• Anonym (Vågarintehoppas)

Kan man verkligen se något på VUL dagar efter ägglossning?

Jag var hos gyn idag och hen såg en liten liten svart prick (jag hade ägglossning för ca. 3-5 dagar sedan) och ville inte göra testet jag var där för att göra eftersom jag kanske är gravid. Gyn sa att det kunde vara en väldigt, väldigt, väldigt tidig grav och ville därför inte chansa. Jag frågade vad pricken annars kunde vara och hen svarade en droppe blod som att mensen är på g. Men mens ska jag ju inte ha än på nästan 2 veckor. Vågar man hoppas? Det känns så ofattbart att man ska kunna se det redan nu? Är ägget ens framme?

• Svar på tråden Kan man verkligen se något på VUL dagar efter ägglossning?
  • Anonym (N)

Det är inte möjligt. Det går nätt och jämt att se en graviditet i vecka 6 på vul. 

• Pastell

Nej det kan man INTE se.

• lnflrmn

Fast nu sa ju hen som jobbar på gyn att det kunde vara så?! Varför skulle hen ljuga?

• Pastell
    lnflrmn skrev 2012-11-29 21:58:15 följande:
    Fast nu sa ju hen som jobbar på gyn att det kunde vara så?! Varför skulle hen ljuga?
    För det går helt enkelt inte att avgöra en sådan sak eller se. Jag har hört det av flertalet läkare som undersökt mig när jag varit under utredning.
    Särskilt inte efter 3-5 dagar efter ÄL.
  • Anonym

Ena förklaringen skulle väl i så fall vara att du är längre gången än du tror, bara dagar efter ägglossning kan man som sagt inte se nåt.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (N) skrev 2012-11-29 21:22:58 följande:
    Det är inte möjligt. Det går nätt och jämt att se en graviditet i vecka 6 på vul. 
    å jo visst kan man se en graviditet i vecka 6... vi såg till och med hjärtat då och det är ganska vanligt att man ser så pass tidigt.

DÄremot när jag var in i vecka 4 så såg man som två fläckar på livmodern, uppklarningar kallade läkaren det men var osäker på om det var graviditet (jag hade testat positivt), myom eller "något annat" därför fick jag komma tillbaka någon vecka senare för att få det bekräftat (jag hade blödningar därav besöket)

En liten prick säger du TS... någon droppe blod lär det ju inte vara, klantigt uttryckt av en läkare måste jag säga men nej man kan inte se bloddroppar på det viset.

När man på mig då i vecka 4+3 såg två uppklarningar syntes de som två fläckar som var lite mörkare än resten av livmodern, jag hade nog inte tänkt på dem om jag gjort vul:et själv så att säga utan läkaren visade dem, såg ut som skuggor.

3-5 dagar efter ägglossning KAN iofs embryot ha fäst vid livmodern men jag kan säga som gjort IVF och bevittnat hela händelseförloppet att man ser inget... jag satte in två embryon 3 dagar efter ägglossning, det blev som två prickar, på IVF-kliniken är deras ultraljudsskärmar väldigt mycket mer avancerade än de som de har på vanliga mottagningar, mycket större förstoringar. Det blev två prickar ENBART (enligt läkaren) för att embryona var omgivna av en liten mängd vätska- detta för att man SKA se dem annars ser man dem inte.

DÄREMOT kan man se om slemhinnorna är tjockare, vilket de är straxt före mens.....eller då om man är gravid .....
  • Pastell

Läkaren sa till mig en gång innan jag väntande mensen att han inte kunde avgöra på slemhinnan om det var graviditet eller mens på ingående eftersom det ser likadant ut.

• slemtorsk i din bralla
    Pastell skrev 2012-11-30 06:28:17 följande:
    Läkaren sa till mig en gång innan jag väntande mensen att han inte kunde avgöra på slemhinnan om det var graviditet eller mens på ingående eftersom det ser likadant ut.
    exakt.. slemhinnan byggs ju upp under cykeln för att vara mottaglig för ett embryo, om inget embryo kommer så kommer ju slemhinnan ut vid mensen, något annat är svårt att se innan beräknad mensdag, och även några dagar därefter...

