• PrincipessaFia

Vilket babyskydd väljer du?

Hej!

Jag och min sambo ska ha barn i mars och det är mycket som ska fixas innan bebisen är här.
    En av de sakerna är ett babyskydd till bilen och vi står nu och väljer mellan två stycken, antingen Emmaljunga First Class eller Maxi-Cosi Pebble.  

Vilken av bilbarnstolarna hade du valt?

Kommentera gärna vad ni tycker om stolarna och om ni har förslag på någon annan  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket babyskydd väljer du?
  • Tess12

Alla babyskydd som får säljas i Sverige har samma säkerhetsmärkning. Utöver det rekommenderas 5-punktsbälte i skyddet.
    Ta den billigaste, det sparade vi säkert 800 spänn på! 

• She is Me

Jag skulle valt den som passar att klicka på vagnen man valt. Annars tycker jag det är strunt samma, alla är lika säkra.

• Lena

Jag hade valt en med bas för att snabbt sätta fast i bilen

• Eleonor01

Ett som e lätt att bära. Tänk på att barnet väger en hel del före det är dax att byta till bilbarnstol

Har stor suflett. Perfekt om det regnar eller solen e framme när man bär barnet.

Mycke mjuk inredning så barnet kan sova bekvämt

Detta är vad jag skulle tänka på om vi ska köpa fler

• Strawberry3

Med bas och stor suflett = regn och solskydd!!!, tungt och otympligt att bära kan det bli oavsett skyddets vikt, de flesta skydden skiljer inte så mycket i vikt ändå. Vi hyrköpte våra i barnvagnsbutik, kan vara ett alternativ

• Smasimo

Kan ju även vara bra att kolla så det passar i bilen. Tänker då främst på korta bälten som bl.a. Volvo har. Är bältena korta är man väldigt begränsad om man väljer bort bas.

• PrincipessaFia

Både First Class och Pebble går att fästa på vagnen vi har valt och de väger i stort sett lika mycket :-P 

• JanaLiiN

en som kan fästas i bas och i vagnen. Sedan den som väger minst.

• Emmie T

Efter att ha testat några olika med första barnet har jag två specifika krav inför bebis nr 2, nämligen:
    * skyddet ska ha basenhet till bilen för att slippa allt jäkla krångel med bältet hit o dit.
    * att det är LÄTT, för det är galet tungt när bebisen inte är någon spädis längre.

Har inga erfarenheter av Emmaljungaskyddet, men vet att Pebble är bra och dessutom har olika basenheter som ska passa de flesta bilar. Pebble har även adaptrar som passar Bugaboo mfl. och har extra tillbehör som regnskydd, åkpåse mm att köpa till. Jag hade valt Pebble!

• Skrot o Korn

Vi har också tittat på Maxi Cosi stolen, och hade i stort sett bestämt oss, MEN upptäckte idag att det enbart finns EN stol som passar isofixbasen när bebisen har växt ur babyskyddet.
    Har letat som en galning, men inte hittat något.

Den stolen funkar förvisso från ca 9mån - 3år, men den ser inte alltför skön ut, (säkert inget fel på stolen) men hade velat haft fler valmöjligheter när det är dags att byta stol. Dessutom verkar det bara vara en återförsäljare för den stolen (iaf på nätet)

Vi resonerar iallafall så, vi vill inte behöva byta isofixbasen också när bebisen har vuxit ur babyskyddet.

Nu kan jag ha fel, rätta mig gärna i sådana fall, ingen skulle bli gladare än jag.
    För jag gillar verkligen Maxi cosis babyskydd.

Länkar till stolen i nästa storlek här:
    http://www.gobaby.se/maxi-cosi-pearl.html 

• MCooper

Skrot och korn - hur menar du nu? Nästa stol fästs ej i någon bas - däremot finns det många stolar som passar bilens isofixfästen ifall ni vill ha det!

• Skrot o Korn
    MCooper skrev 2012-11-29 21:27:13 följande:
    Skrot och korn - hur menar du nu? Nästa stol fästs ej i någon bas - däremot finns det många stolar som passar bilens isofixfästen ifall ni vill ha det!

Den stolen fästs iallafall i familyfix basen :)

Vi väntar vårt första barn och jag trodde att även nästa stol skulle vara monterad i isofixbas.. Men som jag skrev, ingen blir gladare än jag om jag har fel.
    Att man kunde fästa nästa stol i bilens isofixfästen visste inte jag :)

/Gröngölingen
  • Emmie T

Alltså, isofix är en säkerhetsgrej som de flesta nyare bilar är utrustade med. I isofixfästena kan man montera fast exempelvis en basenhet till ett babyskydd, eller en bilbarnstol. I basenheten klickar man i och ur babyskyddet med bebisen i. Bilbarnstolar monteras fast i bilens isofixfästen (eller direkt i vanliga bältet) och är inget man klickar i och ur som ett babyskydd, det är liksom två olika grejer och jag tror inte det finns någon bilbarnstol som passar i en enhet för babyskydd, alls.

Det är en djungel och det är långt ifrån alla skydd och stolar som passar i alla bilar. Ett tips är att verkligen höra sig för innan ni köper. Lycka till!

• Starbaby

Maxi Cosi Pebble - för att det är den stolen vi köpt. Denna stol har ju oxå en suflett, den syns bara inte på bilden och går att fästa med en riktigt bra bas och är lätt och nätt att bära.

• PrincipessaFia

Tack för alla svar  
    Vi har beställt en Emmaljunga First Class nu då det var den sambon ville ha och istället fick jag välja det chassit jag ville ha till barnvagnen. Tycker själv om båda två så jag tyckte det kändes som en bra deal :-P 

• TinkyWinky

Hade inte valt ngn av dem utan istället ett akta graco logico s med bas. :)

★°☆Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Bf 17/2 -13☆°★
Svar på tråden Vilket babyskydd väljer du?