• Johanna 963

Huvudlöss

Upptäckte idag att min minsta dotter tokkliade sig i håret, hon har kliat sönder sig bakom öronen och i nacken.

Misstänkte löss på en gång och provade att kamma lite över ett papper. Kammade inte supernoga och kunde inte se några i håret. Men ramlade ner 3-4 prickar på pappret, orörliga.

Borde det inte vara många om det är löss och om hon kliar så pass?

Kammade lite i stora dotterns hår och fick likadant där men en som levde oxå. Har alltid trott att det ska vara en massa löss och inget man missar när man väl kollar.

Men jag har aldrig haft löss heller så, inte barnen heller förut. Är det vanligt att det är så lite eller måste jag kamma ihjäl mig.

Ska köpa medel imorgon iaf och bli av med det.

Är Paranix det bästa eller funkar det likabra med olivolja som jag läst att många använder?      

• Svar på tråden Huvudlöss
  • strojes

Det behöver inte vara många löss.

Jag skulle rekomendera ett "riktigt" medel köpt på apoteket framför "huskurer". Några namn har jag inte koll på men fråga på apoteket vilket som är bäst. Ett medel som kväver lössen är ju att föredra. Och glöm inte köpa luskam och var supernoga när du kammar (det brukar följa med en beskrivning när man köpet kam hur man ska göra).

• Ellikapellika

Olja kväver lössen så det funkar bra. Lite meckigt att tvätta bort dock.
    Paranix, Hedrin o.s.v som apoteket rekommenderar är oljebaserat.
    Glöm inte att upprepa efter 7-10 dagar och luskamma varje dag i två veckor.
    Tvätta mössor och hårborstar.

Ett tips är några droppar Tea tree oil i schampot/balsamet för att förebygga löss. De gillar nämligen inte den doften.

Svar på tråden Huvudlöss