Hjälp! Få 1åring att sova hela nätter inför dagis-starten..
Hej!
Skulle behöva lite tips angående min 1åring som vaknar på nätterna, detta har väl vart helt okej fram tills nu men hon ska börja dagis i januari och jag ska ju då börja jobba och tänker att det nog kommer bi rätt tufft om man inte får sova ordentligt på nätterna.
Vi lägger henne ca 18.30-19 och hon somnar utan bekymmer med att nån av oss sitter bredvid sängen och sjunger en stund, kanske håller handen på ryggen. Det går att sen lämna henne utan att hon somnat helt utan ligger o pillar lite på en napp eller så. Somnar själv efter en stund, så långt allt väl.
Men sen vid ca 21.30-22 så vaknar (?) hon och bara tokskriker, verkar väl egentligen inte vara vaken men sitter/står upp och hon vill inte ha nappen, vilket ofta har räckt tidigare. Vet inte vad detta handlar om riktigt, det enda som funkar är att lyfta upp henne för då somnar hon på axeln nästan omedelbart.. kan sen lägga ner henne i sängen igen. Fick tips om att man ska lära henne hitta nappen själv o så för att kunna somna om själv, men detta är ju nått helt annat, nappen duger ju inte.
Sen vaknar hon ofta (inte alltid) till igen vid kanske 02 och är VAKEN, brukar då ta över henne till vuxensängen för att jag inte orkar sitta upp halva natten då hon absolut inte vill sova mer för livet är ju alldeles underbart spännande, vill pilla mig i näsan hehe, klättra på oss, och tjattrar som en jag vet inte vad. Brukar då ligga still och låtsas sova bredvid, bara se till att hon håller sig någorlunda stilla. Oftast är hon vaken kanske två tim, ibland tre.
Så här kan man ju inte hålla på!!!
Ni med barn som kommit igenom den här perioden, vad/ hur gjorde ni? Behöver alla tips och råd ni kan komma på.