• Lilla Millan

Ny här.

Hej!

Är helt ny här på familjeliv. Anledningen att jag sökte mig hit är pga min äldsta son på 9 år.
    Har precis börjat en ADHD utredning, efter ca ett år med olika kurser hos BUP, vilket inte fungerat...

Nu känns läget ganska desperat, jobbigt, ångestframkallande för mig och min sambo ( och vår son) med framförallt skol situationen. Då vår son har väldigt svårt med det sociala samspelet med de jämnåriga kompisarna på skolan så blir det självklart konflikter.
    Kan säga att vår son inte alltid varit den som "börjat", men det är ju alltid lätt att skylla på någon som redan har det jobbigt med sig själv, och det är många ledsna kvällar från hans sida härhemma.
    Kan säga att förståelsen från skolans sida inte är den bästa. Skygglapparna på bara.

Känns skönt att hittat ett forum där man kan få tips/ råd och stöttning och motivation från människor som har eller befinner sig i samma sits som vi.

Kram Millan

• Svar på tråden Ny här.
  • MD77

Vad gör de på skolan för att hjälpa och stötta honom och dig? Har du haft kontakt med elevhälsoteamet?

• Lilla Millan

Skolan erbjuder väl inte direkt sin hjälp. Vi får för det mesta höra hur "jobbig" vår son är...Även när han är närvarande, vilket sänker hans självförtroende ännu mer. Han är så medveten om sin situation. Nu har ju fröken erbjudit sig att träffa vår psykolog på BUP ( som är suverän) så vi får väl se hur det går. Vad är elevhälsoteamet? Har aldrig höt talas om det... Det som känns mest jobbigt är inte det faktum att vår son lider av någon typ av bokstav utan andras fördomar. Och då menar jag även andra föräldrar. Man känner sig ensam, då man inte har någon i klassen (förälder) som man kan tala med. Har dock stöttning av en mamma i förra klassen ( på samma skola) som gått igenom vad vi gör nu.

• MD77

Skolan är lagligt skyldiga att hjälpa och stötta barn i behov av särskilt stöd, det står i skollag och styrdokument. Alla skolor ska ha någon form av elevhälsoteam, där ingår rektor, skolsköterska, psykolog/kurator och specialpedagog. De ska genom samtal med dig och din son se till hur skolan kan skapa en verksamhet som fungerar för din son. Specialpedagogens jobb är att skapa förutsättningar för barn och elever i behov av särskilt stöd, genom att handleda lärare och se till olika möjligheter till förändringar för att skapa en verksamhet som passar.
    Tyvärr är det många barn och elever som inte får denna hjälp och blir utstötta från verksamheten i stället, på olika sätt. Många skolor kan inte, eller vill inte, handskas med olika svårigheter som barn och elever möter i skolan. De lägger gärna problemet på barn/elever istället för att se till hur de kan förändra och organisera om för att hjälpa barn och elever. 
    Jag läser själv till specialpedagog och detta problem som du beskriver är jättevanligt, men inte acceptabelt! Samhället måste sluta se olikheter som avvikelser, vi måste börja skapa en större tolerans för olikheter, alla är inte stöpta i samma form och kommer aldrig att vara! 

• Lilla Millan

Skall genast kolla upp detta. Skall på utvecklingssamtal på Fre, kan ju vara trevligt att för engångsskull ha ett ess i rockärmen. Tack för informationen!

• Lilla Millan

Tack så mycket! Allt betyder så mycket just nu. Trött på att gripa efter halmstrån.

Svar på tråden Ny här.