• SuzyB

Utbetalning från Folksam.

Hamnade detta inlägg rätt nu? Hoppas.

Kanske någon som vet kan hjälpa mig. Jag skickade in papper för många år sedan till Folksam och kollade om man var berättigad till försäkringspengar. (Lämnar ute varför). De skickade papper som jag fick skriva under att de hade rätt att plocka ut mina journaler, o.s.v.

Åren gick, kanske två, tre år. Jag hörde ingenting. Hörde av mig till dem då och då, för att kolla läget. Ingen visste riktigt. Så hade gett upp hoppet.

Nu har de tydligen ringt mig i ca två månader, tre. Jag svarar inte på okända mobilnummer och nummer av personliga anledningar. Så för att göra en lång historia kort - de fick aldrig tag på mig. Slutligen skickade de mail och sade att de ville träffa mig.

Detta gjorde vi idag. Vi hade ett möte och de sade att jag var berättigad en viss summa. De frågade om man ville ha det som sparande, eller på mitt konto. I och med brist på inkomst så bad jag om att få det på konto. Han sade jag skulle få mina pengar "hyfsat snabbt", och jag lämnade kontonummer och uppgifter. Jag nämnde att det skulle vara skönt att ha pengar nu, till jul. Julklappar, julmat och allt vad som kan tänkas behövas.

Blev så chockad i allmänhet över att de hörde av sig, och av summan man skulle få. Så var i min egen lilla värld, haha. Tycker han hela tiden antydde att man skulle få dessa pengar inom en snar framtid, men sedan tyckte jag att han sade "Du kan inte plocka ut pengarna förrän om ett år". Jag kanske inbillade mig, och var oerhört dum som ej sade någon. Satt mest och nickade.

Men det verkar konstigt? Nu har utredningen tagit år, de har jagat mig i månader, och nu skall man vänta ytterligare ett år? Någon som har någon aning? Som sagt - lät som man skulle få dem snart hela tiden, sedan tyckte jag såhär i efterhand att han också nämnde det om ett år.

Vad tror ni? Egna erfarenhet?

(Givetvis kommer jag också kontakta dem och fråga någon gång under morgondagen. Tänkte bara om någon annan har koll).

• Svar på tråden Utbetalning från Folksam.
  • SuzyB

Menade inte att Folksam borde ta hänsyn till att jag vill ha pengar i jul - menade snarare att han inte då sade. "Ja, men härifrån hinner du inte få" t.ex.

• Momalicious

Nu vet jag ju inte vad det gäller men gissar att det har med din hälsa att göra eftersom de skulle begära ut journaler. I alla fall. Sambon krockade vår bil för två år sedan som var helförsäkrad hos Folksam. Tog max tre veckor sen hade vi pengarna på kontot och kunde köpa ny bil. Men jag har ingen aning i ditt fall, enklast är väl att ringa din handläggare hos Folksam och höra.

• SuzyB

Precis. Det har med hälsa att göra. Det är bara av sådan natur att man helst inte diskuterar just den delen öppet. :)

Skickade iväg ett mail tidigare idag i hopp om att hinna få svar, då jag inte har möjlighet att ringa just nu. Därför är man lite nyfiken och frågar efter andras upplevelser och erfarenheter.

Får annars ta bussen och kliva in hos dem och fråga helt enkelt.

Tack för svar!

• dfuoih
    SuzyB skrev 2012-11-28 21:28:56 följande:

Blev så chockad i allmänhet över att de hörde av sig, och av summan man skulle få. Så var i min egen lilla värld, haha. Tycker han hela tiden antydde att man skulle få dessa pengar inom en snar framtid, men sedan tyckte jag att han sade "Du kan inte plocka ut pengarna förrän om ett år". Jag kanske inbillade mig, och var oerhört dum som ej sade någon.
    Satte han in pengarna på ett fastränte konto där de är bundna i ett år kanske? För att det var "bäst" ränta? Det låter lite som det. Ring så fort du bara kan och säg att du vill ha pengarna på ett konto där du kan ta ut dem direkt om du skulle vilja.

Låter konstigt att du fick vänta flera år. Min erfarenhet är att det kan dröja någon/några månader men aldrig flera år. Vi har iofs Trygg-hansa men har även vi fått ersättning för "hälsorelaterade" saker.

Har du inte fått några papper där det står någon information? Är det någon sorts karens inblandad där man vill se att eventuella problem/besvär inte går att behandla eller över av sig självt? Vad står det i försäkringsbrev och villkor angående det du för ersättning för? Det kanske finns någon förklaring där.

Svar på tråden Utbetalning från Folksam.