• suomigirl

Behöver tips, har liten hundvalp!

Har för några dagar sen skaffat en liten hundvalp på 9 veckor. Blandning mellan schäfer, rottweiler, labrador och golden rettriwer. Riktig blandras alltså ;)
    Ni som har valpar eller haft och minns hur det va, snälla dela med er av tips och trix...?!
    Jag blir tokig på att hela toden behöva torka kiss o bajs :( o hon vill verkligen inte gå ut! Man får verkligen dra henne eller bära. Hon kissar ute ibland, men aldrig har hon bajsat ute...
    Hur gör ni? Hur gjorde ni? Hur blev det sen?
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Behöver tips, har liten hundvalp!
  • Grytlapp
    suomigirl skrev 2012-11-28 10:14:42 följande:
    Har för några dagar sen skaffat en liten hundvalp på 9 veckor. Blandning mellan schäfer, rottweiler, labrador och golden rettriwer. Riktig blandras alltså ;) Ni som har valpar eller haft och minns hur det va, snälla dela med er av tips och trix...?! Jag blir tokig på att hela toden behöva torka kiss o bajs :( o hon vill verkligen inte gå ut! Man får verkligen dra henne eller bära. Hon kissar ute ibland, men aldrig har hon bajsat ute... Hur gör ni? Hur gjorde ni? Hur blev det sen? Tacksam för svar...
    Valptiden består av många pölar och högar inne. Börja med att ta ut valpen efter lek, sömn och mat.
    Beröm som bara den när något händer ute och plocka/torka bara upp det om det händer inne.
    Ta henne också alltid till samma plats ute. Där luktar det rätt och hon får kopplingen att där ska jag kissa/bajsa
    Hon är fortfarande en bäbis så det kan dröja ett tag tills hon är rumsren
  • Whitetrash86

vi hade alltid en låda med tidningspapper för valpen att gå i när den var inne.

Att förvänta sig att en 9 veckors kissar och bajsar "varje" gång ni väljer att gå ut finns inte, utan det är ett jävla spring och många olyckor i början.
    Hur ofta är du ute med hunden? 
    Allt det där blir ju bättre när dom lär sig att hålla sig tills att man går ut. 

• Grandmother

Det är det som är charmen med en liten valp

• hymafr

Att hon inte vill gå ut kanske beror på att hon inte är koppeltränad ännu - eller har ni henne lös i trädgård t ex?

Ta med en rolig leksak ut så kanske det går lättare. 

• Giraff

Räkna med att behöva torka kiss och bajs några månader framöver - om du har tur är hon rumsren vid 6 månader.

Självklart måste du ändå träna på rumsrenheten.

Gå ut med valpen ofta, minst varannan timme. Och alltid efter att hon har sovit.

Ta henne i famnen och bär ut henne till ett lugnt ställe. Sen låter du henne palta runt och kolla läget. Vänta tills hon kissar eller bajsar, då berömmer du. Var ute en liten stund till och se om det kommer mer, sen går du in.

Det ÄR jobbigt att ha valp. Men kul också!

• Dexter dot com

Jag var ut med min sista hund 2-3 g/timmen tills hon var 7 månader annars blev det pölar/högar inne så ha tålamod. Vill hon inte gå ut så bär henne, drar du henne kommer hon förknippa det med något obehagligt.
    Olyckor inne torkar du bara upp utan att säga något och tänk på att valpar inte kan kontrollera blåsa/tarm fysiskt  förren runt ca 6 månader.

• Winterfell

Har också en valp som är lite äldre än din, han är lite mer än 5 månader och det är först nu han har börjat hålla sig längre stunder, och med längre stunder menar jag 1-2 timmar på dagen om han är nykissad och nu bajsar han alltid ute. Nätterna klarar han nu. Fortfarande gäller det att vara snabb när han sovit, lekt och ätit, annat kommer det på golvet. Samma sak när han är exalterad, då bara rinner det ur honom, helst medan han springer så det blir stänk över hela golvet.
    Så, den här första tiden så får du faktiskt räkna med att springa ut flera gånger i timmen. Vissa valpar klarar sig längre, andra inte. När min var 9 veckor så fick vi gå ut och sätta honom utanför så mycket som var 10:e minut när han var vaken + några gånger på nätterna.  

