• Anonym (Vuxen?)

Min vän klarar inte av att ta hand om sig själv, kan jag göra såhär.

Hej!

Jag har en vän hon är 20 år gammal och klarar inte av att ta hand om sig själv, hon är extremt vimsig, kan inte behålla ett jobb, kan inte slutföra skolan, mår psykiskt dåligt i perioder,hon ljuger extremt mycket för alla i sin omgivning. Hon bor för stunden hemma men det verkar inte fungera så bra. 

Jag har mejlat lite med hennes mor nu på sistone bakom ryggen på min vän och funderar nu på att fråga mamman om hon vill att min vän ska bo hos mig. Jag har precis hjälp min kompis att börja på en komvux utbildning efter nyår och jag är rädd att hon inte kommer klara av det.
    Om mamman går med på detta så måste ju självklart hennes föräldrar betala lite för henne, mat och lite hyra osv.

Men om jag gör detta, på vilket sätt kan jag sätta upp regler för min vän? För ska jag "ta in henne" och hon ska bo under mitt tak måste hon följa mina regler  vilket är

Gå till skolan Ha ett extra jobb Göra läxorna Ringa mig om du sover borta Meddela mig om var du är sent på kvällarna
    Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Min vän klarar inte av att ta hand om sig själv, kan jag göra såhär.
  • Terese 047
    Gå till skolan - Ja Ha ett extra jobb - Beror på ,är skolan krävande, många timmar? Mår man psykiskt dåligt är det tufft nog med skolan.. Göra läxorna - Ja Ringa mig om du sover borta - det borde väl inte ens vara en regel, det är väl givet Meddela mig om var du är sent på kvällarn - tycker du kan stryka den här regeln, hon är också vuxen, saken är att hon hör av sig om hon inte tänker komma hem 
  • FrökenLöken

Spontant så tänker jag att det är en fin tanke av dig. Men hon är vuxen (?), du är inte hennes förälder och det kommer antagligen aldrig fungera...

• Anonym (Vuxen?)

Gillar inte när man puffar så ofta men behöver verkligen råd här, jag lite själv av adhd och tror även att min vän har något liknande, men skillnaden är att jag klarar av skolan jag har ett jobb, universitets studier etc. 

allt jag vill är bara att hjälpa men jag vill inte att hennes mamma  eller min vän ska ta illa upp. 

• Anonym (Vuxen?)
    FrökenLöken skrev 2012-11-29 13:00:14 följande:
    Spontant så tänker jag att det är en fin tanke av dig. Men hon är vuxen (?), du är inte hennes förälder och det kommer antagligen aldrig fungera...
    Jag vet men hon beter sig inte som en vuxen hon är mer som en 13 åring, hon har ingen koll på något hon frågade mig här om dagen, " får du betala mer i hyra för att du har en tvättmaskin, man betalar väl 50 sek per tvätt till sin hyresvärd"

Jag fick då förklara att man betalar för el och vatten, och tätt maskinen drar el och vatten så det är kostnaden. Hon är som 13 i huvudet. 
  • Anonym

Du är hennes vän, inte hennes mamma...Jag tror inte det kommer att fungera. Vad gör du om hon inte följer reglerna? Ger varningar? Slänger ut henne?

• Anonym
    Anonym (Vuxen?) skrev 2012-11-29 13:03:25 följande:
    Jag vet men hon beter sig inte som en vuxen hon är mer som en 13 åring, hon har ingen koll på något hon frågade mig här om dagen, " får du betala mer i hyra för att du har en tvättmaskin, man betalar väl 50 sek per tvätt till sin hyresvärd"

Jag fick då förklara att man betalar för el och vatten, och tätt maskinen drar el och vatten så det är kostnaden. Hon är som 13 i huvudet. 
    Men då behöver hon ju betydligt mer hjälp och stöd än vad du kan erbjuda. Har socialen varit inblandad? Det låter som att hon kasnke behöver särskilt boende och boendestöd.
  • Anonym (Vuxen?)
    Anonym skrev 2012-11-29 13:03:38 följande:
    Du är hennes vän, inte hennes mamma...Jag tror inte det kommer att fungera. Vad gör du om hon inte följer reglerna? Ger varningar? Slänger ut henne?
    Jag får nog komma på någon form av "straff" om det nu är städa, diska eller något. 

Tips på den punkten? Denna tjej bör bli o myndighets förklarad. Hennes mamma bor inte i sverige, och hennes pappa och hon funkar inte så bra ihop hon behöver en fast hand och rutiner. 
  • Anonym (Vuxen?)
    Anonym skrev 2012-11-29 13:05:42 följande:
    Men då behöver hon ju betydligt mer hjälp och stöd än vad du kan erbjuda. Har socialen varit inblandad? Det låter som att hon kasnke behöver särskilt boende och boendestöd.
    Socialen har varit inblandad men det är ingen bra lösning och kommer inte att fungera i längden. 
  • Anonym
    Anonym (Vuxen?) skrev 2012-11-29 13:06:40 följande:
    Jag får nog komma på någon form av "straff" om det nu är städa, diska eller något. 

Tips på den punkten? Denna tjej bör bli o myndighets förklarad. Hennes mamma bor inte i sverige, och hennes pappa och hon funkar inte så bra ihop hon behöver en fast hand och rutiner. 
    Men ärligt, så kan du ju inte göra? Om du tänker "straffa" henne för att hon är funktionshindrad så är du inte det minsta lämplig att ta hand om henne.
  • Anonym
    Anonym (Vuxen?) skrev 2012-11-29 13:07:27 följande:
    Socialen har varit inblandad men det är ingen bra lösning och kommer inte att fungera i längden. 
    Hur länge ska hon bo hos dig då? Resten av livet? Vad händer när du får man och barn?
Svar på tråden Min vän klarar inte av att ta hand om sig själv, kan jag göra såhär.