• Anonym (VIP)
    Äldre 28 Nov 14:48
    1452 visningar
    1 svar
    1
    1452

    Ärligt talat

    Är det inte bättre att ungarna är ute och aktiverar sig på riktigt än att de sitter och slöar framför en dator?

  • Svar på tråden Ärligt talat
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 29 Nov 19:52
    #1

    Hej!

    Det här är en ganska vanlig fråga som många ställer sig och där många också är oense, särskilt generationsvis.
    Jag håller definitivt med dig om att det är ohälsosamt att sitta och slöa en hel dag och inte komma ut och röra på sig, och det oavsett i vilken ålder man befinner sig.
    Samtidigt anser jag dock att det finns olika typer av aktivering och allihop är på riktigt, precis som utomhus aktiviteter. Jag tror även att det är viktigt att vara medveten om att vi alla har olika intressen.

    Jag är ju givetvis lite partisk i frågan då jag både jobbar med  har just spel och spelande som intresse, så det är svårt att låta bli ett brandtal, men tänkte att jag i alla fall kunde räkna upp några av de grejer jag tror att man får ut av spelande.
    Beroende på vilka spel man spelar och hur välgjorda de är får man massor av kunskaper som kan vara jättebra att ha senare i livet. Av lagspel online lär man sig t.ex att samarbeta i grupp, av pussel- och strategispel lär man sig matematik, strategi och resurshantering. Man övar upp arbetsminnet, höjer sin simultankapacitet och sin förmåga att resonera. Av plattforms- och äventyrsspel lär man sig koordinering, moraliska värdegrunder och ansvarstagande. Man lär sig nya språk, geografi, psykologi och historia. Listan kan göras längre, men allt detta gör man oftast undertiden som man har väldigt roligt.

    Med detta sagt tycker jag självklart inte att alla spel och allt spelande är bra. Precis som med film, tv och böcker finns det en hel del skräp som ingen mänska har nytta av att spela. och som mest är till för att krama pengar ur folk. Men jag skulle inte säga att tv- och datorspelande är sämre än att syssla med utomhusaktiviteter. Precis som jag aldrig skulle påstå det motsatta. Jag tror att det bästa vore om man får lite utav varje, så att man tar hand om och stimulerar både kropp och knopp. Huruvida man sen vill göra detta genom att varva fotboll med Call of Duty, eller varva en långpromenad med sin PokéWalker och sedan läsa böcker när man kommer hem är nog upp till var och en. Nog finns det väl tid på dygnet för både och?

    Och ärligt talat, nuförtiden är ju tv-spelen världens gymnastikpass med både WiiFit-brädor, Playstation Move och Xbox's Kinect. Här blir det minsan inget stillasittande nån längre tid!

    Hoppas vi möts på mitten!
    //Pernilla

Svar på tråden Ärligt talat