bortskämda ungar
jag behöver verkligen råd,det är en sak som jag funderat på när det gäller bortskämda ungar,eller envisa barn som i slutändan får som dom vill....
jag har en syster som har barn (enda barnet i släkten,snart kommer min dotter oxå så då blir det två) och hhon är 3½-4 år nånting....och hon är väääääldigt envis och vääääldigt bortskämd,just för att min syster är ensamstående och inte orkar tjata hela tiden.
Nu till saken....jag och min syster är jättelika i allt och å menar jag ALLT....har haft exakt likadana graviditeter,är lika envisa båda två och tjurskalliga mm...men vi fullkommligt hatar varandra..kan inte dra jämt alls...mkt beroende på att vi är så lika.
jag har aldrig tyckt om min systerdotter just för att jag har svårt för bortskämda ungar som min systerdotter är,hon är tyken och jobbig och jag har alltid sagt att det är min systers fel som låter dottern köra över henne hela tiden,men vad är rätt...? nu sitter jag här gravid och ska ha en egen dotter om 2 månade och det sista jag vill bli är en tjatkärring till morsa som ständigt säger nej...(går barnet i generna så kommer det blli lika envist och bångstyrigt som resten av töserna i släkten), klart jag måste vara bestämd att mitt ord är det som gäller och förklara varför hon inte kommer få vissa saker,men räcker det? jag vet ju att det inte räcker för min systerdotter...hur gör man för att inte få bortsämda/envisa ungar utan barn som vet att föräldrana faktsikt har rätt och bestämmer..?
är jag töntig som börjar fundera över detta..? men jag vill inte att folk ska se på mig och min dotter på det sättet som jag ser på min syster och hennes dotter....