• kicki08

Vad kan man äta vid magkatarrs problem?

Jag har igentligen alltid haft problem med magkatarr. Men bara små känningar ibland. Men för tre veckor sedan blommade det upp ordentligt. Så jag började äta Omeprazol en gång om dagen.
    Funkade väl rätt okej tills i måndags när min man lagade en köttfärssås med massor av lök och cayennepeppar och tomatsås i. Jag tänkte inte efter och åt. Och min mage exploderade!
    Jag låg i magkrämpor och fruktansvärt illamående hela kvällen och hela natten.
    Jag har nu slutat med kaffe och te och försöker äta milda saker. Men har ingen aning om vad jag ska äta för något. Jag har knappt ätit något på tre dagar och ändå gått upp 2 kg av någon outgrundlig anledning
    Känner mig svag och otroligt trött hela tiden och har en bultande huvudvärk som aldrig vill ge med sig.
    Återfall i natt med lite magkrämpor trots att jag ätit okej mat.

Jag behöver hjälp med vad jag kan äta så jag kan återhämta mina krafter.

• Svar på tråden Vad kan man äta vid magkatarrs problem?
  • BuoBä

Medan det är akut sa min läkare att jag skulle äta kex eller tunnbröd med riktigt smör, och till det dricka en blandning av ramlösa och äppeljuice. Det levde jag på i en vecka. 

• Dina08
    kicki08 skrev 2012-11-29 09:07:17 följande:
    Jag har igentligen alltid haft problem med magkatarr. Men bara små känningar ibland. Men för tre veckor sedan blommade det upp ordentligt. Så jag började äta Omeprazol en gång om dagen. Funkade väl rätt okej tills i måndags när min man lagade en köttfärssås med massor av lök och cayennepeppar och tomatsås i. Jag tänkte inte efter och åt. Och min mage exploderade! Jag låg i magkrämpor och fruktansvärt illamående hela kvällen och hela natten. Jag har nu slutat med kaffe och te och försöker äta milda saker. Men har ingen aning om vad jag ska äta för något. Jag har knappt ätit något på tre dagar och ändå gått upp 2 kg av någon outgrundlig anledning Känner mig svag och otroligt trött hela tiden och har en bultande huvudvärk som aldrig vill ge med sig. Återfall i natt med lite magkrämpor trots att jag ätit okej mat. Jag behöver hjälp med vad jag kan äta så jag kan återhämta mina krafter.

Det finns något som heter Vetediet i mataffärer, som man blandar med fil eller juice (jag förderar fil för jag tror att juice är för surt). Det lindrar. Samarin i förebyggande syfte. Undvik kaffe, starka kryddor och alkohol, speciellt sprit. Hitta något sätt att slappna av från stress, ät i lugn och tystnad, när det är möjligt. Sov mycket.
  • Maramina

Är du säker på att det är magkatarr och inte gallstensbesvär? De kan likna varandra ibland

Annars är mitt tips att även testa andra receptfria mediciner mot magkatarr, kanske får du bättre hjälp av någon annan tablett. Jag märker själv att det skiljer väldigt mellan olika tabletter, och något som fungerat ett tag kanske inte fungerar längre nästa gång jag testar.

Du kan även hitta lite tips här på både sådant som du bör undvika och sådant som kan fungera bra: http://husmoder.blogspot.de/2009/03/magkatarr-har-ar-maten-som-lindrar.html    

• kicki08

Okej Tack för tipsen. Omeprazol äter jag redan en gång om dagen. Sådana receptfria. Men dom funkade väl inte helt eftersom jag inte skötte kosten ordentligt heller.

Kan man äta kokta grönsaker såsom bloccoli och blomkål och morötter? Eller är det för starkt för magen?

• BuoBä
    kicki08 skrev 2012-11-29 14:31:21 följande:
    Okej Tack för tipsen. Omeprazol äter jag redan en gång om dagen. Sådana receptfria. Men dom funkade väl inte helt eftersom jag inte skötte kosten ordentligt heller.

Kan man äta kokta grönsaker såsom bloccoli och blomkål och morötter? Eller är det för starkt för magen?

Det borde funka. 

Man får prova sig fram lite. Enligt husmorstips ska tex banan vara bra vid halsbränna och magkatarr, men det gör allt bara värre för mig. 

• hundpuss

Jag har en del magkatarrsproblem, dock pga mediciner jag tar dagligen. 
    För det första, har du problem med detta så be läkare skriva ut Omeprazol till dig, dels blir det billigare och dels finns det bättre alternativ.
    Är de Omeprazol du tar vita eller gula tabletter? Finns olika fabrikat och de gula är inte ens hälften så bra. (Min uppfattning). 

Ha aldrig magen helt tom, det kan förvärra.

Till frukost äter jag havregrynsgröt med sojamjölk, till det ett glas proviva blåbär.  
    Även rostat bröd, med bara lite smör kan fungera.

All kokt mat är att föredra. Kokt kycklingfilé med persiljesås gör jag emellanåt. Med kokta morötter till. Fungerar kanon det med.

Har du problem med magen råder jag dig att söka läkare och få något för det, går man med det förlänge kan det bli besvärligt. 

• Pimpinellan

Ät ofta och lite
    Kokt och mild mat
    Inget kaffe,te,juice-rena döden för magen!
    Vatten är inte speciellt bra heller,mjölk funkar för mig
    Hälsofil eller annan nyttig fil med bra bakterier
    Stressa inte när du äter!
    Dubbla dosen Omeprazol tillfälligt-funkar alldeles utmärkt- och sluta inte när asken är tom utan fortsätt

• mycketsaft

Du har fått bra tips redan, och tycker att du ska ta två tabletter om dagen, jag brukar även ta novalucol när det är som värst. Fil, proviva, kokt mat istället för stekt eller friterat, inte starkt kryddat. Rödvin är typ döden men jag har en känsla av att du inte tänkt dricka det heller :p Ät lite och ofta, drick samarin.

Svar på tråden Vad kan man äta vid magkatarrs problem?