Bråk om hur vi ska fira nyår
De senaste jularna har vi firat julafton med min mans föräldrar, och varit på hans släktkalas på juldagen. Sedan har vi firat mellandagarna hemma hos mina föräldrar.
De senaste två jularna har vi även varit hemma hos mina föräldrar på nyår. Men alltså inte varit där någon annan juldag än annandag jul.
När jag var liten och även under tiden jag bodde hemma så firade vi alltid jul på julafton. De andra dagarna var inte så värst speciella. Förutom nyår då.
Det här året ska vi åka ner några dagar före jul och vara där till dagen före nyår. Var i alla fall tanken. Vilket jag tycker är absolut rättvist med tanke på alla "julaftonar" jag missat med mina föräldrar.
Nu till problemet.
För en vecka eller två sedan blev min man tillfrågad att spela på sin kusins bröllop. Som han så smart nog valt att ha på nyår. Den här kusinen har vi inte träffat alls mycket. Kanske två-tre gånger under 7år. Vi har ingen relation med honom. Då tycker jag det är självklart att man inte väljer att fira nyår på hans bröllop. Vi har dessutom inte fått någon officiell inbjudan. Jag misstänker att vi bara blivit bjudna för att han vill att min man ska spela/sjunga på hans bröllop.
Vi pratade inte så mycket om det just när frågan ställdes utan sa mer att vi får prata om det sen. Jag tänkte hela tiden att - vi ska ju fira nyår med svärföräldrarna så det kommer inte bli av.
Men så ska, fick vi reda på, min mans föräldrar på det här bröllopet (hans bror är inte bjuden). Då helt plötsligt är det jätteviktigt att vi ska dit. Inte för att min man vill umgås med sina föräldrar. Utan för att han vill "vårda om" sin relation till den här kusinen. Som han inte känner?
Jag sa då att jag hellre stannar hos mina föräldrar över nyår och firar tillsammans med dom. Det blev ett bråk av det hela och vi har inte löst det än.
Han tycker dessutom att jag är självisk för att vi har ju varit hos mina föräldrar så mycket under jul/nyår tidigare. Han tycker att kvällen på juldagen och hela annandagen är likvärdigt med julafton medan jag absolut inte håller med. Hans föräldrar firar dessutom julafton extremt oengagerat. Tv:n på i bakgrunden och julklappar inslagna med icakassar.
Vad tycker ni? Är jag envis och egoistisk?