• Anonym

Min mamma lagar nästan aldrig mat

Är det normalt att man slutar laga mat och äta tillsammans när barnen blir större?
    När vi bodde här hela familjen lagades det middag varje dag och vi åt tillsammans 
    När mina föräldrar skiljdes åt vi mest findus och scans produkter, inga avancerade rätter.
    Nu har mina äldre syskon flyttat ut och mamma lagar mat 3 ggr i veckan kanske.

Varför blir det så?
    Hon säger att det blir så när barnen blir större och kan ta vara på sig själv, men hos mina kompisar äter dom nästan alltid middag tillsammans i familjen  

• Svar på tråden Min mamma lagar nästan aldrig mat
  • Anonym

är man del i en familj kan man ju turas om att laga mat, så det blir nog likvärdigt med antal ggr din mamma lagar mat.

• 2211

Hur gammal är du? Hon kanske anser att du borde kunna hjälpa till åtminstone två gånger i veckan med maten istället för att förvänta dig att bli uppassad hela tiden.

Vad hjälper du till med hemma?  

Är man över 16-17 så borde man absolut ta vara på sig själv och hjälpa till hemma men det kanske du missat? 

• Queenie70

Min plan är också att sluta laga vardagsmat när barnet flyttar ut.

• Anonym

mina föräldrar har varit gifta i 38 år och lagar bara ett mål (oftast lunch) förutom till helgen.

• Anonym

Kan inte du laga mat och bjuda mamma på som omväxling? Kanske behöver hon det?!

• Elin 885

jag lagade min egen mat från jag var 14, och eftersom mamma också var hungrig så kan man säga att jag lagade middag, alltid från det.

• enmamma

Om din mor lagar mat 3 dagar iveckan,
    då kan ju du med laga middag åt dig och din mamma
    3 dagar i veckan. så lagar ni tillsammans 1 dag i veckan.
    Enkelt och trevligt.

• Anonym

Hos oss var det väldigt blandat när alla bodde hemma.
    Det var nog väldigt mycket 50/50 eftersom vi kom hem på så olika tider och sällan var hungriga samtidigt. Däremot tyckte föräldrarna att det var bättre om vi åt mer gemensamma mål eftersom det blev dyrt att hålla alla med egna maträtter och sådär (vi var 5 i familjen).

När vi blev äldre började vi hjälpa till med olika sysslor hemma. En del tog städningen, andra tvätt och andra mat. Då blev det mer.
    Sen lagade vi nästan alltid mat tillsammans på helgerna och sådär. 

• Neelah

Vi äter alltid mat tillsammans hela familjen och barnen är 15 och 18. Däremot är det inte alltid jag som lagar maten. Ibland är det jag, ibland min man och ibland något av barnen.

Följ dina drömmar var de än leder
  • fläta

Jag gillar att laga mat men tycker ändå att det var väldigt skönt när barnen blev stora nog att laga ett par måltider i veckan. Och när de alla har flyttat hemifrån ser jag fram emot att inte dagligen laga full middag (och på helgerna två mål mat). Är bara jag och maken hemma så tycker jag att det är gott att köpa sushi eller så nöjer vi oss med att plocka i oss kallskuret eller sådant som inte står så högt i kurs hos resten av familjen. 

Det blir ganska många års matlagning när man har bildat familj. Jag ser det som självklart att ungarna avlastar ibland.  

Svar på tråden Min mamma lagar nästan aldrig mat