• lotta78

    10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?

    Min 10- månader kille går inte upp i vikt, han väger 7,5 kg och är 72 cm lång. Han har gått upp 450g på 2 månader. Nu äter han mjölkfri kost sedan 2 månader. Vi träffar barnläkare och dietist. Har fått duocal utskrivet, men det går så långsamt. Det känns så hopplöst. Det känns som att jag lagar mat hela dagarna och kämpar och kämpar. Hela tiden kommenterar folk att han är liten, jo tack jag vet! Är det någon mer som varit med om liknande och hur har det gått.

  • Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?
  • Dr to be

    Det jag tror att pågmamman menar att 450g på två månader är en relativt normal viktuppgång för en bebis i hans ålder. Mellan 8-10mån går bebisar normaln upp 300g i månaden och vid 10-12mån är den siffran 200g per månad. Din son låter däremot liten från början så det skulle ju vara bra om han gick upp mer. Det är ju bra att ni får träffa dietist Se det positivt - han går ju upp iaf. Vår dotter har oxå lite svårt att gå upp hon är strax över 8 mån och har gått upp dryga 170g på en månad. Inte mkt men ett plus iaf. Man får helt enkelt se var det tar vägen... hoppas det löser sig snart. Förresten- är han intresserad av att äta?

  • Flisan79

    Det som oroar antar jag är att vikten öht är låg. Att en 10 månaders inte går upp i vikt däremot är helt normalt.

    Min nu 15 månaders dotter har gått upp totalt ett kg sen hon var 5 månader. Min systerson (lika gammal) gick ner ett kg vid den åldern men han var å andra sidan väldigt stor.

    Jag hoppas det löser sig för er. Just i den åldern är det ju svårt att få i dem något men för många kommer aptiten igång ordentligt vid dagisstart.

  • lotta78

    Jo det är sant att lite viktuppgång är bättre än ingen. Han är relativt intresserad om han får sitta och pilla i sig själv, har aldrig kunnat mata honom mer än 5 skedar innan han knipit igen munnen eller tagit skeden och kastat iväg. Men de mängderna han får i sig på egen hand blir så små. Jag blir bara så frustrerad efter att ha träffat dietisten idag. Hon anser att de gjort att från deras sida, vilket innefattar kaloripulver och mjölkfri modersmjölkersättning på recept samt lite basic tips på kaloririk mat. Finns det någon mer hjälp att få?

  • Dr to be
    lotta78 skrev 2012-11-27 15:31:25 följande:
    Jo det är sant att lite viktuppgång är bättre än ingen. Han är relativt intresserad om han får sitta och pilla i sig själv, har aldrig kunnat mata honom mer än 5 skedar innan han knipit igen munnen eller tagit skeden och kastat iväg. Men de mängderna han får i sig på egen hand blir så små. Jag blir bara så frustrerad efter att ha träffat dietisten idag. Hon anser att de gjort att från deras sida, vilket innefattar kaloripulver och mjölkfri modersmjölkersättning på recept samt lite basic tips på kaloririk mat. Finns det någon mer hjälp att få?

    Tror inte att det finns mkt mer hjälp att få. Man kan ju inte tvinga i dem mat. Eller jo i ju för sig finns det ju sondmatning och dropp men det är ju sista utvägen...erbjud honom plock så fort det finns tid.
  • Dr to be

    Om han är gammal nog för närimgsdrycker kanske ni kan frysa dem så de blir mer som glass. Han kanske tycker den konsistensen är spännande Har du provat avokado?- det är ju enegririkt. Det kan man ju ge som plock. Har ni olja i ersättningen? Det ökar ju kalorimängden.

  • lotta78

    Tyvärr finns inga mjölkfria näringsdrycker för barn under 1 år. Olja ger vi så klart i mat eller dryck. Vi gav för mycket olja förut, man får ge max 2 tsk/ måltid. Olja är laxerande och väldigt mättande så barnet blir mätt för lång tid. Avocado äter han så det får han dagligen. Vi får väl köra på och hoppas att han kommer ikapp så småningom.

  • pågmamman

    Men är han pigg, glad & nöjd - så e ju det den viktigaste måttstocken...... Så ta det lugnt - så det inte blir en ond cirkel..... 

  • lotta78

    Jo visst är han det! Tror inte det går att förstå frustrationen och ångesten över problemet om man inte upplevt det själv. Han har en stroebror som också var en matvägrare, men han följde åtminstone sina små kurvor. En ond cirkel är d redan men inte runt sonens måltider, snarare allt annat.

Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?