• Anonym

Min 3.5 åring har plötsligt blivit så trött

Usch jag är så nojjig över min dotter, hon har alltid varit pigg och aldrig nämnt ett ord om att hon är trött.
    Men nu sen ca en månad tillbaka säger hon dagligen att hon är trött, även förskolan har märkt av det.
    Vi var hos läkaren och dom tog ett blodprov och allting såg normalt ut, så just då blev jag lättad för då kunde jag utesluta leukemi.
    Men nu börjar tankarna mala på igen..

När dom tar ett helt vanligt blodprov ser man då om det är leukemi eller måste man leta specifikt efter det?
    Kan dom ha missat det? Eller ska jag lita på läkaren och slappna av istället?

Vad kan tröttheten bero på? Är det en utvecklingsfas.. Hur är era 3.5 åringar?
    Kan tillägga att hon har inte sovit middag sen hon var 2.5 år. Och hon lägger sig för natten vid 19 och vaknar vid 6.

• Svar på tråden Min 3.5 åring har plötsligt blivit så trött
  • Anonym

Jag skulle nog söka vårdcentralen igen om hon fortsätter att var trött, om t om dagis reagerar så måste det ju vara något. Behöver dock inte vara något allvarligt för det, hon kan ha fått något virus som är segdraget. Äter hon/har hon aptit? Har hon gått ner i vikt?  Vill hon leka lika mycket som förut eller väljer hon mer "stillsamma aktivititer" än förut? Om hon varit trött en längre tid så sök läkare igen! Jag vet inte viket prov dom tog men dom måste ju utöka utredningen vill VC inte hålla i den så kräv en remiss till barnkliniken. Blir hon blå om läpparna (eller ansikte, händer, fötter) så det kan vara tecken på något med hjärtat? Men sök hjälp!

• Anonym

Glömde säga att vid leukemi påverkas de vita blodkropparna (LPK) så har dom tagit det och det är normalt så borde det inte vara leukemi. Cancer ger också som regel förhöjd SR (sänka) samt förhöjd CRP (snabbsänka) som båda är inflammatoriska markörer och stiger vid inflammation och bakteriella infektioner (CRP). Fråga vad dom tagit för prova och varför. Har hon blåmärken på kroppen? (det borde dock en doktor reagerat på)

• lnflrmn

Runt 4-årsåldern kan barn bli trötta och behöva sova middag igen för ett tag, inget konstigt alls! Men bra att ni gått till läkare!

• Anonym (Ts)

Hon är inte blå nånstans och inga blåmärken. Hon leker som en tok hela dagen.. som vanligt alltså, hon sitter inte still många minuter.

Maten är lite si och så, vissa dagar äter hon toppenbra andra inte. Men hon vägrar fisk och de flesta grönsaker förutom morot och paprika.

Hon hade faktiskt en ganska jobbig förkylning för ett tag sedan, en otäck hosta hängde kvar länge. Men nu verkar hon helt frisk igen förutom tröttheten.

• Anonym

Då har hon säkert haft ett långdraget virus som hon trött efter. Eftersom hon orkar leka och ändå får i sig mat hyfsat så kan du lungt avvakta. Men fortsätter hon att vara anmärkningsvärt trött eller andra/nya symtom dyker upp så sök läkare igen. Låt henne vila när hon verkar väldigt trött, försök få i henne bra mat ( te x ha i spenat i köttfärssåsen så märker hon inte att hon äter grönsaker) så piggar hon nog på sig. Virusinfektioner kan vara väldigt segdragna.

• LinnVirvelvind

Kolla om hon har någon form av vitaminbrist. Ganska lätt hänt i mörka sverige den här tiden, många är extra trötta. Jag skulle ta mig till cv igen och be dem ta fler rör som det kan analysera noggrannare.

• Anonym (Fsk.lärare)

Jag tycker att det märks på ganska många barn att de är tröttare än vanligt just nu. Jag tror att en del är känsligare än andra för mörkret och att det påverkar. Sedan låter det klokt att kolla upp, men om prover visar att allt är ok så kanske det är mörkertrötthet ( inte för att det är något vedertaget begrepp, men ändå;))

• Ankankamon

Helt och hållet en amatördiagnos, men D-vitamin brist? Sommaren var ju inte den bästa och nu räcker ju solen definitvt inte till.

• Rocket Mania

Min 4,5-åring sover drygt 2 timmar mer per dygn än ditt barn. Man blir tröttare såhär års tycker jag. Det brukar bli lite lättare om/när snön kommer och solen tittar fram så man få se lite ljus

• EnStoltMamma

Har du kollat hennes syn? Dålig syn kan ge ökad trötthet.. Sonen hade en period mellan 3,5-4 år när han va extremt trött! Somnade runt 17.30 på kvällen och sov till 07 nästa dag.. Tog upp detta med Bvc och läkare men inget fel hittades.. Nu är han piggare igen:) somnar runt 19.00-19.30 och vaknar mellan 07-08:)

• Anonym (Ida)

Gammal tråd men undrar hur det gick?! Samma här nämligen.

Svar på tråden Min 3.5 åring har plötsligt blivit så trött