Ersättning
Finns det någon som vågar berätta vad de har i ersättning? Vi ska bli familjehem för ung tjej: 19 år i behov av mkt motivationsarbete. Storstadsregion. Även nyfiken på hur ni gjort upp kring ev tjänstledighet från arbete.
Finns det någon som vågar berätta vad de har i ersättning? Vi ska bli familjehem för ung tjej: 19 år i behov av mkt motivationsarbete. Storstadsregion. Även nyfiken på hur ni gjort upp kring ev tjänstledighet från arbete.
Vill ju jämföra :)
Dt känns som att du går in i det här utav fel anledningar... Varför skulle ersättningen vara intressant? Varför jämföra?
Varför är det så svårt att prata pengar när man är familjehem,varför får de so är familjehem inte jämföra,planera ekonomin och vilja ha en bra ersättning för det arbete de ska eller kommer att utföra.
Jag anser att det är bra att vilja ha bra betalt så till vida att man också är medveten om att det är ett stort ansvar man tar när man blir familjehem och att man inte bara gör det för pengarna.
Men som med alla jobb så vill man ha betalt, inte många kan ta andras barn gratis utan det är mycket som skall planeras och ändras om i den egna familjen för att få plats och tid och möjlighet med ett nytt barn i den egna familjen.
Få familjer kan göra detta helt gratis.
Jag har många år haft en stor önskan att bli familjehem eller kontaktperson till ett barn men det har inte funnits möjlighet för mig ännu men jag hoppas det snart blir så.
Varför jag vill det är för att jag vill hjälpa andra barn att få det bättre. Självklart vill jag även ha betalt för detta om jag kommer dithän. Det är inte för att bli rik som jag önskar mig betalt utan det är för att jag skall ha möjligheten att ta emot ett barn. Utan de pengarna skulle jag inte kunna det.
Jag har läst många trådar där personer frågar efter ersättningen och alla blir slaktade vid knäna....
Jag tycker det är bra att vara insatt i det ekonomiska när man tar emot ett barn samtidigt som man naturligtvis ska vara införstådd med vilket enormt arbete det innebär...och för det arbetet skall man få betalt så man har möjligheten att hjälpa!!
Jag fick drygt 10 000 per månad (minns inte den exakta summan) Jag behövde inte vara tjänstledig, jag jobbade bara deltid då i alla fall, men frågan kom aldrig upp. Jag tycker att det är jättebra att du tar emot någon som behöver hjälp! Det behövs fler personer som dig. =)
Vi är familjehem till en 16-åring och efter skatt har vi 11000/mån.
Hej. Absolut inte tabu vi gör ett fantastiskt jobb !!!! Vi har 12000 då ligger misshandel av tidigare familjehem och skyddad identitet mm bakom arvodet. Lycka till Med vänlig hälsning, skorpan
Jag har i flera år arbetat för Attendo Care Individ och familj, de ger er som jour/familjehem ca 15.000 före skatt i arvode (dvs lön för arbetet) och ytterligare ca 6000 i omkostnadsersättning vilket inte behöver skattas, men man skriver skattereduktionen i deklarationen i efterhand. Omkostnadsersättningen skall täcka de faktiska kostnader det innebär, dvs veckopeng, fritidssysselsättning för den placerade,kläder, busskort mm.
Jag arbetar deltid, och har uppgett detta som en förutsättning och tar alltså endast emot barn/unga med någon form av daglig sysselsättning som fungerar någorlunda (skola) och att de är tillräckligt stora/självgående för att kunna ha egen nyckel, och komma hem själva efter skolan. Jag erbjuder det man normalt har i en familj, tid och närvaro efter 16.00, väckning och frukostsällskap, läxläsning mm på kvällarna o helgerna.
Jag hade inte kunnat ta emot unga hemma alls om jag inte hade kunnat gå ned i arbetstid, så jag anser att det är självklart att man behöver lön för arbetet. Och att man vill jämföra olika uppdragsgivare känns också relevant. Jag är utredd och godkänd även av Per Sonesson, men genom dem kan jag ta emot samma barn men till en lägre ersättning och lägre omkostnadsersättning, för att inte tala om att jag blivit erbjuden av en kommun att "behålla" ett redan placerat barn, men till halva ersättningen...
Jag tycker att det på sätt o vis är snurrigt att det är så olika, att det inte fins några riktlinjer, men precis som att man gärna byter arbetsplats för en högre lön, trots att man trivs, så fungerar det ju så även vad gäller detta jobb.
Om du på grund av placerings svårighetsgrad inte kan arbeta alls, så tror jag att du kan diskutera "arbets-bortfall" med din uppdragsgivare, men annars så är det ju de förhållanden som gäller vid placeringstidpunkten som är de som gäller.
Har funderat på om vi kanske skulle kunna bli stödfamilj, dvs ta emot ett eller flera barn (kanske syskon) under helger.
Finns det någon här som har erfarenhet av det och då framförallt den ekonomiska biten. Vill inte verka sniken, men vill ju ha ersättning för våra utlägg och även för slitage etc (har en grannpojke på 7 år som är som en ångvält och förstör massor, men utan att göra det med flit. Tänker att man riskerar att få en "ångvält" som helgbarn)
Är det en ersättningsdel och en omkostnadsdel även där? Rör det sig oftast om varannan helg och kanske en eller ett par veckor på sommaren?
Har inget emot att ta emot ett handikappat barn. Är ersättningen annorlunda då? Arbetsinsatsen blir kanske betydligt större och om det rör sig om ett rullstolsburet barn kan det handla om ombyggnad av trösklar etc för att fungera.