• Anonym (drunk)

Droger + hjärna som går på högvarv = lugn ?

Jag har funderat på en grej ... 

Upplever ni som känner att ni har en hjärna som går på högvarv hela tiden (möjligtvis pga. ADHD, asperger el likn.) att det är SKÖNT att vara påverkade av något, för att hjärnan då saktar ner ? 

Kanske formulerar mig konstigt nu efter alkoholintag - men jag själv känner att min hjärna verkligen överarbetar, hela tiden. Tankar snurrar runt jämt och jag får aldrig riktigt vila ... har t.o.m svårt att sova pga. att allt går på högvarv inne i skallen, är aldrig helt lugn. 

Personligen så känner jag att jag mår mycket bättre efter att ha druckit ett glas vin, exempelvis. Känns som om huvudet bara "släcks ner" lite då och tankarna liksom saktar ner ... Det är en skön känsla kan jag säga, eftersom jag vanligtvis aldrig får "ta ledigt" från mina egna tankeprocesser som går i 1000 km/h. Inte ens när jag sover kan jag vila... 

Nån mer som känner igen sig ?            

• Svar på tråden Droger + hjärna som går på högvarv = lugn ?
  • FrökenSkogsmus

Det är nog en stor anledning till att det kan vara så lätt att börja självmedicinera med alkohol och andra droger.

• Anonym

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att ADHD fungerar så här: Hjärnan går faktiskt långsammare än den borde vilket gör att allt runt omkring går fortare och man måste kämpa/använda hjärnan fortare och mer för att inte få problem så man blir jättetrött. När man använder uppåtdroger så blir hjärnan mer normalsnabb vilket upplevs som att man kan slappna av och inte behöva anstränga sig och allting fungerar ändå. Därför blir man "normal" av amfetamin tex och inte speedad som personer utan ADHD blir.

• Anonym (drunk)
    FrökenSkogsmus skrev 2012-11-28 00:38:44 följande:
    Det är nog en stor anledning till att det kan vara så lätt att börja självmedicinera med alkohol och andra droger.

Mjo det tror jag också ... sitter själv och "självmedicinerar" just nu för att jag inte kunnat sova på ett par månader :// och nu orkar jag inte mera
    Anonym skrev 2012-11-28 00:41:27 följande:
    Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att ADHD fungerar så här: Hjärnan går faktiskt långsammare än den borde vilket gör att allt runt omkring går fortare och man måste kämpa/använda hjärnan fortare och mer för att inte få problem så man blir jättetrött. När man använder uppåtdroger så blir hjärnan mer normalsnabb vilket upplevs som att man kan slappna av och inte behöva anstränga sig och allting fungerar ändå. Därför blir man "normal" av amfetamin tex och inte speedad som personer utan ADHD blir.
    Det låter väldigt logiskt det du säger!!
    Jag vet inte själv om jag har ADHD faktiskt - har endast fått konstaterad Asperger ...
    Dock känner jag ofta att sinnesintrycken runtom mig är FÖR MÅNGA ... Det är ljud, ljus, rörelse och en massa annat skit som ska tvingas in i skallen PÅ EN GÅNG. När jag är ute på stan så blir jag som en råtta som precis släppts ut ur fångenskap pga. detta ... Jag blir helt yr och får ont i huvudet av allt som händer runt omkring. Det är för mycket att uppfatta ... Så när jag blivit utsatt för t.ex. stan, så pallar jag inte mera, utan vill bara sova. 
    Har tänkt på detta som en typisk Aspergergrej, men det kanske stämmer in på fler som har liknande problem.     
  • FrökenSkogsmus
    Anonym (drunk) skrev 2012-11-28 00:47:42 följande:

Mjo det tror jag också ... sitter själv och "självmedicinerar" just nu för att jag inte kunnat sova på ett par månader :// och nu orkar jag inte mera

Fy fan. Jag känner med dig, jag har samma problem (förutom att jag inte har någon alkohol hemma, så jag sitter och är väldigt sugen på det eller sömntabletter). Sömnbrist är uselt för känslan av livskvalitet.
  • Anonym

Det låter som en aspergergrej, svårt att sortera mellan intrycken, men det kan lika gärna vara ADHD, för det är inte ovanligt att ha båda samtidigt. Prata med din vårdkontakt om du får göra en utredning, för är det ADHD så finns det ju medicin och hjälp att få så du slipper droga dig.

