• Anonym (P-pillret)

Bästa p-pillret, snabba svar tack!

Jag har för ett tag sen fått en förbannad p-spruta.. och har nu blödit konstant i snart två månader, är less på skiten!
    Vill nog ta p-piller istället har jag tänkt mig..

Men vilken sort är bäst?
    Jag vill inte ta minipiller så det går bort.

Kan man få blödningarna att sluta om man äter p-piller?
    Någon som vet?

Vore mycket tacksam för svar :)

• Svar på tråden Bästa p-pillret, snabba svar tack!
  • roffe

Jag äter Triregol och mina blödningar har minskat, både mängd och antal dagar. Innan hade jag massiva blödningar i 7 dagar och sedan småkladd, nu blöder jag väl ungefär 3-4 dagar ordentligt o sen kladd i ett par dagar :)

Helt blödningsfri brukar man mer bli med minipiller vad jag förstått. Varför vill du inte ha det? Mindre hormoner + ingen mens låter som win-win för mig :) 

• Anonym

Jag har ätit en sort som heter Orthonett Novum i 14 år. Inga biverkningar. Det är samma hormon i alla tabletter så jag har bara mens 3-4 ggr om året nu (jag fortsätter nästa karta direkt bara).

• roffe
    Anonym skrev 2012-11-29 15:44:31 följande:
    Jag har ätit en sort som heter Orthonett Novum i 14 år. Inga biverkningar. Det är samma hormon i alla tabletter så jag har bara mens 3-4 ggr om året nu (jag fortsätter nästa karta direkt bara).
    Menar du att du avsiktligen skjuter upp mensen? För jag har fått veta av bm att det inte är bra att göra det för ofta men det är kanske inte direkt farligt heller :)
  • sasso78

Äter Neovletta 28. Blöder lite vid mens. 2 dagar högst.   Om du inte vill ha mens alls så struntar du i att ta "sockerpillren" utan äter p-pillren hela tiden utan uppehåll. Men tänk på att det är bra för kroppen att "blöda ur" i bland, att se att allt är som det ska. När jag frågade min BM om detta sa hon att man kan hoppa över sockerpillren i 3 mån. högst. Sen måste man få en "menstration".

Jag är nöjd med mina pillren i alla fall. Fråga din BM om vilken sort hon rekommenderar DIG.

• Anonym
    roffe skrev 2012-11-29 15:46:55 följande:
    Menar du att du avsiktligen skjuter upp mensen? För jag har fått veta av bm att det inte är bra att göra det för ofta men det är kanske inte direkt farligt heller :)
    Det är helt ok att göra. Mensen är inte "på riktigt" utan kommer enbart för att man gör uppehåll i hormonerna. Däremot kollar jag av några gånger per år så att jag får mens och inte är gravid (det kan ju hända trots skydd).

På vilket sätt menade din BM att det skulle vara skadligt? Min BM (som skrev ut tabletterna) sa att det var helt ok.
  • sasso78
    Anonym skrev 2012-11-29 15:48:42 följande:
    Det är helt ok att göra. Mensen är inte "på riktigt" utan kommer enbart för att man gör uppehåll i hormonerna. Däremot kollar jag av några gånger per år så att jag får mens och inte är gravid (det kan ju hända trots skydd).

På vilket sätt menade din BM att det skulle vara skadligt? Min BM (som skrev ut tabletterna) sa att det var helt ok.
    Och min sa att det inte var ok att göra så.......... Förvånad Hoppa över nån gång i bland var ok, men inte för jämnan.
  • Anonym
    sasso78 skrev 2012-11-29 15:50:07 följande:
    Och min sa att det inte var ok att göra så.......... Förvånad Hoppa över nån gång i bland var ok, men inte för jämnan.
    Nu äter ju inte vi samma sort. Kanske är därför. Med mina är det ok att göra så och jag har gjort det i många år och mår bra
  • roffe
    Anonym skrev 2012-11-29 15:48:42 följande:

Nej jag skrev ju att det nog inte är farligt heller :) Men som  Sasso78 skriver, så behöver kroppen blöda ur ibland. Jag visste inte hur ofta, men var 3-4de månad verkar ju bra ändå så :) Då är det ju skitbekvämt =) 

