• Anonym (Nyår)

Bråk om hur vi ska fira nyår

De senaste jularna har vi firat julafton med min mans föräldrar, och varit på hans släktkalas på juldagen. Sedan har vi firat mellandagarna hemma hos mina föräldrar.
    De senaste två jularna har vi även varit hemma hos mina föräldrar på nyår. Men alltså inte varit där någon annan juldag än annandag jul.

När jag var liten och även under tiden jag bodde hemma så firade vi alltid jul på julafton. De andra dagarna var inte så värst speciella. Förutom nyår då.

Det här året ska vi åka ner några dagar före jul och vara där till dagen före nyår. Var i alla fall tanken. Vilket jag tycker är absolut rättvist med tanke på alla "julaftonar" jag missat med mina föräldrar.

Nu till problemet.
    För en vecka eller två sedan blev min man tillfrågad att spela på sin kusins bröllop. Som han så smart nog valt att ha på nyår. Den här kusinen har vi inte träffat alls mycket. Kanske två-tre gånger under 7år. Vi har ingen relation med honom. Då tycker jag det är självklart att man inte väljer att fira nyår på hans bröllop. Vi har dessutom inte fått någon officiell inbjudan. Jag misstänker att vi bara blivit bjudna för att han vill att min man ska spela/sjunga på hans bröllop.

Vi pratade inte så mycket om det just när frågan ställdes utan sa mer att vi får prata om det sen. Jag tänkte hela tiden att - vi ska ju fira nyår med svärföräldrarna så det kommer inte bli av.
    Men så ska, fick vi reda på, min mans föräldrar på det här bröllopet (hans bror är inte bjuden). Då helt plötsligt är det jätteviktigt att vi ska dit. Inte för att min man vill umgås med sina föräldrar. Utan för att han vill "vårda om" sin relation till den här kusinen. Som han inte känner?

Jag sa då att jag hellre stannar hos mina föräldrar över nyår och firar tillsammans med dom. Det blev ett bråk av det hela och vi har inte löst det än.

Han tycker dessutom att jag är självisk för att vi har ju varit hos mina föräldrar så mycket under jul/nyår tidigare. Han tycker att kvällen på juldagen och hela annandagen är likvärdigt med julafton medan jag absolut inte håller med. Hans föräldrar firar dessutom julafton extremt oengagerat. Tv:n på i bakgrunden och julklappar inslagna med icakassar.

Vad tycker ni? Är jag envis och egoistisk?

• Svar på tråden Bråk om hur vi ska fira nyår
  • Hannah76

Jag tänker att om han vill vårda relationen med kusinen så behöverj ju inte du vara med? Hur mycket de nu kommer att kunna umgås på hans bröllop..
    Varför kör ni inte bara vartannat år? Det är ju mest rättvist?

• Meddelande borttaget
  • nozpa

Men har jag fattat det rätt? Ni ska fira nyår med din mans föräldrar. Och din man är ombedd att sjunga på ett bröllop som dina föräldrar ska på då på nyår?
    Då är det väl klart att ni ska gå dit likaväl. Hans föräldrar är där, och dom ska ni fira med. Eller vill du inte fira med dom just för att det är ett bröllop?
    Förstår inte problemet. Är det bättre att sitta hemma med hans föräldrar än att gå på en fest? :O  

• Anonym (Nyår)
    Hannah76 skrev 2012-11-28 19:30:27 följande:
    Jag tänker att om han vill vårda relationen med kusinen så behöverj ju inte du vara med? Hur mycket de nu kommer att kunna umgås på hans bröllop..
    Varför kör ni inte bara vartannat år? Det är ju mest rättvist?

Nej så sa jag också. Att i så fall stannar jag hemma hos mina föräldrar och han får åka dit själv. Nu är det en bit dit (20mil). Men han vill att jag ska vara med på bröllopet och blir sur.

