• tjofräs

Hur flyttar jag kattlådan?

Jag vill ha kattlådorna på vår ovanvåning. Just nu har vi hundra katter, känns det som, fast det är en kattmamma och tre kattungar.
    Vi har flera lådor och tidigare stod allihop på ovanvåningen. Dock bestämde tydligen någon av katterna att det gick bra att skita och pinka var man ville, så för att minimera olyckorna fick vi peppra golvet, städa med såpa och sånt och ta ner en låda från uppe till nere. Bara det att nere är sämsta kattlådestället i världen: just nu står lådan, alltså skitlådan, bredvid matsalsbordet. Mm gött. Det finns inget bra ställe att ha lådan på här nere, helt enkelt.

Så. Hur gör jag nu? Lådorna ska stå uppe, jag vill INTE sitta och käka julbord med kattskitslukt i näsan. Jag vill förresten inte göra någonting med kattskitslukt i näsan. Så, help?

• Svar på tråden Hur flyttar jag kattlådan?
  • nemo1

Du får nog stå ut med att ha lådan där nere, risken är annars att du inte får kattungarna rumsrena innan flytt. Kattungar måste ha nära tillgång till låda för det är bråttom när det ska till, så antingen får du skura golv eller ha en lådan där nere. Dessutom bör lådorna rensas flera gånger per dag så då luktar det ju inte

• tjofräs

Jo, klart de gör. Det är en toa, att jag springer och krattar värsta hysterikan hjälper en del men självklart luktar det dass.
    Den stora skiter dessutom oftare än hon andas typ så här ligger jämt som en dimma av kattmök.

• tjofräs

Nej såhär. Det är där vi har skötgrejerna till människobebisen. Det är golvvärme där inne som vi således vill ha igång så han slipper frysa om rumpan. Dörren måste alltså vara stängd så golvvärmen inte tror den ska värma hela huset.
    Som sagt, här nere finns ingen bra plats för en kattlådan.

• Majsan70

Jag har lådor i hela lägenheten o det luktar inget. Bra sand och ordentligt med sand i lådan som rensas minst en gång om dagen så bör det inte vara några problem. Har man valt att ha katter och kattungar så får man lixom ta den biten.

Är kattungarna fortfarande små bör de dessutom vara på en mindre yta där flera lådor är utspridda.

• tjofräs

De har sand och den rensas jämt, varför insinuerar ni att jag ljuger om det?
    De har flera lådor och de är i hela huset - de är liksom tio elva veckor. Dessutom går alla katterna på en låda - den jag inte vill ha. De går på de andra också men favorit är den dom alla skiter i.
    Jag har inte valt att ha varken eller, karten flyttade in i somras när grannarna övergett den, och så var hon dräktig. Ni blir bi inte av med mammakatten som blivit stollig av att få barn, och bebisarna är inte heller så poppis. Vill du ha dem?

• Majsan70
    tjofräs skrev 2012-11-27 20:02:14 följande:
    De har sand och den rensas jämt, varför insinuerar ni att jag ljuger om det?
    De har flera lådor och de är i hela huset - de är liksom tio elva veckor. Dessutom går alla katterna på en låda - den jag inte vill ha. De går på de andra också men favorit är den dom alla skiter i.
    Jag har inte valt att ha varken eller, karten flyttade in i somras när grannarna övergett den, och så var hon dräktig. Ni blir bi inte av med mammakatten som blivit stollig av att få barn, och bebisarna är inte heller så poppis. Vill du ha dem?

Fast jag säger bara att med RÄTT sand och MYCKET sand så luktar det inte. Går alla katter på en låda så får man ju rensa den oftare eller köpa en likadan till kanske?

Jag har 6 katter hemma o lådor överallt o det luktar inget härhemma. När vi har kattungar har jag ännu fler lådor.
  • Harmagedon

Har du nån låda med huv? Många katter gillar en sådan så de inte känner sig så sårbara. Kan ju vara bra att ställa en sådan däruppe så kanske de väljer den.

• nemo1

Om du låter mamman gå ut nu också så har du snart fler kattungar, katter kan bli dräktiga omedelbart efter en förlossning. Du får löpa linan ut nu när ni tagit hand om katten och boka snabb tid för kastrering. "Stolligheten" går över efter en kastrering.
    Har du anmält upphittandet hos polisen? Lappat området? Satt ut annonser? 

Svar på tråden Hur flyttar jag kattlådan?