• Anonym

Flytta hemifrån som 16-åring

Hej

Jag är 16 år och jag bor hos min mormor och har bott där sen jag var liten för jag valde det själv. Jag har inte varit typen som varit ute så mycket utan mest varit hemma för att det varit lugnt och skönt. Men på sistone har jag inte ens orkat åka hem ibland, brukar vara borta en hel helg ibland bara för att kunna sova ut för en gångs skull.

Mamma och pappa är skilda men bor i närheten och har alltid gjort det. Det har alltid varit lugnt och skönt här hos mormor, men allt eftersom fick jag mer och mer syskon och de är här varje dag och springer omkring och leker. Jag har alltid varit duktig i skolan och allting har varit lätt och så, men sen alla syskon kom har jag nästan aldrig kunnat plugga någonting och det försämrade mina betyg riktigt mycket.

För att göra det lite kortfattat så gör jag en liten lista på hur det är:

1. Kan ALDRIG vila en timme eller så efter skolan så jag orkar vara vaken, har alltid varit trött efter skolan. Har hänt många gånger att jag åkt till nån kompis och sovit där nån timme och sedan åkt hem.

2. Måste alltid sitta med högt ljud i antingen hörlurar eller högtalare för att kunna vara hemma då de skriker för fullt. Det resulterar i att jag får väldigt ont i huvudet och mina öron är känsliga för högt ljud så jag får även ont i dem.

3. Plugga kan jag inte göra förrän kl 9-10 och då är jag redan för trött för att plugga, så även om jag försöker så fattar jag ingenting alls om vad jag läser. Ibland har jag fått suttit uppe till kl 2-3 bara för att hinna göra klart någonting då jag inte kan göra det under dagen, så då har jag försovit mig och varit trött i skolan. Vila kan ju inte göra heller efter skolan så då har jag vänt upp och ner på dagen och kan inte vända tillbaks den förrän helgen kommer så jag kan sova hos någon kompis där det är lugnt.

4. Känner mig alltid stressad då jag aldrig hinner med mina läxor och så. Det har resulterat till att jag dumt nog har börjat röka på för att kunna slappna av nån gång då och då. Jag gillar det inte men det är skönt att få slappna av nån gång och bara ta det lugnt. Vill helst slippa göra det då jag alltid varit emot droger.

5.  Känns som de inte bryr sig så mycket om jag får vila eller inte. Ligger jag och sover efter skolan så är det ingen som säger åt mina syskon att vara tyst. Men så fort någon av dem ligger och sover så ska det helt plötsligt vara knäppt tyst.

6.Finns ingen plats hos mamma eller pappa. Här hos mormor kan jag säkert inte bo så länge till, hon är 83 nu.

7. Hade jag inte lärt mig att stänga in mina ilska så hade jag inte haft någonting som varit helt i mitt rum just pga att jag blir störd hela jävla tiden.

Detta är vad jag kommer på just nu,  sitter uppe kl halv 3 på en skoldag för att dagen är omvänd.
    Finns ingen plats hos mamma eller pappa. Här hos mormor kan jag säkert inte bo så länge till, hon är 83 nu.

Så nu undrar jag, är det tillräckligt för att få flytta ut och få hjälp med bidrag och sånt? Vet att det ska finnas 1:or häromkring för runt 1600-2000 kr. En kompis berättade även att han såg någon reklam eller någonting där man kunde få något bidrag om man hade det svårt att plugga och sånt hemma. Det som oroar mig mest är ju pengarna. Om det behövs skaffar jag ett jobb som är efter skolan eller på helgerna.

Vill ju helst inte flytta ut, men jag orkar inte att det ska bli som i 8an/9an då jag knappt orkade gå till skolan eller plugga. Vill kunna gå klart den här linjen och kanske läsa vidare på högskola. Har ju redan märkt att skolan går sämre och sämre och då har inte ens det svåra börjat än. 

Flytta hemifrån är ett stort ansvar, det vet jag. Men jag har inge helst problem att städa, laga mat, tvätta osv. Har flera kompisar som är lika gammal som mig som bor ensam och det funkar bra för dom. Vissa kommer från andra städer så de får ju inackorderingsbidrag, men det kan man väl inte få om man bor kvar i samma stad?

Om inte mina föräldrar går med på att låta mig flytta hemifrån, vad kan jag göra då? Orkar inte med det här länge till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 02:40
    Inlägget blev lite väl långt:/

• Svar på tråden Flytta hemifrån som 16-åring
  • icy

Hmm, har du ingen bra vän som är över 18 som du kan tänka dig flytta ihop med? Juridiskt sätt så är det dina föräldrar som ska försörja dig och du är minderårig och ska bo hos föräldrar, om det inte fungerar så kan man flytta till ett familjehem eller vad det nu heter.

