10-åring med ADHD
Våran 10-åriga son bor hos mig och sin mamma (med ny familj) varannan vecka. Det i sig fungerar fint. Han fick diagnos adhd under 2:an i skolan. Med bra hjälp i skolan och med (tyvärr sant i ett allt för stressigt liv) rätt bra hjälp hemma så har det gått rätt bra i skolan de senaste åren. Men nu i 4:an är det andra bullar. Mer ansvar läggs på eleverna och det blir betydligt fler saker för dem att håla reda på under dagarna. Läxor, rätt böcker med hem, papper frn skolan, etc..
Detta fungerar sådär nu. Koncentrationsproblemen har ökat under detta läsår. Jag fick en wake-up-call när utvärderingspappren kom om att han ligger långt efter i speciellt engelskan. Koncentrationen har alltid varit ett ämne men inte så att det varit akut, efter att han medicinerats med concerta.
Det existerar mkt xbox-spelande både här hemma och hos kompisar. Mkt smart phone-användande. Nya regler har nu införts här hemma:
-Inget spelande i veckorna. Endast på helgen -OM läxor gjorts.
-Inget spelande på telefon, vare sig i skolan eller hemma. Telefonen är endast med för att den nu ringer efter sista lektion för att påminna om att packa alla böcker med hem.
-Återinfört steg-för-steg-lista på rutiner för morgon och kväll.
-Läxor och självstudier på nätet från skolan PRIO.
-Självklart också en mer aktiv roll från mig att motivera till att arbeta med självstudierna.
Jag skulle vara tacksam för feedback eller tips från andra i liknande situation.