Tack för era svar!

Jag tycker så klart också att det låter helt otroligt. Hen är en väldigt bra gyn som vi går till pg. av utredning och jag litar verkligen på personen men det verkar så konstigt. Jag hade även tjock slemhinna. Jag kunde inte göra saken jag skulle dit och göra eftersom det kan framkalla ett missfall.

Jag var med om något liknande för ett år sedan, dvs. jag hade en liten prick som gyn (en annan gyn) sa antingen kunde vara en väldigt tidig grav. eller en droppe blod (dvs. att mensen var på g). Den gången var det en väldigt tidig grav. som slutade i missfall. Så det där med blodet verkar inte vara något som bara denna gyn säger. Jag var dock i v. 6 den gången så jag tyckte inte att det lät så otroligt.

Jag hade mens för två veckor sedan, kortare än vanligt dock (bara 2 dagar) men mycket blod. Det kan väl inte vara så att jag var gravid då? Då skulle man väl se mer på VUL?  

Pastell skrev 2012-11-29 22:20:18 följande:
    För det går helt enkelt inte att avgöra en sådan sak eller se. Jag har hört det av flertalet läkare som undersökt mig när jag varit under utredning.
    Särskilt inte efter 3-5 dagar efter ÄL.
    Fast gyn kunde inte heller avgöra om det var så eller inte! Hen sa bara att det kunde vara så att det var en vääääldigt tidig grav men det var mer för att vara på den säkra sidan tror jag eftersom jag skulle annars ha gjort ingreppet som kunde framkalla missfall. Men det var en pyyyytteliten svart prick, det kunde ju jag också se. Hade den inte där för 2 veckor sedan när jag var där sist. 
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågarintehoppas) skrev 2012-11-30 11:24:14 följande:
    Tack för era svar!

Jag tycker så klart också att det låter helt otroligt. Hen är en väldigt bra gyn som vi går till pg. av utredning och jag litar verkligen på personen men det verkar så konstigt. Jag hade även tjock slemhinna. Jag kunde inte göra saken jag skulle dit och göra eftersom det kan framkalla ett missfall.

Jag var med om något liknande för ett år sedan, dvs. jag hade en liten prick som gyn (en annan gyn) sa antingen kunde vara en väldigt tidig grav. eller en droppe blod (dvs. att mensen var på g). Den gången var det en väldigt tidig grav. som slutade i missfall. Så det där med blodet verkar inte vara något som bara denna gyn säger. Jag var dock i v. 6 den gången så jag tyckte inte att det lät så otroligt.

Jag hade mens för två veckor sedan, kortare än vanligt dock (bara 2 dagar) men mycket blod. Det kan väl inte vara så att jag var gravid då? Då skulle man väl se mer på VUL?  
    om din blödning för 2 veckor sedan INTE var en mens utan en mellanblödning så borde man sett mer än en prick på VUL men inte nödvändigtvis, det beror ju lite på hur fort embryot har delat sig och fäst sig, men det låter otroligt att du skulle vara i sjätte veckan och man inte ser något, vi såg som sagt hjärtat och en liten krabat som såg ut som ett grodyngel typ i sjätte veckan.... men det beror ju också på hur embryot är placerat och hur mycket man kommer åt med ultraljudsstaven. Tjock slemhinna har du vid den tiden av cykeln oavsett det är ett tecken på att mens är på gång ELLER att du är gravid.

