• scaras

Hjälp! Få 1åring att sova hela nätter inför dagis-starten..

Hej!

Skulle behöva lite tips angående min 1åring som vaknar på nätterna, detta har väl vart helt okej fram tills nu men hon ska börja dagis i januari och jag ska ju då börja jobba och tänker att det nog kommer bi rätt tufft om man inte får sova ordentligt på nätterna.

Vi lägger henne ca 18.30-19 och hon somnar utan bekymmer med att nån av oss sitter bredvid sängen och sjunger en stund, kanske håller handen på ryggen. Det går att sen lämna henne utan att hon somnat helt utan ligger o pillar lite på en napp eller så. Somnar själv efter en stund, så långt allt väl.

Men sen vid ca 21.30-22 så vaknar (?) hon och bara tokskriker, verkar väl egentligen inte vara vaken men sitter/står upp och hon vill inte ha nappen, vilket ofta har räckt tidigare. Vet inte vad detta handlar om riktigt, det enda som funkar är att lyfta upp henne för då somnar hon på axeln nästan omedelbart.. kan sen lägga ner henne i sängen igen. Fick tips om att man ska lära henne hitta nappen själv o så för att kunna somna om själv, men detta är ju nått helt annat, nappen duger ju inte. Rynkar på näsan

Sen vaknar hon ofta (inte alltid) till igen vid kanske 02 och är VAKEN, brukar då ta över henne till vuxensängen för att jag inte orkar sitta upp halva natten då hon absolut inte vill sova mer för livet är ju alldeles underbart spännande, vill pilla mig i näsan hehe, klättra på oss,  och tjattrar som en jag vet inte vad. Brukar då ligga still och låtsas sova bredvid, bara se till att hon håller sig någorlunda stilla. Oftast är hon vaken kanske två tim, ibland tre.

Så här kan man ju inte hålla på!!!

Ni med barn som kommit igenom den här perioden, vad/ hur gjorde ni? Behöver alla tips och råd ni kan komma på.

• Svar på tråden Hjälp! Få 1åring att sova hela nätter inför dagis-starten..
  • Mamma23

Hej :) Min dotter hade liknade problem, fast hon vaknade vid 4.. Vet inte om det är rätt men när hon gör de brukar hon få 1/2-1 flaska välling och det fungerar toppen, misstänker att hon är hungrig vid den tiden helt enkelt. :)

• scaras
    Mamma23 skrev 2012-11-27 13:25:32 följande:
    Hej :) Min dotter hade liknade problem, fast hon vaknade vid 4.. Vet inte om det är rätt men när hon gör de brukar hon få 1/2-1 flaska välling och det fungerar toppen, misstänker att hon är hungrig vid den tiden helt enkelt. :)
    Somnar hon om då på direkten?
    Tänkte ju som så att det var ju längesen hon slutade äta på natten å då ska man väl inte börja vänja henne vid det igen. Körde med ett glas ljummen mjölk ibland, verkade funka ett litet tag men nu tycker det gör varken till eller från. Pigg är hon!!
  • Mamma23

Jag vet, min dotter åt aldrig på natten tidigare.. Och inte alltid hon gör de nu heller. Men som sagt vet inte om de är rätt eller fel, men min dotter är på dagis 8-16 varje dag då vi pluggar heltid. I valet om att få en flaska välling och sova vs inte så så vann vällingen.. Dock märkte vi ju att hon påverkades och var trött på dagis när hon inte fick vällingen, och de påtalade oxå det. Så jag vet inte, till saken hör oxå att vår dotter äter dåligt på kvällarna .. Som sagt! Vet ej rätt eller fel.. Men det fungerar för oss :))

• scaras
    Natulcien skrev 2012-11-27 14:28:52 följande:
    Hon sover inte för mycket på dagen då?
    Oftast runt 1½ tim, sällan mer än 2tim och det tycker jag nog hon behöver för att orka ända till kvällen. Blir oftast inget bra alls de dagar hon vaknar till och inte kan somna om.
  • Natulcien
    scaras skrev 2012-11-27 19:02:08 följande:
    Oftast runt 1½ tim, sällan mer än 2tim och det tycker jag nog hon behöver för att orka ända till kvällen. Blir oftast inget bra alls de dagar hon vaknar till och inte kan somna om.
    Ok. Nej, det låter ju inte som orimligt mycket...

Har ni provat att låta henne sova i er säng hela natten då? Kanske hon blir lugnare av det?
  • scaras
    Natulcien skrev 2012-11-27 19:13:21 följande:
    Ok. Nej, det låter ju inte som orimligt mycket...

Har ni provat att låta henne sova i er säng hela natten då? Kanske hon blir lugnare av det?
    Nä, faktiskt inte. Men hur gör man isf?
    Jag menar vi kan ju inte gå o lägga oss kl 7 ihop med henne och hon har ramlat ur vår säng tidigare.. så det skulle ju kännas jäkligt nervöst.
  • sophiie

Förstår att du vill att dottern ska sova hela nätter när det är dagis. Nu har min dotter inte haft problem med att vara vaken under natten utan hon vaknar för att sedan traska över till vår säng.
    Tycker inte att du behöver oroa dig, när dagis är igång kommer hon mycket troligtvis sova hela nätterna. Det händer så mycket under dagtid...
    :k)

• mandelblomma

Ledsen, min är 4 år och vaknar fortfarande vissa nätter.
    Fram tills de var drygt 3 år var det mer regel än undantag att de vaknade 2-3 ggr per natt :(

• scaras

Jo förstår ju att det kan vara olika för olika barn.. vill ju bara att vi ska ha de bästa förutsättningarna för att orka med vår nya vardag efter nyår.

Får väl hoppas på att vår unge liknar din sophiie.. Skrattande

Inga andra tips?

Svar på tråden Hjälp! Få 1åring att sova hela nätter inför dagis-starten..