• Anonym

bortskämda ungar

jag behöver verkligen råd,det är en sak som jag funderat på när det gäller bortskämda ungar,eller envisa barn som i slutändan får som dom vill....
    jag har en syster som har barn (enda barnet i släkten,snart kommer min dotter oxå så då blir det två) och hhon är 3½-4 år nånting....och hon är väääääldigt envis och vääääldigt bortskämd,just för att min syster är ensamstående och inte orkar tjata hela tiden.
    Nu till saken....jag och min syster är jättelika i allt och å menar jag ALLT....har haft exakt likadana graviditeter,är lika envisa båda två och tjurskalliga mm...men vi fullkommligt hatar varandra..kan inte dra jämt alls...mkt beroende på att vi är så lika.
    jag har aldrig tyckt om min systerdotter just för att jag har svårt för bortskämda ungar som min systerdotter är,hon är tyken och jobbig och jag har alltid sagt att det är min systers fel som låter dottern köra över henne hela tiden,men vad är rätt...? nu sitter jag här gravid och ska ha en egen dotter om 2 månade och det sista jag vill bli är en tjatkärring till morsa som ständigt säger nej...(går barnet i generna så kommer det blli lika envist och bångstyrigt som resten av töserna i släkten), klart jag måste vara bestämd att mitt ord är det som gäller och förklara varför hon inte kommer få vissa saker,men räcker det? jag vet ju att det inte räcker för min systerdotter...hur gör man för att inte få bortsämda/envisa ungar utan barn som vet att föräldrana faktsikt har rätt och bestämmer..?
    är jag töntig som börjar fundera över detta..? men jag vill inte att folk ska se på mig och min dotter på det sättet som jag ser på min syster och hennes dotter....

• Svar på tråden bortskämda ungar
  • Liria

Om man inte vill ha en bortskämd snorunge så måste man ju sätta gränser och inte ge efter fast det blir tjatigt. Ibland känner man sig som en polis som bara säger nej och stopp men när man sakta men säkert börjar se att gränserna ger resultat och att det räcker med ett nej så är det värt det!

Sen så beter sig barn till slut oftast som de vuxna de har närmast så om du själv är tyken och bortskämd finns det ju en viss risk

• Anonym

hej hej och tack för ditt svar....

jag skulle nog inte kalla mig tyken,jag vet vad jag vill och står fast för mina åsikter och det vill jag absolut att mitt barn ska få av mig...
    detta kommer låta helknäppt....men jag vill ha en dotter som har skinn på näsan,vet vad hon vill,är stark och inte "hänger mamma i kjolen" men absolut inte gnällig,bortskämd och pain in the ass....men om man kanske tänker efter lite så kanske det är sån man är när man är barn för att bli stark och hård när man är vuxen eller?
    jag hade ingen dans på rosor när jag var liten och det förstår jag ju nu att det är det som format mig till att bli stark i mina åsikter och inte låter någon sätta sig på mig...
    jag vill ju iinte ha en liten tanig flicka med rosetter i håret utan en stark tjej som kan slå sig fram i ett könsdiskriminerat samhälle men måste man vara hård för att barnet ska få bra värderingar...??
    min systerdotter är ju bara jobbig och folk tycker illa om henne och så vill jag ju inte att det ska vara med min dotter...

• Anonym

Tycker alla illa om det stackars barnet?? Det måste du sätta stopp för av medmänskliga skäl, tycker jag! En sån liten tjej kan knappast vara så vidrig som du skriver,eller? Det är väl bara att ta tag i tjejen och tala om för henne vad som gäller... Det gör jag med min systerdotter lika gammal, och det gör mina systrar med mina oxå!! De lyssnar lite bättre om det är någon annan som säger till på skarpen. Din syster kanske behöver lite hjälp med att sätta gränser??

• Anonym

alltså hon är ingen demon men hon är som sagt släktens första barn och alla i släkten låter henne göra som hon vill (inte först med efter att hon inte ger med sig så ger dom med sig) som jag sa så är hon väääldigt envis,har varit från första dagen och det blir inte bättre av att en hel släkt daltar med henne,för folk i omgivningen (utöver släkt och vänner) tittar ju snett på detta uppförande hon har...
    hjälpa min syster att sätta gränser...hmm tycker nog att hon får se om sitt eget hus så ser jag över mitt...jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja att hon satte gränser till mitt barn eller "hjälpte" mig med barnuppfostran...och ingen annan för den delen heller...
    hade gärna haft en släkt som din,som hjälper varandra och man kan lita på att det är rätt men det kan man inte i min....

• M L

En liten dum fråga, vad betyder "tyken"?

Jag har två systrar med två flickor vardera, och jag häpnas varje gång jag träffar den hur olika de 4 flickorna är trots att de är släkt, man kan inte ens märka vilka som är syskon.

• Anonym

tyken=uppkäftig,katig mm

• Sanna Marie

Du verkar väldigt irriterad på din syster tycker jag och kanske det är därför du tycker din systerdotter är jobbig också.
    Hon är ju så liten och är säkert i trotsålder också sedan är det väldigt svårt att vara ensamstående mamma. Och det kan vara svårt att hålla på regler ibland för att man bara inte orkar.
    Du ska se själv då du får barn att det inte alltid är så lättsamt jämt.

Men nu känner jag ju varken dig eller din syster.
    Kanske din systerdotter är bortskämd men egentligen vad angår det dig...alltså egentligen?
    Vad spelar det för roll vad andra människor kommer att tycka om dig som mamma? Du kommer säkert göra ditt bästa för ditt barn och själv veta vad som är det. Vi är ju alla olika.

Försök inte vara så negativ för jag tror att du förstör något i din relation till din syster då. Era barn blir ju kusiner som kanske kommer att leka ihop. Sedan finns det ju också olika slags bortskämhet tycker jag.
    Är ungen elak, girig och tjurig eller bortskämd på det sättet att hon vill lägga sig i vuxnas samtal, van att få mycket presenter eller vad?

Att hon är hela släktens lilla älskling är väl bara underbart. Du ska se när du själv får barn vad roligt det är med uppmärksamhet.

Ha det så gott och lycka till med din egen lilla bebis!

Svar på tråden bortskämda ungar