Tycker det där med en droppe blod låter ganska konstigt eftersom det inte syns på det viset, man kan se blödningar via VUL men jag som hade blödningar hela första 9 veckorna av min graviditet och gjorde tre VUL på den tiden fick höra att de såg ingen blödning, men de borde ju sett droppar av blod då eftersom jag faktiskt blödde någonstans i från...men det är kanske lite olika termer på olika sjukhus
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-30 11:30:52 följande:
    om din blödning för 2 veckor sedan INTE var en mens utan en mellanblödning så borde man sett mer än en prick på VUL men inte nödvändigtvis, det beror ju lite på hur fort embryot har delat sig och fäst sig, men det låter otroligt att du skulle vara i sjätte veckan och man inte ser något, vi såg som sagt hjärtat och en liten krabat som såg ut som ett grodyngel typ i sjätte veckan.... men det beror ju också på hur embryot är placerat och hur mycket man kommer åt med ultraljudsstaven. Tjock slemhinna har du vid den tiden av cykeln oavsett det är ett tecken på att mens är på gång ELLER att du är gravid.

Tycker det där med en droppe blod låter ganska konstigt eftersom det inte syns på det viset, man kan se blödningar via VUL men jag som hade blödningar hela första 9 veckorna av min graviditet och gjorde tre VUL på den tiden fick höra att de såg ingen blödning, men de borde ju sett droppar av blod då eftersom jag faktiskt blödde någonstans i från...men det är kanske lite olika termer på olika sjukhus
    Ja, tycker också att det låter skumt att man inte såg något mer i sånna fall. Men tjock slemhinna bör jag ju inte ha nu med tanke på att mensen ska komma om 10 dagar? 
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågarintehoppas) skrev 2012-11-30 13:14:23 följande:
    Ja, tycker också att det låter skumt att man inte såg något mer i sånna fall. Men tjock slemhinna bör jag ju inte ha nu med tanke på att mensen ska komma om 10 dagar? 
    fast den börjar ju byggas upp redan då mensen är slut för att det befruktade ägget ska kunna fästa sig och få näring, så slemhinnan måste ha en tjocklek på 11-15 mm när ett befruktat ägg kommer (kan ha fel på siffrorna men jag hade 14 mm vilket min läkare tyckte var idealiskt) så det stämmer nog.
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-30 13:18:00 följande:
    fast den börjar ju byggas upp redan då mensen är slut för att det befruktade ägget ska kunna fästa sig och få näring, så slemhinnan måste ha en tjocklek på 11-15 mm när ett befruktat ägg kommer (kan ha fel på siffrorna men jag hade 14 mm vilket min läkare tyckte var idealiskt) så det stämmer nog.
    Ok, tack! Jag vågar nog inte hoppas då :( Det blir väl IVF för oss, hade lite hopp kvar men det är så jobbigt att bli besviken varje månad så jag utgår nu från att pricken inte är något.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vågarintehoppas) skrev 2012-11-30 13:54:45 följande:
    Ok, tack! Jag vågar nog inte hoppas då :( Det blir väl IVF för oss, hade lite hopp kvar men det är så jobbigt att bli besviken varje månad så jag utgår nu från att pricken inte är något.
    jag vet hur det känns. Och ibland är det nog bättre att ha en lite mer pessimistisk inställning, man kan ju bara bli positivt överraskad då, även om en del läkare pushar på att man ska tänka positivt... men hur jäkla länge orkar man det liksom?

Avvakta o se, är det något så lär du ju märka det och med tanke på hur taskiga odds det var för mig/oss att lyckas och här sitter jag i 35:e veckan så kan du ju se det som en liten "morot"
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-30 14:06:44 följande:
    jag vet hur det känns. Och ibland är det nog bättre att ha en lite mer pessimistisk inställning, man kan ju bara bli positivt överraskad då, även om en del läkare pushar på att man ska tänka positivt... men hur jäkla länge orkar man det liksom?

Avvakta o se, är det något så lär du ju märka det och med tanke på hur taskiga odds det var för mig/oss att lyckas och här sitter jag i 35:e veckan så kan du ju se det som en liten "morot"
    Nä precis! Har försökt nästan 2 år nu, håller på med utredning nu. Tänkte att det kanske var ett litet mirakel att det skulle funka nu innan vi börjar IVF. 

Tack för din hjälp!
Svar på tråden Kan man verkligen se något på VUL dagar efter ägglossning?