Om du vill bo helt själv i ett eget ställe utan dina föräldrars tillstånd blir det svårt, för du får ingen hjälp av soc eller ekonomiskt på annat håll heller. Du måste klara av att betala hyra, studera osv osv. Det är ingen dans på rosor. Hittar du däremot en lösning på vart du kan bo så kan inte dina föräldrar eller någon annan hindra dig. Jag flyttade själv hemifrån när jag var 15 UTAN mina föräldrars tillstånd och dom försökte dra i alla trådar för att kunna få hem mig och det kunde dom inte. Så kolla på vad du har för alternativ och om du ens klarar av ett sånt stort ansvar. 

• Anonym
    icy skrev 2012-11-28 02:53:50 följande:
    Hmm, har du ingen bra vän som är över 18 som du kan tänka dig flytta ihop med? Juridiskt sätt så är det dina föräldrar som ska försörja dig och du är minderårig och ska bo hos föräldrar, om det inte fungerar så kan man flytta till ett familjehem eller vad det nu heter.

Om du vill bo helt själv i ett eget ställe utan dina föräldrars tillstånd blir det svårt, för du får ingen hjälp av soc eller ekonomiskt på annat håll heller. Du måste klara av att betala hyra, studera osv osv. Det är ingen dans på rosor. Hittar du däremot en lösning på vart du kan bo så kan inte dina föräldrar eller någon annan hindra dig. Jag flyttade själv hemifrån när jag var 15 UTAN mina föräldrars tillstånd och dom försökte dra i alla trådar för att kunna få hem mig och det kunde dom inte. Så kolla på vad du har för alternativ och om du ens klarar av ett sånt stort ansvar. 
    Har bara en bra vän som är lika gammal som mig som jag skulle kunna bo med. Hans pappa ska flytta ner mot Stockholm och han vill helst ta studenten här så han har snackat med soc och sånt och de ska försöka hjälpa han fixa en lägenhet. Har även en granne som jag känt hela mitt liv som fortfarande bor hemma, men vet inte om han vill flytta ut än han är 20. Bodde du helt själv när du var 15? Hur hade du råd med hyran och de och hur fick du tag på lägenheten?

• KGK

Kallas det inte elevboende, det du tänker på? Det är ett rum som du inte sällan delar med någon, dyrt är det men antagligen klart lugnare än du har det idag. Man har oftast gemensamhetsutrymmen som TV-rum, dusch, kök och att man delar rum med nån är inte ovanligt.
    Eftersom det är minderåriga som bor där så finns vuxentillsyn på plats, det kan vara tryggt.

Bidrag till detta kan du få om du antingen bor på tok för långt från skolan, eller påvisa att du har en ohållbar sits i hemmet som hindrar i dina studier.. Nåt sånt i allafall.

Här är lite exempel:
    www.riksintag.se/Boende_under_gymnasiet__d4876.html

Lycka till!

• MickeN1973

Låter som att dina föräldrar lämpat över ansvaret för ditt boende på din mormor.

När det gäller pluggandet då kan du väl gå till biblioteket och sätta dig och plugga där, där brukar vara lugn och ro. 

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-11-30 10:48:42 följande:
    Låter som att dina föräldrar lämpat över ansvaret för ditt boende på din mormor.

När det gäller pluggandet då kan du väl gå till biblioteket och sätta dig och plugga där, där brukar vara lugn och ro. 
  • Anonym

1) Varför kan du inte vila efter skolan? Har du inte ett eget rum du kan stänga dörren till? 2) Använd hörselskydd utan musik istället, så blir det tystare totalt sett. Med hörselskydd i stängt rum borde man absolut kunna få det ganska lugnt. Eller så får du vara hemma hos din mamma istället, om dina syskon är hos din mormor så är de väl inte hos din mamma? 3) Plugga i biblioteket. Eller fråga din lärare om det finns någonstans på skolan där du kan vara kvar ett tag och plugga... 4) Det är minst lika avslappnande, och mer uppiggande, att t.ex. gå en promenad, eller att träna. Gör det istället för att röka. 5) Ta upp det med din mormor, eller din mamma eller vem det nu kan vara. Att du också vill ha det tyst när du vilar. Eller synkronisera att du vilar samtidigt som ditt/dina syskon. Då det ändå är lugnt. 6) Ta upp med dina föräldrar hur de tänkt att skapa plats, om du vill bo hos dem. Alternativt föreslå att de bidrar till hyra av något korridorsrum eller mindre lägenhet istället. Om du mår väldigt dåligt i din situation, kan du vända dig till skolkuratorn och prata om det. Kuratorn var beredd att intyga till soc att mitt ena syskon mådde dåligt i situationen att ha flyttat hem efter att ha bott själv, och behövde bo själv. Det kan vara en väg att gå. Du kan också kontakta soc själv och höra dig för. Men högst troligt så kommer de kontakta dina föräldrar, som i första hand är skyldiga att försörja dig, och att de får hitta en lösning.

• Anonym

vad har du för konstiga föräldrar som lassar över både dig och alla härjande syskon på gamla mormor?!

Svar på tråden Flytta hemifrån som 16-åring