• Anonym (jävla slarv!)

Hur vill du bli "påmind" om ditt slarv?

Jag blir galen på min älskade sambo. Han är underbar på alla sätt och vis, utom ett. Han är så himla slarvig! Hans (eller ja, mitt egentligen) största problem är tvätten. Han klär av sig på kvällen och lägger alla kläder i en hög på golvet. Oavsett var han befinner sig, i badrummet, vardagsrummet, sovrummet, köket... Kläderna hamnar på golvet. Jämt. Han sprider sina strumpor omkring sig i hela huset och jag blir galen. Jag är inte pedant, men jag blir galen när det ligger just kläder och textilier på golvet. På golvet nedanför hans säng är det ett lager med kläder som man trampar i varenda gång man ska gå fram. Blandat rent och smutsigt. När han väl städar (för det gör han faktiskt då och då) så vräker han ner alla kläder i tvättkorgen, utan att kolla vad som är rent.

Jag har pratat med honom hur många gånger som helst om dessa kläder, det är ju hans problem att han inte har någon ren tvätt sen, men allt damm som samlas bland kläderna blir ju mitt problem också. Och när jag försöker dammsuga så ligger ju hans tvätt där och förstör. Jag har plockat upp den utan att säga något. Jag har plockat upp den och berättat det för honom. Jag har bett honom plocka upp. Jag har inte sagt ett ord (med resultatet att jag går och är irriterad hela tiden) om kläderna. Vi har pratat om hur vi ska lösa problemet, han föreslog att få en tvättkorg på sin sida sängen. Inga problem, vi flyttade dem. Kläderna hamnade fortfarande på golvet. Vi testade att köpa fler tvättkorgar. Kläderna hamnar fortfarande på golvet.

HUR I HELVETE FÅR JAG KARLN ATT PLOCKA UPP SIN TVÄTT?! Vi har tvättkorgar i alla rum tror jag, för att han ska kunna lägga ner dem där, men nej! Jag vill inte tjata, jag är inte hans mamma, men vad fan, det måste ju bli ändring. Hur vill NI bli påminda om ert slarv, utan att bli skuldbelagda och utan att det blir gnälligt? Har ni några tips jag kan använda mig av? Snälla!

• Svar på tråden Hur vill du bli "påmind" om ditt slarv?
  • Kjellgren

Äh! Vad gör det om kläderna hamnar på golvet? Själv har jag en stol och en krok vid sängen men lägger ändå kläderna på golvet. Praktiskt!

Maken plockar inte upp mina kläder, det får jag göra själv, och det måste jag ju eftersom det är jag som sköter tvätten. Vår lösning är att min säng är närmast fönstret så att man inte ser klädhögen när man går in i rummet dvs det är bara mig den påverkar.

Kanske är din man mer läraktig än vad jag är, mitt tips är att aldrig någonsin ta hand om kläderna eller tjafsa om det - låt honom ta ansvar helt och hållet. Och du - försök se hans bra sidor också, för det har vi, vi kläd-golv-slängare.

• Nyfiken gul

Fråga honom själv hur han skulle kunna tänka till för att få bort kläderna. Han måste ju själv ha åsikter om saken? 

Annars är ju tipset att vara brutal.

Att plocka upp är ENDA alternativtet - nånsin......  

För gör du det så finns det inga kläder kvar -  P U N K T.

Jag älskar att läsa och är bokmal och tidningsmal. Tidningar är mitt gissel eftersom jag har ett system för hur dom ska ligga när dom ännu inte är lästa.  Färdiglästa tidningar lägger jag i en annan hög. Maken tröttnade på mitt ologiska (tyckte han) plockande med högar hit o dit så han samlade ihop allt och slängde ut - utan pardon.  Nya tidningar för säkert tusen kronor slängdes på en och samma dag....  Jag har aldrig hatat honom så mycket som då men poängen gick hem.

Nu har jag ett mer samlat och ordnat system för hur och var jag får lägga mina tidningar.  Och högarna är inte längre högar utan består av max 3 tidningar i varje "hög".  

Jag hade flertalet tidningskorgar och ställen att lägga tidningar på men resultatet blev bara större o större högar och mindre koll på vad som egentligen låg vart.  

