• XcsM

    Kanin som älskar plast.

    Jag har en liten kaninunge på 3 månader som antagligen precis har kommit in i trotsåldern.
    Hon biter på allt, hela tiden. Har bitit sönder köksstolar, lister, remmen på min datorväska, min sambos skjortor, våra skor, you name it.
    Men nu verkar hon ha fastnat för plast.

    Hade problemet bara uppstått när hon var ute hade det ju varit en sak, men eftersom botten på buren är i plast och hon har börjat bita på den också så börjar det nu bli ett ganska allvarligt problem. När jag är hemma försöker jag gå bort till buren och skälla på henne för att hon skall lära sig, men det spelar ju ingen roll då hon kan bita på hur mycket hon vill när jag är på jobbet.

    Någon med något bra tips på vad man kan göra?
    Skall jag bara låta henne hålla på och hoppas att hon lägger av när hon blir äldre?
    Har försökt lägga in annat att tugga på som inte är skadligt för henne men det verkar vara plats som gäller ändå.. 

  • Svar på tråden Kanin som älskar plast.
  • XcsM
    Maryam88 skrev 2012-11-27 19:03:15 följande:
    Hon kanske är uttråkad? Har hört att kaniner inte ska sitta i bur. Gör leksaker till henne.
    Har aldrig hört att de inte skall vara i bur alls, de måste ju ha någonstans som de känner är "hemma" och där de är trygga osv =) Däremot skall man ju aktivera dem så mycket som man kan..

    Jag har två stycken, en på 6 månader och en på 3 månader. 
    De är ute ur burarna i omgångar (får inte vara ute samtidigt) så fort någon är hemma. Min sambo jobbar hemifrån och är hemma runt 5-6 dagar i veckan.
    I snitt skulle jag tippa på att de är ute ur burarna och hoppar runt och leker på 120kvm ca 6 timmar om dagen, per kanin. Så tror inte det kan vara det tyvärr =/ 
    Har haft kanin sedan jag var 8 år (är 22 idag) men ingen har betett sig såhär angående plast tidigare och vet inte riktigt hur jag skall hantera det. De har ju så känsliga magar och vill inte att nått skall hända med henne.
  • Maryam88

    Aha okej nej då får dom ju va ute en hel del och springa. Men testa att göra olika leksaker typ pinnar och grenar som hon kan gnaga på. Toarullar och kanske typ en bit fleece tyg.. Plast är ju inte så bra för djur. Speciellt inte om hon får i sig för mycket. Men ofta så får dom ju inte i sig mycket utan dom bara tuggar för tuggandets skull och de mesta faller till sidorna. Va länge sen jag hade kanin så jag kommer inte riktigt ihåg hur de va. Men försök locka med andra nya roliga saker att bita och tugga på. Hoppas hon tröttnar på plast snart. ;)

  • XcsM
    Maryam88 skrev 2012-11-27 20:52:12 följande:
    Aha okej nej då får dom ju va ute en hel del och springa. Men testa att göra olika leksaker typ pinnar och grenar som hon kan gnaga på. Toarullar och kanske typ en bit fleece tyg.. Plast är ju inte så bra för djur. Speciellt inte om hon får i sig för mycket. Men ofta så får dom ju inte i sig mycket utan dom bara tuggar för tuggandets skull och de mesta faller till sidorna. Va länge sen jag hade kanin så jag kommer inte riktigt ihåg hur de va. Men försök locka med andra nya roliga saker att bita och tugga på. Hoppas hon tröttnar på plast snart. ;)
    Skall göra det! =)  Har lagt in en del pinnar innan men plasten som buren är gjord av verkar (tyvärr) fortfarande vara en storfavorit. Det hade ju inte varit något problem om hon bara åt på saker utanför buren, så kan man ju flytta på dem. Men det blir svårt när hon nu kommit på att buren är av plast och att hon kan äta på den Solig 
  • Mithra

    Låter som en understimulerad kanin.

    En sak som är viktigt i en bur är sitthylla av någon slag, ett hus fungerar också. Kaninen ska kunna hoppa upp samt krypa in/under för att gömma sig. Aktiviteter som är roliga kan vara tomma toarulla, hänga upp morot i snöre eller bara trycka igenom en tjock morot mellan gallret så den sitter fast, godbitar i tomma toarullar, gnagstänger.. glöm inte heller att ge grenar eller andra tuggmöjligheter. När dom skuttar fritt så är en såndär tunnel för katt att rekommendera (mina älskar dom!), kanske en lägre pall att hoppa upp på, små hinder att hoppa över etc. Ja, bara fantasin sätter gränser. man kan även klickerträna sin kanin om man vill, lära dom konster, stå på baktassar, snurra/gå i en cirkel m.m.

    Själv pysslar jag med kaninhoppning och liten skala kaninuppfödning.

  • XcsM
    Mithra skrev 2012-11-27 21:31:44 följande:
    Låter som en understimulerad kanin.

    En sak som är viktigt i en bur är sitthylla av någon slag, ett hus fungerar också. Kaninen ska kunna hoppa upp samt krypa in/under för att gömma sig. Aktiviteter som är roliga kan vara tomma toarulla, hänga upp morot i snöre eller bara trycka igenom en tjock morot mellan gallret så den sitter fast, godbitar i tomma toarullar, gnagstänger.. glöm inte heller att ge grenar eller andra tuggmöjligheter. När dom skuttar fritt så är en såndär tunnel för katt att rekommendera (mina älskar dom!), kanske en lägre pall att hoppa upp på, små hinder att hoppa över etc. Ja, bara fantasin sätter gränser. man kan även klickerträna sin kanin om man vill, lära dom konster, stå på baktassar, snurra/gå i en cirkel m.m.

    Själv pysslar jag med kaninhoppning och liten skala kaninuppfödning.
    Båda kaninerna har jättestora burar med hus, och två s.k "spieltunnels" =)

    Hon kan såklart vara understimulerad ändå, men det känns så konstigt med tanke på att hon har alla de här sakerna (och använder dem hela tiden) samt är ute såpass ofta som hon ändå är.
    De har båda tillgång till tallpinnar både i och utanför burarna.
    Men skall testa lite av de här tipsen med toarullen, samt att hänga upp saker. Hon är inte förtjust i morot så får försöka med något annat =)
    Det här med konster har jag velat lära dem båda men inte riktigt förstått hur man gör? Det skulle ju i såna fall vara ett alternativ. 

    Att de biter på saker i en period som små är väl ganska vanligt, men gillar som sagt inte det här med att hon biter i buren och på allt som är gjort av plast. 
Svar på tråden Kanin som älskar plast.