barnet blir desto mer krav ställs från skolan, och med skola och läxläsning samt kompisar hinner man knappt med sig själv, även fast man inte har Adhd.
    Hur ska ett barn med Adhd hinna återhämta sig då?

Försök hitta oaser åt sonen. Jag tror ni tjärnar på det. 

• Jonas73

Tack !
    'Nedkopplingen' är viktigt, helt sant. Kanske en nedtrappning av tiden vid dator/tvspel är bättre än en komplett indragning..för det är iof ett stort intresse och om jag går till mig själv -ett skönt sätt att 'nollställa' sig..

Andra stora intresset är fotboll, både se på och spela ute. Dock är det inga träningar under off-season, tyvärr...

Ska försöka skapa lite fler oaser för oss  

• Thedrjohn

Jag tycker redan att de steg du infört låter sunda. Man kan och ska förstås göra allt man kan hemma för att underlätta barnens lärande, men det kan också vara bra att se över då och då hur skolan sköter sig. Med ökade krav på ordning och att komma ihåg saker kan kraven på ett barn med ADHD bli lite väl stora. Så till det du redan gör skulle jag lägga till att se över den support och anpassning han får i skolan.

• W Goldberg
    Jonas73 skrev 2012-11-26 22:51:24 följande:
    Tack !
    'Nedkopplingen' är viktigt, helt sant. Kanske en nedtrappning av tiden vid dator/tvspel är bättre än en komplett indragning..för det är iof ett stort intresse och om jag går till mig själv -ett skönt sätt att 'nollställa' sig..

Andra stora intresset är fotboll, både se på och spela ute. Dock är det inga träningar under off-season, tyvärr...

Ska försöka skapa lite fler oaser för oss  
    Det låter fint. 

Man får komma ihåg att barn med Adhd är i många fall väldigt aktiva barn.
    Hjärnan är ständigt igång, och ofta kroppen också.
    Jag skulle aldrig orka hälften av vad dottern gör, säger och tänker. 

Hoppas sonen din får den hjälp han behöver av skolan, och vilken tur att han verkar ha bra föräldrar i er, som bryr sig om honom. Det är så viktigt. 
Svar på tråden 10-åring med ADHD