Dock måste det ju gå åt fler kartor per år om man hoppar över 7 dagar varje månad, blir väl ca 3 extra. Aja så farligt dyrt blri det ju inte om man slår ut det årsvis, nice, kanske man borde börja med :)
  • sasso78
    Anonym skrev 2012-11-29 15:52:01 följande:
    Nu äter ju inte vi samma sort. Kanske är därför. Med mina är det ok att göra så och jag har gjort det i många år och mår bra

Ja, så är det kanske.
  • Anonym (P-pillret)

Tack för alla svar :)
    Ska googla lite på de olika och se vad som gäller för dem

jag vill inte ta minipiller då det är superviktigt att ta dem regelbundet, vid samma tid på dagen typ.
    Det kommer aldrig gå, jag har fullt sjå att ta en om dagen så att ta vid samma tid känns övermäktigt haha

Jag är heller inte ute efter att slippa mensen eg, bara den går att planera som med p-piller.
    Har ju provat den förbannade p-sprutan nu och den blöder jag bara av.
    Det gör många i början, men jag har blivit undersökt av gyn och de har konstaterat att jag blöder trots tunn slemhinna i livmodern. Det kommer troligen inte sluta överhuvudtaget för mig.
    Den gynkeologen rekommenderade spiral till mig, men jag tänkte att ett piller kanske kan få mig att sluta blöda tidigare, ingen som har erfarenhet av detta?

• Elin 885

man får inte mens när man går på p-piller eftesom de stoppar så att äggen kommer ned i livmodern. däremot så kan kan man få en mensliknande blödning som varar ett par dagar.

• Elin 885
    Anonym (P-pillret) skrev 2012-11-29 16:08:29 följande:
    Tack för alla svar :)
    Ska googla lite på de olika och se vad som gäller för dem

jag vill inte ta minipiller då det är superviktigt att ta dem regelbundet, vid samma tid på dagen typ.
    Det kommer aldrig gå, jag har fullt sjå att ta en om dagen så att ta vid samma tid känns övermäktigt haha

Jag är heller inte ute efter att slippa mensen eg, bara den går att planera som med p-piller.
    Har ju provat den förbannade p-sprutan nu och den blöder jag bara av.
    Det gör många i början, men jag har blivit undersökt av gyn och de har konstaterat att jag blöder trots tunn slemhinna i livmodern. Det kommer troligen inte sluta överhuvudtaget för mig.
    Den gynkeologen rekommenderade spiral till mig, men jag tänkte att ett piller kanske kan få mig att sluta blöda tidigare, ingen som har erfarenhet av detta?

jag tar minipillret cerazette och tar dem inte samma tid varje dag. jag tar dem när jag tar övrig morgonmedicin. på vardagarna vid halv åtta på morgonen men på helgen kan det ibland bli vid halv tolv.
  • Anonym (P-pillret)

Cerazette innehåller samma substans som min p-spruta.. Det tror jag inte är så bra.
    P-sprutan har ju gett mig blödningar och det är jag inte nöjd med. 

• Elin 885
    Anonym (P-pillret) skrev 2012-11-29 16:21:29 följande:
    Cerazette innehåller samma substans som min p-spruta.. Det tror jag inte är så bra.
    aha ja nej det är ju inte så bra, dem innehåller endast progesteron och inget östrogen.
  • Anonym
    Anonym (P-pillret) skrev 2012-11-29 16:21:29 följande:
    Orthonett Novum innehåller två andra hormon än östrogen och gulkropshormon, Etinylestradiol och Noretisteron. Samma ämne finns i Trinovum och Synfase också.
  • CrazyLady

kan rek spiral...

Jag har kopparspiral, men vill du ha mindre, alt slippa mens kan du använda hormonspiral
    kostar 1000-1300 kr o varar i 5 år...

ca 200 kr om året, billigare än p-piller

jag valde att ta kopparspiral då jag vill hålla koll på min mens 

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-11-29 17:11:24 följande:
    Orthonett Novum innehåller två andra hormon än östrogen och gulkropshormon, Etinylestradiol och Noretisteron. Samma ämne finns i Trinovum och Synfase också.
    Novum är tillverkningsnamnet =).
    din sort heter Ortionett =).
    Kan vara bra å veta.....kanske :P
Svar på tråden Bästa p-pillret, snabba svar tack!