Dra aldrig ut valpen. Då kommer den koppla utgång = obehag. 
    Skäll ALDRIG på valpen för att den gör ifrån sig inomhus. Varje pöl eller hög får man skylla på sig själv för att man inte varit snabb nog eller hållit koll.
    Ignorera varje pöl som hamnar inomhus. Beröm överdrivet mycket när hon gör ifrån sig på rätt ställe. Belöna gärna med något riktigt gott godis, inte det vanliga du använder till vardags utan använd spara de extra fina godbitarna till dessa tillfällen. 

Så, utrusta dig med tålamod och räkna med att du kan få torka kiss och bajs och kliva upp på nätterna närmaste halvåret.

• suomigirl

Tack så hemskt nuket för svaren..

Jag har början bära ut henne för jag kände mig som djurplågare när jag drog :( idag bajsade hon ute för första gången. Trodde inte man kunde bli så glad av att se en bajshög hehe :))))

Jag är ute med henne varje gång hon sovit och det har funkat... Men hon leker så ofta så där är det lätt att missa...

Hur har ni gjort med naffsandet?

Ni som har små barn... Hon fattar liksom inte att våran bebis på 10 månader tex får ont... Och många har sagt att man inte får "fya" och säga nej till en sån här valp.....? Kan det stämma?? Vad har ni för erfarenheter?

• hundpuss

Det är helt poänglöst att "fya" en valp som inte förstår vad du menar. 
    Avled hunden, med leksak eller annat. Och ha inte barnet och hunden ihopa på golvet, skilj dom åt om hunden vill fram och leka med barnet.

Förövrigt rekomenderar jag dig att köpa Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, det är en bra grundkurs i ämnet hund. 

• Winterfell
    suomigirl skrev 2012-11-28 15:04:29 följande:
    Tack så hemskt nuket för svaren..
    Jag har början bära ut henne för jag kände mig som djurplågare när jag drog :( idag bajsade hon ute för första gången. Trodde inte man kunde bli så glad av att se en bajshög hehe :))))
    Jag är ute med henne varje gång hon sovit och det har funkat... Men hon leker så ofta så där är det lätt att missa...
    Hur har ni gjort med naffsandet?
    Ni som har små barn... Hon fattar liksom inte att våran bebis på 10 månader tex får ont... Och många har sagt att man inte får "fya" och säga nej till en sån här valp.....? Kan det stämma?? Vad har ni för erfarenheter?
    HON är en bebis själv! Hon förstår ett fy lika lite som din egen bebis gör det! Hon bits inte för att jävlas utan för att det kliar i tänderna. Du måste ju hålla bebisen borta från valpen och avleda valpen med någonting roligare när den biter på otillåtna saker. 

Får jag fråga, har du ingen erfarenhet alls av hundar? Tänkte eftersom du inte verkar ha koll på någonting grundläggande alls? Isåfall undrar jag om du ens bör behålla denna valpen, framförallt eftersom denna blandning kommer bli både tuff och kräva MYCKET aktivering. Det här säger jag inte för att vara elak utan för att jag blir fundersam när du inte verkar veta så mycket. Det finns massor av raser inom sällskap som skulle passa er mycket bättre, för schäfer och rottweiler är brukshundar och kräver både disciplin, mycket mental träning och motion som för att må bra och viktigast av allt, för att vara säkra hundar! Det där är hundar som i rätt händer är helt underbara och i fel händer kan vara livsfarliga. Tänk på barnet framförallt. 
Svar på tråden Behöver tips, har liten hundvalp!