• Anonym

Hur lätt smittar det? Oron tar över

Hej
    Jag har precis fått veta att min bästa vän har herpes i underlivet och jag undrar hur därför hur lätt det smittar. Hon och jag har ju delat kläder. Även lånat bikini osv från henne. *hjälp* 
    Jag har alltid varit jätte rädd för att få herpes.
    Jag vet inte hur jag ska kunna umgås med henne som vanligt då jag bara kommer tänka på detta.

Så jag frågar nu er. Eftersom jag inte kan hitta några direkta svar på nätet.

Hur lätt smittar Herpes?
    Smittar det via kläder?
    Kan det smitta om hon torkar sig nertill sen kanske glömmer tvätta händerna och tar i min hud?

Hoppas det finns ngn gullig själ som kan svara på mina frågor och stillar min oro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 11:43
    Snälla ngn som kan detta?

• Svar på tråden Hur lätt smittar det? Oron tar över
  • Anonym (Du)

Du kan vara smittad redan det tar en tid innan du märker det

• Anonym (Lugn)

Snälla, nu tar vi det lilla lugna. Det smittar endast om du skulle ta på ett pågående utbrott (kanske inte ens då) eller om ni skulle ha sex med varandra. Du kan vara helt lugn. Tänk så många människor i sverige som är smittade, det är faktiskt en dold folksjukdom som har ett onödigt stigma. Säkerligen känner du fler som är smittade och kanske har du själv det utan att veta om det. Många går utan symptom.

Du kan lugnt fortsätta omgås med din vän utan att oroa dig!

• olleolle

Nej det kan faktiskt smitta fast man inte har någon symptom.
    Läste siffror att 70% av alla kvinnor bar på viruset men bara ett fåtal får symtom, vet dock inte hur väl detta stämmer.
    Umgås du med din vän men undvik o dela otvättade trosor.

Rent teoretiskt så kan det smitta om hon kliar sig i fittan o sedan tar på dig.
    Där har du något att fundera över:D

• Anonym (Lugn)

Självklart kan det göra det. Precis som jag sa - det smittar vid pågående utbrott eller om de skulle ha sex. Var kanske oklar där, men menade såklart oavsett pågående utbrott då. 

• Anonym

Men det var så olika svar från er. Liksom hur ska man veta hur lätt det smittar? Obestämd
    Jag råkade även gå förbi en på bussen igår som hade stort munsår och hon satt ju sa tätt så hennes läpp drogs liksom mot mina byxor vid höjden av ja ni förstår?
    Det gjorde mig rätt orolig med.
    Hur lätt är det att få typ 1 i underlivet?

• Anonym (Lugn)

Du kan vara lugn på bussen framöver. Direktkontakt är vad som gäller vid smitta, eller kontakt där någon precis tagit på ett smittat område och sedan direkt tar på ett osmittat område om du förstår vad jag menar. Viruset dör snabbt i luften, men det kanske tar några minuter eller så.  Det sägs att du till och med kan dricka ur samma vattenglas, men det skulle jag ändå aldrig göra. 

• Anonym (Lugn)

Men sedan ska jag tillägga att jag förstår din oro till fullo. Jag har tidigare varit nojjigare än så och för mig låter din nojja rätt normal för i mitt huvud pågår ofta sådana tankar. MEN jag försöker att släppa på det mer och mer =)

• Anonym
    Anonym (Lugn) skrev 2012-12-06 18:50:32 följande:
    Men sedan ska jag tillägga att jag förstår din oro till fullo. Jag har tidigare varit nojjigare än så och för mig låter din nojja rätt normal för i mitt huvud pågår ofta sådana tankar. MEN jag försöker att släppa på det mer och mer =)
    Ja jag är också galet nojig över det här. Och bara därför känns det som alla omkring mig har herpes nertill eller på munnen. Alla i kassorna när jag ska handla ngt ska tydligen ha ett munsår och Nej jag vill gärna inte köpa mina trosor från en tjej som har munsår just då för hon måste ta i dom. Tkr det är för läskigt.
    Men att min bästa vän har typ 2 vilket känns ännu värre är ju inget roligt.
    Men tack för svaret. Skönt att veta att jag inte är den ända som har det här som en hang up på hjärnan. Hehe

Tror jag behöver lite hjälp från ngn läkare som kan ge mig lite mer direkta svar.  
  • Havrebarn

Läste någonstans att 50-90% av befolkningen bär på viruset latent, många vet inte ens om att som har det, och kanske inte ens kommer få några symptom.. Men det smittar inte om det inte är ett pågående utbrott.

