• Delphin80

Vad baka till första advent?

Hej

Vi ska har lite folk på första advent som vi tänkte bjuda på fika. ska baka lussekatter samt saffransbullar med vitchoklad. Men jag skulle vilja göra något mer som en kaka också.

Kom gärna med flera tips.

Tack i förhand.

• Svar på tråden Vad baka till första advent?
  • La Lola

Pepparkakor med ädelost!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    SilverEmma skrev 2012-11-27 12:34:40 följande:
    Saffranskladdkaka. Galet gott!
    O ja!
  • Delphin80

Ska nog handla ädelost. Innhåller saffranskladdkaka mandelmassa?

Tack för alla förslag.

• Älsko

Ingen som har saffranskladdkaka utan mandelmassa då min kille är allergisk emot nötter.

• La Lola
    Älsko skrev 2012-11-27 13:10:20 följande:
    Ingen som har saffranskladdkaka utan mandelmassa då min kille är allergisk emot nötter.
    Det är nog bara att utesluta skulle jag tro....
  • Älsko
    La Lola skrev 2012-11-27 13:12:02 följande:
    Det är nog bara att utesluta skulle jag tro....
    okej får testa.. Låter ju super gott :)
  • Delphin80

Pratade med maken idag och han önskar att jag gör en av hans favoriter och det är saffranspannacotta paj med pepparkaksbotten och sen gör jag en apelsin eller glöggsås till.

Kom gärna med flera förslag tänkte har som ett efterrätts buffe med jul och advent tema.

• Elin 885
    SilverEmma skrev 2012-11-27 12:34:40 följande:
    Saffranskladdkaka. Galet gott!
    det lät spännande, har du något recept på det?
  • vivianne
    Delphin80 skrev 2012-11-27 15:14:22 följande:
    Pratade med maken idag och han önskar att jag gör en av hans favoriter och det är saffranspannacotta paj med pepparkaksbotten och sen gör jag en apelsin eller glöggsås till.
    Det lät ju galet gott!!! Du har inget recept?
  • Delphin80

Det är faktiskt en recept jag har hittat på själv och jag tror att jag har den nerskrivet hemma återkommer med recept  på torsdag.

• SilverEmma

Elin 885 skrev 2012-11-27 15:15:41 följande:
    det lät spännande, har du något recept på det?

Samma som La Lola länkade till! Men jag skippade den vita chokladen då jag inte gillar vit choklad.
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Elin 885
    SilverEmma skrev 2012-11-27 18:06:30 följande:

Samma som La Lola länkade till! Men jag skippade den vita chokladen då jag inte gillar vit choklad.
    jo jag såg. fan va sugen jag blev nu =). nåja ska äta gottis i helgen för att min man ska firas då så jag får hålla mig tills dess.
  • Delphin80

Hej

Tack för alla fina tips.
     Jag bakade saffransbullar med vitchoklad,lussekatter samt saffranspannacottapaj med pepparkaks botten och hallonsås,pepparkakor och ballerina pepparkaka samt en moccatårta som var för dem som ej tyckte om juliga smaker. Alla var jättenöjda och tyckte allt var jätte gott.

Lovade att skriva recept på saffranspannacotta paj med pepparkakasbotten.

Botten:
    100 gram smör
    150 gram pepparkakor

Pannacotta fyllning

300 gram philadelphia ost
    5 dl vispgrädde
    1 1/2 dl socker
    4 gelatinblad
    2 paket saffran

Först smält smöret  och smula pepparkakorna. Blanda sen pepparkakssmulor med smöret ordentligt sen tryckut massan i en avtagsbar form och sätt den i ugnen på 200 C i 10 minuter. Låt sedan kaka svalna.

När kakan har svalnat så gör du i ordning pannacotta smeten

Sätt gelatinbladet i vatten. Tar fram en tjockbottnad kastrull och häll i grädde och socker sätt på spisen. När socker har löst upp sig så tar bort kastrullen och låt det svalna något.
    Tar en skål och häll ner grädden när det har svalnat lite tillsätt gelatinet och sen philadephia  osten och saffran och mixa det till en slätt fyllning.

Häll sedan pannacotta smetten över pepparkaks botten och stätt in i kylen i minst 3 timmmar.

Servera gärna med nå syrlis sås. Själv serevrar jag den tillsammans med hallonsås gjort på frysta hallon och lite florsocket bli väldigt bra tillsammans.

Nu ska jag fundera vad det ska bakas till julen istället.

• Delphin80

Sorry för alla stavfel skrev från mobilen.

Här kommer receptet på nytt:

Saffranspannacotta paj med pepparkaksbotten

Botten:
    100 gram smör
    150 gram pepparkakor

Pannacotta fyllning

300 gram philadelphia ost
    5 dl vispgrädde
    1 1/2 dl socker
    4 gelatinblad
    2 paket saffran

Först smält smöret  och smula pepparkakorna. Blanda sen pepparkakssmulor med smöret ordentligt sen tryck ut massan i en avtagbar form och sätt den i ugnen på 200 C i 10 minuter. Låt sedan kaka svalna.

När kakan har svalnat så gör du i ordning pannacotta smeten

Sätt gelatinbladet i vatten. Tar fram en tjockbottnad kastrull och häll i grädde och socker sätt på spisen. När socker har löst upp sig så tar bort kastrullen och låt det svalna något.
    Tar en skål och häll ner grädden när det har svalnat lite tillsätt gelatinet och sen philadephia  osten och saffran och mixa det till en slätt fyllning.

Häll sedan pannacotta smeten över pepparkakas botten och ställ in i kylen i minst 3 timmmar.

Servera gärna med nå syrlig sås. Själv serverar jag den tillsammans med hallonsås gjort på frysta hallon och lite florsocker bli väldigt bra tillsammans.

Svar på tråden Vad baka till första advent?