Idag har jag EN tidningskorg. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fru Mamma

Haha, det låter som att det är mig du beskriver ts! ^^ min man blir gaaaaalen, och jag FÖRSÖKER verkligen att komma ihåg den där tjocktröjan som jag slängde mot toadörren när jag satt på toaletten... Och byxorna som jag la mitt framför trappan... Jag lägger dom där för att jag SKA komma ihåg att plocka upp dom... Men jag seeeer dom inte, helt enkelt ^^

• Kjellgren
    Fru Mamma skrev 2012-11-28 21:03:35 följande:
    Haha, det låter som att det är mig du beskriver ts! ^^ min man blir gaaaaalen, och jag FÖRSÖKER verkligen att komma ihåg den där tjocktröjan som jag slängde mot toadörren när jag satt på toaletten... Och byxorna som jag la mitt framför trappan... Jag lägger dom där för att jag SKA komma ihåg att plocka upp dom... Men jag seeeer dom inte, helt enkelt ^^
    Maken skällde på mig nyss; "vet du om att du har FEM koftor som ligger i soffan?!".

Jaaa, jag vet, det är så himla praktiskt när jag har bråttom på morgonen att bara rycka en kofta från soffan istället för att gå upp och hämta en i garderoben.

Visst är det konstigt hur saker blir helt osynliga? Speciellt som maken ser dem hur tydligt som helst.  
  • Anonym

men jag kanske är oerhört tråkigt men jag tycker nog slarvpellar gör vardagen så mycket krångligare och jobbigare än dom själva inser.

Självklart är det jobbigt att plocka upp en tröja som ligger insparkad under köksbordet nånstans och därför får den ligga. Och det är därmed också jobbigt att komma ihåg tröjan för man vet ju att den självklart inte ska ligga under köksbordet. ... 

Det ÄR mycket enklare att hämta tröjan från kroken i hallen - det är faktiskt alla överens om.  

Och alla tjatar om hur hygieniska dom är med duschning 2 ggr om dagen o byte av underkläder minst 3 ggr om dagen

handen på hjärtat, exakt hur hygienisk är den kofta som legat på soffan sedan gud vet när och som katten/hunden/dammet/resten av familjen suttit på senaste veckan?  Vill man verkligen ha den koftan på sig när man är nyduschad och fräsch?

• Anonym (jävla slarv!)
    Kjellgren skrev 2012-11-28 20:58:45 följande:
    Äh! Vad gör det om kläderna hamnar på golvet? Själv har jag en stol och en krok vid sängen men lägger ändå kläderna på golvet. Praktiskt!

Maken plockar inte upp mina kläder, det får jag göra själv, och det måste jag ju eftersom det är jag som sköter tvätten. Vår lösning är att min säng är närmast fönstret så att man inte ser klädhögen när man går in i rummet dvs det är bara mig den påverkar.

Kanske är din man mer läraktig än vad jag är, mitt tips är att aldrig någonsin ta hand om kläderna eller tjafsa om det - låt honom ta ansvar helt och hållet. Och du - försök se hans bra sidor också, för det har vi, vi kläd-golv-slängare.
    EGENTLIGEN gör det ju inget att kläderna ligger på golvet, det är inte jag som står utan rena kläder, och det är inte så att de luktar illa eller så. Men de samlar ju damm, och i sovrummet så går det inte att dammsuga utan att flytta på alla hans kläder, och det stör mig så jävligt. Jag avskyr att dammsuga "halvdant", ska det va så ska det va liksom. Att dammsuga hela huset och sen inse att det är damm över större delen av det i alla fall eftersom man inte kommer åt golvet, åh, det bara kryper i mig.

Hans sida ÄR närmast sängen, så det syns inte utifrån hur jäkligt det är där. Och när klädhögen börjar krypa över till min sida... Usch! Jag har en stol där jag lägger mina kläder, och visst kan jag lämna lite i badrummet eller i soffan, men det får ligga högst någon dag, sen tar jag bort det, och jag fattar inte varför han inte kan göra samma sak?

Jag älskar honom förstås, och han har massor med bra sidor, så därför vill jag inte att det här ska bli en stor grej liksom, han är ju bra på alla andra sätt!
    Nyfiken gul skrev 2012-11-28 20:59:25 följande:
    Fråga honom själv hur han skulle kunna tänka till för att få bort kläderna. Han måste ju själv ha åsikter om saken? 

Annars är ju tipset att vara brutal.

Att plocka upp är ENDA alternativtet - nånsin......  

För gör du det så finns det inga kläder kvar -  P U N K T.

