• Anonym (Maja 1980)
    Äldre 28 Nov 14:09
    2025 visningar
    1 svar
    1
    2025

    Skylanders

    Jag funderar på att köpa Skylanders till min son, har läst en del om spelet, förstår att det är flera figurer man kan köpa till, för att komma vidare i spelet!?
    Kan du rekomendera  spelet, tror att det passar bra till barn mellan 6-10 år. Han har spelat Spyro till PS2 och det gillar han, är skillnade stor mellan dessa äldre spel och Skylanders?

  • Svar på tråden Skylanders
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 29 Nov 15:02
    #1

    Hej!

    Jag har inte hunnit spela hela Skylanders själv och har tyvärr inte sett hela spelet. Det lilla jag har spelat har jag dock uppskattat. Spelade själv mycket Spyro till PS1 när jag var yngre så nostalgifaktorn var för min del ganska hög.

    Skillnaderna mellan de äldre spelen och de nya Skylanders är ju dels såklart leksakerna som medföljer och fungerar lite som trådlösa minneskort. Många av de pussel och utmaningar som finns i Skylanders följer samma principer som de gamla Spyro-spelen med skillnaden att de är element-baserade. Man behöver alltså karaktärer ur de olika elementen för att klara vissa pussel.
    Jag är ganska säker på att man kan klara hela spelet med de tre karaktärer man får i grundpaketet, dock kommer vissa områden och föremål vara låsta. Dessa delar låser man upp med hjälp av karaktärer från olika element av vilka jag har för mig att det totalt finns åtta, med fyra karaktärer i varje. För att låsa upp alla delar av spelet behöver man alltså som mest köpa till fem karaktärer utöver de tre som finns i startpaketet.

    Detta med figurerna man köper till kan jag tycka är både bra och dåligt. Det positiva är bl.a att de förhoppningsvis lär barnen att vara försiktiga med sina grejer då en massa olika värden sparas i de små figurerna. Gillar man att samla på häftiga grejer är det ju perfekt. Det negativa är att om figuren går sönder förlorar man sin avatar inuti spelet och all tid man lagt ner på att göra den bättre.
    Det kan också bli dyrt om/när det tjatas om att köpa fler och nya karaktärer, särskilt beroende på hur franchisen utvecklas.
    Rent innehållsmässigt kan jag dock definitivt rekommendera spelet för barn i 6-10årsåldern. Spelmomenten är i stort väldesignade och lätta att förstå, och storyn är välskriven. Skylanders ger många engagerande speltimmar.

    Hoppas du blev hjälpt i ditt beslut!

    //Pernilla

Svar på tråden Skylanders