• Anonym (förvirrad)

Jag kan inte glömma honom

Jag har levt med en man i 8 år, vi har två barn. Vår relation har varit ganska turbulent på grund av hans psykiska besvär grundade i en hård barndom. Jag har alltid tagit den trygga, och stödjande rollen. Om jag är ärlig mot mig själv har jag många gånger ifrågasatt om det verkligen är kärlek jag känner, om jag verkligen vill vara med honom.

Hur som helst. För 3-4 år sedan vikarierade jag på ett arbete där jag hade en kollega. Han var gift familjefar, 10 år äldre än mig. Men han hade något som trollband mig. Jag kan inte riktigt förklara det. Jag fascinerades av hans höga tempo, hans kunskap, hans självsäkerhet och torra humor. Ja, jag blev nog lite förälskad.

Mitt vikariat slutade, men vi fortsatte ses i yrkessammanhang eller på träffar med kollegorna. När jag såg honom fick jag alltid fjärilar i magen, men jag märkte aldrig någon flirt från hans håll. Jag förpassade mina känslor långt bak, löpte linan ut och gifte mig med min man, som då var min sambo. Strax därpå fick jag veta att min f d kollega skilt sig. Det var en sådan konstig känsla när jag fick veta det. Lite som att jag missat tåget, eller vad man ska säga.

Jag älskar min man, vi har gått igenom så mycket tillsammans. Han är djupt lojal, väldigt snäll, och han älskar mig verkligen över allt annat. Men det har också varit tufft att leva med honom, hans osäkerhet och problem, hans olikhet från mig. Samtidigt känner jag att jag aldrig skulle lämna honom och våra barn på dessa svaga grunder. Familjen betyder allt för mig.

Jag vet egentligen inte vad jag ska göra, eller om jag ska göra något alls. Det här är som ett spöke som jagar mig, och genom åren har jag drömt om honom titt som tätt. I natt drömde jag om honom igen, och i drömmen gav han mig sin gamla vigselring. Jag tänkte, ”åh, det betyder att han måste känna något för mig också”. Ibland tänker jag att det bara är bekräftelsen på att han vill ha mig som jag behöver. Men jag gillar honom som person. Jag fantiserar om att stjäla en kyss vid något tillfälle. Se hur han reagerar. Jag vill veta om han ser mig, ser mig på samma sätt som jag ser honom. Detta är en mörk hemlighet. Ska jag försöka glömma, eller ska jag konfrontera mina känslor?

• Svar på tråden Jag kan inte glömma honom
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Mannen som du drömmer om verkar mest vara en fantasifigur som du ger stor betydelse. Jag tänker i första hand att du bör fokusera på relationen mellan dig och din man och se om ni kan göra något för att komma varandra närmre, på ett känslomässigt och själsligt sätt. Eftersom din man verkar betyda så mycket för dig bör du öppna upp en dialog med honom om er relation i stället för att drömma om någon annan som du inte har någon vardag med. Det är som du själv skriver, väldigt svaga grunder. Du kanske behöver känna dig mer sedd och uppskattad av din man, du kanske behöver fler överraskningar och mer spänning mellan er.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Jag kan inte glömma honom