Jag älskar att läsa och är bokmal och tidningsmal. Tidningar är mitt gissel eftersom jag har ett system för hur dom ska ligga när dom ännu inte är lästa.  Färdiglästa tidningar lägger jag i en annan hög. Maken tröttnade på mitt ologiska (tyckte han) plockande med högar hit o dit så han samlade ihop allt och slängde ut - utan pardon.  Nya tidningar för säkert tusen kronor slängdes på en och samma dag....  Jag har aldrig hatat honom så mycket som då men poängen gick hem.

Nu har jag ett mer samlat och ordnat system för hur och var jag får lägga mina tidningar.  Och högarna är inte längre högar utan består av max 3 tidningar i varje "hög".  

Jag hade flertalet tidningskorgar och ställen att lägga tidningar på men resultatet blev bara större o större högar och mindre koll på vad som egentligen låg vart.  

Idag har jag EN tidningskorg. 
    Jag tror jag ska prova det. Vi har inte råd att köpa mer kläder till honom om jag gör mig av med allt, men jag tror att jag ska samla ihop och lägga i en säck i förrådet, så kan han undra sen var alla hans kläder tar vägen. Det är jag som sköter tvätten oftast, mest för att jag gör det snabbast, men på sista tiden har jag börjat strunta i att plocka upp hans tvätt, jag tvättar det som ligger i tvättkorgen, inget annat. Problemet med det är bara att han sen fyller upp tvättkorgen till bristningsgränsen, så även om jag tvättat precis dagen innan så det är tomt så är de pinfulla och vi måste tvätta igen.

Han har ju haft förslagen att ha en tvättkorg på sin sida sängen och att ha fler tvättkorgar, och det funkar inte. Han säger att han helt enkelt är för trött för att lägga kläderna rätt.

Försöker komma på om jag har någon såndär grej för mig, som han irriterar sig på, och hur jag skulle kunna lösa den delen, men jag kommer inte på någon. Jag är inte alls perfekt, men jag är nog inte så slarvig bara. Lämnar jag något framme så tar jag bort det efter någon dag på sin höjd...
    Fru Mamma skrev 2012-11-28 21:03:35 följande:

Haha, det måste ju vara samma som för sambon, att han inte ser!

• SunnivaW

Lägg in en reminder på hans mobil:) Så gör vi med veckostädningen hemma, funkar oftast bra.

• Anonym (jävla slarv!)
    Anonym skrev 2012-11-28 21:12:01 följande:
    men jag kanske är oerhört tråkigt men jag tycker nog slarvpellar gör vardagen så mycket krångligare och jobbigare än dom själva inser.

Självklart är det jobbigt att plocka upp en tröja som ligger insparkad under köksbordet nånstans och därför får den ligga. Och det är därmed också jobbigt att komma ihåg tröjan för man vet ju att den självklart inte ska ligga under köksbordet. ... 

Det ÄR mycket enklare att hämta tröjan från kroken i hallen - det är faktiskt alla överens om.  

Och alla tjatar om hur hygieniska dom är med duschning 2 ggr om dagen o byte av underkläder minst 3 ggr om dagen

handen på hjärtat, exakt hur hygienisk är den kofta som legat på soffan sedan gud vet när och som katten/hunden/dammet/resten av familjen suttit på senaste veckan?  Vill man verkligen ha den koftan på sig när man är nyduschad och fräsch?

Jamen precis! Hur fräscht är det att trampa i sina kläder varje gång man kliver ur sängen!? Och det är inte så att man kan kliva runt och mellan, det är en tjock matta av kläder på golvet, så han KAN inte undvika att lägga märke till dem. Med barnens kläder gör han likadant, där han klär av dem stannar kläderna. Sen har de inga kläder kvar, om jag inte samlar ihop dem och tvättar. Och det är samma där, han hämtar alltid rena kläder till barnen, ett par byxor som är använda en gång kan sen ligga kvar på skötbordet eller i arbetsrummet, och sen gnäller han om att det inte finns rena kläder till ungarna. Jamen, sluta lägg den smutsiga tvätten överallt utom i tvättkorgen då?!
  • Anonym (jävla slarv!)
    SunnivaW skrev 2012-11-28 21:16:25 följande:
    Lägg in en reminder på hans mobil:) Så gör vi med veckostädningen hemma, funkar oftast bra.
  • Trust me

Ja du TS. Av inläggen verkar det som att det är dags att se var den egna bjälken är. {#emotions_dlg.flower}

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
Svar på tråden Hur vill du bli "påmind" om ditt slarv?