• Anonym (Frågande)

Brukar du svara på inbjudan till kalas?

Sonen ska ha kalas och jag har skickat ut 7st inbjudningar till de han ville bjuda och har pratat om mest därifrån. Tre har hört av sig. 

Inbjudan lyder såhär: Hör av dig senast (datum), maila gärna eventuella allegier. Det bjuds på korv och tårta.

Är det otydligt? Ska man räkna med att de fyra som inte hört av sig, inte kommer?
    Jag kan tycka att man svarar fastän man inte kommer? Barnen har pratat om kalasinbjudningarna på förskolan har fröken sagt, så de har kommit fram. 
    Skräckscenariot är ju att de kommer och jag bara gjort fem kalaspåsar, och bakat en liten tårta. Samtidigt vill jag inte verka för "på", annars har de mailadresserna till föräldrarna på förskolans dörr. Hur gör man? Detta är första kalaset...  

Så, hade du tolkat att de som öht inte har svarat, kommer eller INTE kommer? :-S
    Jag tänker att man kanske svarar oavsett..

Brukar du svara på kalasinbjudningar?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Brukar du svara på inbjudan till kalas?
  • Anonym

Klart man svarar! Men jag vet, det var lika när min son hade kalas. Av de som inte svarade dök vissa upp och vissa inte.

• Sixxty

Det beror på hur den är formulerad. Här skriver de flesta att man ska höra av sig om man inte kommer. Hade en inbjudan varit formulerad som dina hade jag definitivt ringt och talat om att mitt barn kommer eller inte kommer.

• Hannah76

ja vi svarar. Måste dock erkänna att det hänt att vi helt glömt av en inbjudan.
    Ring runt och fråga. 

• TessaLove

Jag tycker att man självklart borde höra av sig. Om man kommer eller inte. De måste ju förstå att du vill veta så du vet hur mycket mat du ska göra!
    Dock tror jag ändå att alla tyvärr inte tänker så. De skippar att svara av olika anledningar...
    Om jag var du skulle jag nog bara räkna med de som svarar. Förvånad ifall de andra kommer.

• Anonym

Ja, vi svarar alltid om vi kommer eller inte!

• Mercurialis

Jag svarar alltid på en kalasinbjudan. Just nu kan jag inte komma på hur den skulle vara formulerad för att jag inte skulle svara.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym

Svarar alltid oavsett om vi kommer eller inte. Tycker inte det är schysst att hålla folk i ovisshet.

• Sixxty
    Mercurialis skrev 2012-11-27 20:23:10 följande:
    Jag svarar alltid på en kalasinbjudan. Just nu kan jag inte komma på hur den skulle vara formulerad för att jag inte skulle svara.
    Hör av dig innan x/x om du inte kan komma?
  • Ano Nymast

Var tydlig om man ska höra av sig om man kommer eller om man inte kommer. Det där med att svara oavsett är lite för mycket för ett barnkalas. Jag föredrar de som vill ha svar om man kommer, tycker inte det är mitt ansvar att meddela om nåt jag inte kan. 

Vill man vara extra säker på att få svar så ger man alternativ, tex ring eller smsa svar senast X-dagen.

Jag har alltid gjort fler godispåsar än det antal barn som anmält att de ska komma. De kan ju det egna barnet äta upp nästa helg om det blir över.  (Man vet aldrig om ett syskon behöver komma med för att en barnvakt ställt in i sista stund tex)

• Mercurialis
    Sixxty skrev 2012-11-27 20:24:38 följande:
    Hör av dig innan x/x om du inte kan komma?
    I det fallet skulle jag ändå höra av mig och tala om att jag/barnet kommer på kalaset även om det inte behövs.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Brukar du svara på inbjudan till kalas?