• Anonym (Villrådig)

Gemensam vårdnad o kommunflykt

Hej,

Jag separerade från min man i början på året, det har varit mycket konflikter oss emellan sedan dess.
    Vi har tre gemensamma barn varav en bor hemma, en son på åtta år. 

Efter många om och men kände jag att jag inte orkade längre och har nu valt att börja på ny kula. Jag har fått jobb och bostad  i en närliggande kommun, ca 3 mil från min nuvarande ort där också sonens pappa mestadels jobbar.

Har bett honom om att träffas för att berätta om mina planeroch diskutera en lösning för sonen. Men han vägrar komma. Hur gör jag nu? Ringer bara upp och informerar o hoppas vi kan hitta en lösning tillsammans eller?

Någon som varit i en liknande sits?      

• Svar på tråden Gemensam vårdnad o kommunflykt
  • Anonym

Hur ser vårdnaden ut? Hur ser ug ut och var går barnet o skolan?

• Anonym (Villrådig)

Vi har gemensam vårdnad. Just nu, efter önskemål från sonen växlar han boende var tredje dag och han går i skola i kommunen där hans pappa kommer fortsätta bo.

Min önskan att han får fortsätta gå i skolan där under våren och bo merparten av tiden hos sin pappa och till hösten byta till en skola i "min" kommun. Finns en privatskola där, några barn som bor på samma ort som mitt ex går i denna och när sonen blir lite äldre kan han pendla med dem från sin pappa.
    Nu skulle ju exet kunna hämta och lämna några dagar i veckan eftersom han jobbar i samma kommun om bara viljan finns. Tror dock inte den gör det. Eftersom högsta målet i hans liv är att ställa till med problem för mig. 
    Hans bråk och otrevligheter, samt ovilja till samarbete som är grunden till att jag inte längre orkar bo på samma ort. Ett litet samhälle där man ideligen stöter på varandra.
    Kommer gå under om det fortsätter så här, är orolig att förlora min son, men samtidigt har han nu ett nervknippe till mamma.
    Kan inte längre gå till affären utan att kolla över parkeringen, ständigt en spejande blick för att inte stöta ihop med honom.         

• Anonym (jobbigt)

Min första tanke är att ni har en så komplicerad relation eftersom du inte ens kan åka och handla av rädsla för att stöta ihop med honom. Det gör ju knappast att ni är på ett plan där ni kan diskutera med varandra.

Hur hade du tänkt att upplägget skulle vara fram till våren? Pojken skulle ju behöva vara skriven hos pappan om han ska fortsätta gå i skolan där. Om du då flyttat så har jag svårt att tro att han skulle gå med på att du fick boendet till sommarlovet och att pojken skulle börja den nya skolan.
    Det krävs att man tänker i ett långt perspektiv många många år framåt eftersom det inte alltid kommer se ut som det gör nu. Ska ni ha varannan vecka och skulle det funka när ni bor i olika kommuner, pappan kommer kanske inte alltid jobba i den kommun du avser att flytta och då uppstår ett nytt problem. Du säger också att han mestadels jobbar där vilket ju inte betyder att hans arbetsplats är där.
    Har du själv anställning i staden dit du vill flytta?

Jag gjorde precis det du funderar på att göra, jag flydde från mitt ex. hemkommun 3 år efter vår separation då jag inte kunde komma vidare i livet på grund av trakasserier mm. Jag fick INTE med mig barnen så jag vet precis hur illa det kan gå. Jag valde att inte strida i rätten eftersom jag inte ville att barnen skulle behöva gå igenom en vårdnadstvist.
    Jag skulle ALDRIG göra om samma misstag att flytta men nu har det gått nästan 10 år och vi har kommit in i en ny fas i livet.
    Idag skulle jag istälet ha jobbat hårt med min identitet där på plats och bott kvar och skapat mig ett liv där.

Kommer ni inte fram till en lösning så är dock tingsrätten enda alternativet.

• Anonym

Jag tänker också om han inte går med på att flytta barnen sedan. Jag ser bara att du skriver min önskan, vad vill barnet och pappan? Om barnet kan gå kvar som vanligt umder våren varför inte fortsätta nästa höst med det med om det funkar under våren? Jag ser problem i ditt tänk och det vittna inlägg 3 om med så kanske ska se till barnets bästa helt enkelt och inte låta ha ut ert barn i kommunflykt

Svar på tråden Gemensam vårdnad o kommunflykt