Tallinn eller Riga? Kryssning
Hej!
Jag planerar en kryssning med min sambo. Det står imellan Riga eller Tallinn.
Vilket land skulle du rekomendera? och varför?
Hej!
Jag planerar en kryssning med min sambo. Det står imellan Riga eller Tallinn.
Vilket land skulle du rekomendera? och varför?
Vi åkte till Riga och förlovade oss på båten. Jag kan rekommendera det om Man kanske tar en guidad tur med buss som går att köpa till. Vi hav oss ut på egen hand och hamnade på en marknad, upplevde det som om vi inte var speciellt välkomna. På båten kan dom lite engelska men var ändå bättre bemötande än på land. Annars är Riga väldigt mysigt i sig! Kan tillägga att jag och min sambo har rockabilly stil så det kan ju ha påverkat också hur vi blev bemötta :)
Åå Vad mysigt det låter :) men någon förlovning är det nog inte riktigt på g än, men en liten resa skulle passa oss bra iaf :)
För mest miljöombyte rekommenderar jag Riga. Det skiljer sig mest från Sverige, om man säger så. Det kan dock vara rätt beklämmande att se all fattigdom, men även kulturellt berikande. Det finns många fina kyrkor att gå in och åka upp i. På ett torg i gamla stan lagas det surkål med korv (godare än det låter).
Det är gott på caféerna men det är det väl förvisso i Tallinn också.
Tallinn är en söt stad med medeltidstema och massa finnar överallt. Värt att uppleva det med.
Tack för tippsen! =) Låter som att det blir Riga för oss !
Och Vi var mest sålda på Tallinn... Och gärna ta sig en tur utanför staden också...
Vi har bara åkt en gång till varje ställe... Om ni åker Tallink fr Sthlm så verkar de finaste båtarna åka till Tallin.
(När det gäller Riga bör man dock ta sig till de "hangarerna" som är Saluhall marknad!)
Kyrkor finns det i båda städerna även en "gamla stan" också... Surkål finns i alla baltländerna...
Jag föreslår Tallinn, det fins många nya och spännande sevärdheter där. Besök de nya spännande Flyghamnen med u-båten inomhus www.lennusadam.eu/sv/ och glöm inte den nyrenoverade TV-tornet www.teletorn.ee/et/swe.
Jag föreslår Tallinn, det fins många nya och spännande sevärdheter där. Besök de nya spännande Flyghamnen med u-båten inomhus och glöm inte det nyrenoverade TV-tornet.
Har varit i båda städerna och tyckte om de på sitt sätt. Riga är större stad men jag gillar Talinns mysiga medeltidskänsla. Båten till Tallinn är också fräschare och bättre mat tycker jag. Åker man på sommaren skulle jag åka till Riga för stranden en bit utanför staden.
Om ni åker på kryssning och bara är där över dagen föreslår jag Tallinn. Inga långa sträckor att ta sig till stan.