Min son har hudsjukdomen Keratosis Pilaris (börjar med utslag)
Min son är snart ett år gammal och han har haft små utslag (som nästan har sett ut som små finnar) sedan han var ca 3mån. De började komma på kinderna och har nu spritt sig även till armarna. Först trodde barnmorskan att det var "vintereksem", alltså att han reagerade på kylan, och sade åt mig att smörja in honom med Repair. Denna kräm hjälpte dock inte utan utslagen stannade kvar (han blev visserligen mjukare i hyn). BM sa då åt mig att smörja med Mildison. Inte heller denna hjälpte. Vi fick en tid på SÖS och de konstaterade att han hade en ärftlig hudsjukdom som heter Keratosis Pilaris. Utslagen brukar vanligen sätta sig på armar och ben, men när barnen är små så reagerar de mycket med ansiktet. Det tråkiga med denna sjukdom är att den är obotlig. Visst kan man smörja och försöka hålla huden mjuk, men det finns inget som får bort utslagen helt och hållet. Det enda hoppet är att de försvinner av sig själva.
Finns det någon där ute som har erfarenhet av denna sjukdom och vill dela med sig av denna till mig.
/En orolig mamma