Ja, kanske det är dags att ändra på sättet vi firar jul. Men jag har svårt att tänka mig en jul utan att få träffa mina syskon och mina föräldrar. :/
  • Anonym (Nyår)
    nozpa skrev 2012-11-28 19:37:44 följande:
    Men har jag fattat det rätt? Ni ska fira nyår med din mans föräldrar. Och din man är ombedd att sjunga på ett bröllop som dina föräldrar ska på då på nyår?
    Då är det väl klart att ni ska gå dit likaväl. Hans föräldrar är där, och dom ska ni fira med. Eller vill du inte fira med dom just för att det är ett bröllop?
    Förstår inte problemet. Är det bättre att sitta hemma med hans föräldrar än att gå på en fest? :O  
    Det blir ju inte så mycket firande av nyår med svärföräldrarna på ett bröllop. Då firar man kusinen som gifter sig istället. Han som vi inte känner?

Då tänker jag att jag hellre ser att vi firar med mina föräldrar. Eftersom det inte blir så mycket firande på bröllopet.
    Men jag kanske tänker orättvist?
  • nozpa
    Anonym (Nyår) skrev 2012-11-28 19:40:13 följande:
    Det blir ju inte så mycket firande av nyår med svärföräldrarna på ett bröllop. Då firar man kusinen som gifter sig istället. Han som vi inte känner?

Då tänker jag att jag hellre ser att vi firar med mina föräldrar. Eftersom det inte blir så mycket firande på bröllopet.
    Jag tycker nog att iom att ni bestämt nyår med hans föräldrar och nu blivit "inbjudna" så borde ni gå. Visst att det är kusinen och hans blivandes dag. Men nyår är ändå nyår. Alla är glada och firar. 
    Fast hur länge visste hans föräldrar om detta bröllop, och att dom skulle dit. Iom att ni skulle fira ihop och dom inte nämnt detta tidigare.
    Kanske är det så att dom också blev inbjudna samtidigt som er?

Ni måste såklart bestämma hur ni vill göra. Och för kusinens del så verkar inte relationen så viktigt heller iom att ni aldrig ses och knappt känner varandra.
    Men iom att ni bestämt med svärföräldrarna så hade jag gått dit ändå. Kanske blir det världens fest! :) Man har ju lite extra antar jag när man väljer just nyår.     
  • Anonym

Hur kan det bli "rättvist" att ni firar alla dagar fram till dagen före nyår med din familj när ni aldrig firat hela julen med hans?

Varför kan du inte fira nyår med honom och svärföräldrarna även om ni är på bröllop?

• SvenGlen
    Anonym (Nyår) skrev 2012-11-28 19:40:13 följande:

Oj, det där med nyårsfirande verkar vara en stor grej för dig?
    Hur gamla är ni? 
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • pennanjenna

Jag hade absolut följt med! Dels för att jag tycker det är roligt att göra andra saker än man alltid gör, och dels för att det inte har gjort mig nånting om man missar ETT nyår med sin familj. Det kommer fler år, och fler tillfällen att fira dem.Flört Måste ett nyår firas traditionellt? Det kanske blir jätteroligt på bröllopet! Även om ni inte känner den här kusinen så väl.

• Hannah76
    Anonym (Nyår) skrev 2012-11-28 19:38:43 följande:
    Nej så sa jag också. Att i så fall stannar jag hemma hos mina föräldrar och han får åka dit själv. Nu är det en bit dit (20mil). Men han vill att jag ska vara med på bröllopet och blir sur.

Ja, kanske det är dags att ändra på sättet vi firar jul. Men jag har svårt att tänka mig en jul utan att få träffa mina syskon och mina föräldrar. :/

Du kan ju inte hindra honom från att gå på bröllopet.

Men ni mpste nog komma fram till en annan lösning av jul o nyår. ena julen firar ni julafton med dina föräldrar o då träffar ni hans föräldrar på annandagen. Kan ni inte göra något själva på nyår? Eller bjuda in bådas föräldrar? 
Svar på tråden Bråk om hur vi ska fira nyår