• Anonym (illamående)

Lindra illamående?

Jag har nu under kvällen efter att ha försökt somna, drabbats av illamående. Det är bland det värsta jag vet, eftersom jag har kräkfobi. Är livrädd att det t.ex. är magsjuka eller nåt sånt.

Finns det någon hemmakur eller receptfri medicin som kan dämpa illamåendet?
    Jag har Postafen hemma, men jag såg att det innehöll b.la. laktos och jag är laktosintolerant, och då känns det som att det kommer göra mer skada än nytta.

Hjälp! Tacksam för tips och råd. 

• Svar på tråden Lindra illamående?
  • Johans Pillerill

Jag kräks typ 10ggr/dag nu som gravid... Mitt knep när jag inte kan kräka (om jag åker bil, sitter i möte etc) är att andas lugnt, luta mig lite bakåt och fokusera blicken långt bort samt försöka svalka kroppen. Testa att spola kallt (inte så du fryser) vatten på handlederna och skölja ansiktet kallt. Det kan hjälpa. Annars är det nog bara att finna sig i situationen, sjukt opraktisk sak att ha fobi emot, kanske kbt?

• Anonym (illamående)

Ja, bra fråga du... Till lunch åt jag nån kycklingrätt som fanns i frysdisken på Ica. Sen har jag inte hunnit käka så jättemycket efter det. Tog ett par knäckebröd med smör och skinka strax innan jag gick och la mig vid 21:30 och då kom illamåendet. Det känns inte som att jag behöver kräkas (inte än iallafall) men jag mår blääh!

• Anonym (ingefära)

Färsk ingefära är en huskur mot mycket, bl a illamående. Om du har ingefära hemma kan du testa att tugga på en bit.

Annars vet jag inte. Det är inte så förfärligt hemskt att spy faktiskt, illamåendet innan är värre. Jag hoppas att det går över, eller att du får spy så att du ser att du överlever.

• Angdev

Om magen bråkar på dig så brukar ingefära fungera på mig. Men det är inte så vanligt att man har hemma.....

• LindaIsabellee

hej!
    Jag har också kräkfobi. Jag tål det inte. Mår illa så fort någon annan gör de, och spritar mina händer tusen ggr om dagen för att undvika smitta.

Jag är van att "alltid må illa", men det som hjälper för mig är att dricka mycket kolsyrat vatten, och rapa. Duscha iskallt så kroppen får en chock, för då blir det som att man kopplar bort att man mår illa...

Det är hemskt.
    Så jag lider med dig, för jag vet hur de känns  

Svar på tråden Lindra illamående?