• kriben

    KUL spel som tränar matte?

    Mina barn är sju och nio. Vi vill gärna stimulera deras mattekunskaper. Vi har hittat jättetråkiga onlinespel där de kan träna gångertabell och liknande, med de tröttnar och jag förstår dem. De spelar helst minecraft och skylanders.

    Har du tips på bra och roliga spel?

  • Svar på tråden KUL spel som tränar matte?
  • Barnspelexperten

    Mina barn är sju och nio. Vi vill gärna stimulera deras mattekunskaper. Vi har hittat jättetråkiga onlinespel där de kan träna gångertabell och liknande, med de tröttnar och jag förstår dem. De spelar helst minecraft och skylanders.

    Har du tips på bra och roliga spel?

    Hej!

    Det finns en uppsjö av olika inlärningsspel till många olika plattformar. Är osäker på vilka ni har så räknar upp ett par stycken till varje.

    Till iPhone och iPad:
    Bugs & Bubbles - ett väldigt kreativt och pedagogiskt pusselspel med ett gäng olika minispel där det blandas matematik, fysik, geometri och minnesövningar som är både roliga och utmanande.

    Math to the Rescue - Har inte spelat detta spel själv men det har fått goda recensioner. Går ut på att med hjälp av matematik rädda människor i nöd.

    Tv-konsoler, av vilka några jag tipsat om i tidigare svar:
    Big Brain Academy(Wii), Challenge Me-serien(Wii), Mensa Academy(Wii), Dr Kawashima's Body And Brain-serien (Xbox) Brain Challenge (PS3).
    Dessa har alla snarlika upplägg - man löser olika uppgifter, ofta (men inte alltid) matterelaterade och kan samtidigt mäta vilka framgångar man gjort sedan man spelade senast osv.
    PC:
    Josefin Matematik 1-3 och Josefin Skolhjälp är en pedagogisk och snygg spelserie som är anpassad till barn i olika åldrar.

    Två klassiska mattespel som fanns när jag gick i låg- och mellanstadiet är Cheops och Chefrens Pyramid. De kan båda vara lite svåra att få tag på men jag skulle säga att de är väl värda besväret trots att de börjar bli riktigt gamla.
    Jag tror att de båda finns för nedladdning hos Alega på alega.se/html/nyheter.html

    Skulle även vilja påpeka att Minecraft kan vara ett väldigt bra spel att applicera och öva sina matematiska kunskaper på, då man bokstavligt talat kan bygga precis vad som helst. Ett tips är alltså att kombinera några av ovanstående mattespel med Minecraft. Kanske hitta på uppgifter eller ta fram utkast på byggnader eller konstruktioner som kräver att man använder matematik på olika sätt, t.ex grundläggande addition och subtraktion av resursblock, uträkningar av hur mycket resurser det krävs för en konstruktion med viss area och volym, snabba uträkningar av tillgängliga resurser med hjälp av multiplikation och division osv.
    På det här applicerade sättet blir matematiken dessutom fördjupad och konkretiserad än vad den annars är när man bara skriver ner den.

    Hoppas ni hittar något de tycker är riktigt kul!

    //Pernilla

Svar på tråden KUL spel som tränar matte?