• Anonym
    Havrebarn skrev 2012-12-07 05:52:29 följande:
    Läste någonstans att 50-90% av befolkningen bär på viruset latent, många vet inte ens om att som har det, och kanske inte ens kommer få några symptom.. Men det smittar inte om det inte är ett pågående utbrott.
    Har 50-90% H i underlivet? Alltså typ 2 

På munnen vet jag att jag själv har det lantent eftersom jag tagit blodprov. Har dock inte ngt minne av ngt munsår
    Men är rädd att få munsår nertill från folk omkring mig som har munsår som jag umgås med eller tex om ngt har det som står i kassan när jag ska handla trosor

Typ 1 smittar ju ner dit också
    Men min vän kmr jag nog behöva ta lite distans till ett tag tills jag kan lära mig hur lätt det smittar osv.  
  • Anonym (Lugn)

Om det är typ 2 du oroar dig för så kan du vara helt lugn. Lyssna noga här: Det smittar endast om du har sex med någon som har smittan eller om någon med typ 1 ger dig oralsex. Typ 1 kan även överföras till underlivet via fingrar eller liknande om man är där och pillar strax efter man tagit på typ 1-området. Hänger du med? Då har du inte per automatik typ 2 utan istället typ 1 i underlivet. Du kan även få typ 2 på munnen om det blir omvänd överföring. Om du går ner på någon som har typ 2.

Jag föreslår att du finns till för din vän istället. Hon kanske tycker att detta är jättejobbigt och behöver någon som stöttar henne i detta. Det värsta du kan göra i detta läget är att ta avstånd. Du kommer absolut inte bli smittat om du umgås med henne. Endast om ni har sex eller om ni liksom delar trosor som inte varit tvättade, men jag antar  att det inte är något ni brukar göra ?

• Anonym
    Anonym (Lugn) skrev 2012-12-07 15:23:16 följande:
    Om det är typ 2 du oroar dig för så kan du vara helt lugn. Lyssna noga här: Det smittar endast om du har sex med någon som har smittan eller om någon med typ 1 ger dig oralsex. Typ 1 kan även överföras till underlivet via fingrar eller liknande om man är där och pillar strax efter man tagit på typ 1-området. Hänger du med? Då har du inte per automatik typ 2 utan istället typ 1 i underlivet. Du kan även få typ 2 på munnen om det blir omvänd överföring. Om du går ner på någon som har typ 2.

Jag föreslår att du finns till för din vän istället. Hon kanske tycker att detta är jättejobbigt och behöver någon som stöttar henne i detta. Det värsta du kan göra i detta läget är att ta avstånd. Du kommer absolut inte bli smittat om du umgås med henne. Endast om ni har sex eller om ni liksom delar trosor som inte varit tvättade, men jag antar  att det inte är något ni brukar göra ?

Men har hört att det är så extremt smittsamt. Kan jag ha på mig tex en bikini hon lånat om jag tvättar den och att det då inte finns ngn risk att smittas?
    Jag ska försöka finnas där istället. Men ja självklart inte dela kläder osv med henne ngn gång igen. Tex.
    Tack för ditt svar.  
  • Anonym (Lugn)

Ja du kan absolut låna en tvättad bikini eftersom viruset dör ganska snabbt i luften oavsett. Tänk bara när du är på hotell så många människor som har använt den handuken du torkar dig med och att de kanske har både det ena och det andra. Du kan vara helt lugn, tvätt tar bort det mesta =)

• xXx

Men viruset överlever väl inte på döda ting?

• Anonym (Lugn)

xXx: Hur menar du? Nej det måste ju vara en mottagare som kan "härbärga" viruset. Det dör alltså snabbt i kontakt med luft, men kanske inte tillräckligt snabbt om man petar på område A som är smittat och sedan direkt på område B som inte är smittat. Då kanske man kan överföra det. 

• Anonym

Vad skönt. Började slänga vissa grejer för jag fick panik. Men jag var liksom nyss utomlands och använde självklart handdukarna där. Så ja såklart det måste vara lugnt egentligen. 

Svar på tråden Hur lätt smittar det? Oron tar över