• Anonym (drunk)
    FrökenSkogsmus skrev 2012-11-28 00:53:21 följande:
    Fy fan. Jag känner med dig, jag har samma problem (förutom att jag inte har någon alkohol hemma, så jag sitter och är väldigt sugen på det eller sömntabletter). Sömnbrist är uselt för känslan av livskvalitet.

Jag känner samma sak just nu - fast jag hade inte sömntabletter, så det fick bli alkohol! Har inte vågat gå till vårdcentralen och fråga om hjälp för sömnproblem, jag är typ rädd att dom ska tro att jag kommer missbruka för jag har en personlighetsstörning som ofta associeras med missbruk ://
    Anonym skrev 2012-11-28 00:55:25 följande:
    Det låter som en aspergergrej, svårt att sortera mellan intrycken, men det kan lika gärna vara ADHD, för det är inte ovanligt att ha båda samtidigt. Prata med din vårdkontakt om du får göra en utredning, för är det ADHD så finns det ju medicin och hjälp att få så du slipper droga dig.

Ja who knows alltså ... saken är ju att jag har gjort en såndär neuropsykiatrisk utredning och alltså fått diagnos Asperger. Det stod dock i mina dokument att svaret på mina tester tyder på ADHD ...
    Men det kanske inte var tillräckligt för att få diagnos på det.
    Känner inte igen mig i en del av problematiken som hör till ADHD - dvs. problem med minnet, som många verkar ha ... Jag har nämligen sjukt bra minne.

• FrökenSkogsmus
    Anonym (drunk) skrev 2012-11-28 01:01:48 följande:

Jag känner samma sak just nu - fast jag hade inte sömntabletter, så det fick bli alkohol! Har inte vågat gå till vårdcentralen och fråga om hjälp för sömnproblem, jag är typ rädd att dom ska tro att jag kommer missbruka för jag har en personlighetsstörning som ofta associeras med missbruk ://

Jag hade gjort ett försök i alla fall om jag var du. Jag har en vän med aspergers och ADD som får sömntabletter utskrivna.
  • Anonym (drunk)
    FrökenSkogsmus skrev 2012-11-28 01:05:25 följande:
    Jag hade gjort ett försök i alla fall om jag var du. Jag har en vän med aspergers och ADD som får sömntabletter utskrivna.

Vet du möjligtvis vilken typ av sömntabletter hon får ? 

Jag är nämligen lite rädd att ej bli tagen seriöst och få något jävla sockerpiller utskrivet som andra gånger ... Jag skulle vilja ha något som verkligen FUNKAR. Sist (när jag hade psykologkontakt för typ 1 år sen) fick jag Theralen, och jag behövde ta ett antal stycken (mer än rekommenderad dos) för att det skulle hända något. 

Jag borde väl försöka prata med någon om detta ... men det behövs typ någon som TVINGAR mig för att jag ska agera Tungan ute

Har du något som hjälper mot dina sömnproblem ?
    Varesig det är någon naturlig eller medicinsk metod alltså         
  • FrökenSkogsmus
    Anonym (drunk) skrev 2012-11-28 01:13:18 följande:

Vet du möjligtvis vilken typ av sömntabletter hon får ? 

Jag är nämligen lite rädd att ej bli tagen seriöst och få något jävla sockerpiller utskrivet som andra gånger ... Jag skulle vilja ha något som verkligen FUNKAR. Sist (när jag hade psykologkontakt för typ 1 år sen) fick jag Theralen, och jag behövde ta ett antal stycken (mer än rekommenderad dos) för att det skulle hända något. 

Jag borde väl försöka prata med någon om detta ... men det behövs typ någon som TVINGAR mig för att jag ska agera Tungan ute

Har du något som hjälper mot dina sömnproblem ?       
    Japp. Hon får theralen utskrivet i princip när hon vill, men hon får även zopiklon samt zolpidem utan krångel.

Säg hur allvarliga dina sömnproblem är, och att theralen och liknande preparat inte funkar. Jag hoppas att du blir tagen på allvar. Personligen avskyr jag theralen, propavan och andra icke-narkotikaklassade sömnläkemedel. Jag mår verkligen dåligt av dem, det tar lång tid för mig att somna men när jag väl gör det kan jag knappt gå upp ur sängen. Känner mig som en levande död. Det enda som hjälper är zopiklon eller zolpidem, ibland har jag tagit en av varje.
  • FrökenSkogsmus

För övrigt förstör jag att du har svårt för att agera! Men sömnproblem är allvarliga saker, så för ditt välbefinnandes skull borde du prata med någon läkare och se om det finns något de kan göra.

Svar på tråden Droger + hjärna som går på högvarv = lugn ?