Orättvis present från svåger
Hej!
Jag och min sambo har två gemensamma barn på 8 och 10 år, plus att min sambo har ett barn sedan tidigare på 15 år. 15-åringen fyller år om ett par veckor, och min sambo har varit i kontakt med sina föräldrar ang. önskemål på present. Farfar (min svärfar alltså) hade en idé på en present och frågade om vi ville vara med på den då den kostade lite för mycket för att de skulle köpa den själva. Min sambo tyckte att det var ett dåligt presentförslag då dottern inte har eller någonsin har visat något intresse för just den här saken, och avrådde farfar från att köpa den.
Nu ringde han igår och sa att de hade köpt den ändå, och att min svåger och svägerska (alltså sambons bror med fru) hade gått in och betalat halva. Vi tyckte att det var onödigt, men kan så klart inte lägga oss i vad de väljer att köpa. Men till saken hör att vi är, och har varit länge, osams med svågern och svägerskan. Anledningen behöver jag inte gå in på, men vi anser att de har betett sig riktigt svinigt mot oss, och vill inte ha med dem att göra mer än nödvändigt. Det innebär så klart att de inte bjuds in till födelsedagar och dyl. De ger då så klart inte heller presenter till våra barn. Men nu plötsligt ska de göra det!? Tillägger att våra två gemensamma precis fyllt år, och då var det inte någon fråga om att de skulle få några presenter.
Jag tycker att det är noga med rättvisa mellan syskon, och tycker inte att det är ok att göra så här. Alternativen som jag ser det är att vi får säga till farmor och farfar att ljuga för våra gemensamma om att svåger och svägerskan är med på presenten till 15-åringen. Eller vad kan man göra? Hur skulle ni själva agera?
Hoppas det blev begripligt, är ganska så uppretad just nu.