• Busbellan

Allergi helt plötsligt??

Min dotter har sedan någon månad tillbaka helt plötsligt börjad få reaktioner på vissa saker hon äter. Det jag nog listat ut att det är är nog röda äpplen, tomat samt kiwi, tror även det är nåt mer men inte kommit på vad det är.
    Hon säger att det kliar i och runt munnen och hon blir alldeles rödprickig runt munnen. 
    Kan man som 5-åring helt plötsligt bli allergisk? Borde inte detta visat sig tidigare då? 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Allergi helt plötsligt??
  • malda1974

Min ena son fick sin första allergireaktion när han var sex, reagerade på något i maten på dagis hade ätit samma mat innan utan reaktion. Efter det vart han testad och han hade flera olika allergier. 

• Busbellan
    malda1974 skrev 2012-11-30 10:24:08 följande:
    Min ena son fick sin första allergireaktion när han var sex, reagerade på något i maten på dagis hade ätit samma mat innan utan reaktion. Efter det vart han testad och han hade flera olika allergier. 

Tack för sitt svar!
    Ja då får vi nog ringa och be om ett test. Hon är testat för diverse djur och pollen och sånt innan med tabke på att hon har astma men inte för någon mat 
  • titti81

Man kan bli allergisk när som helst. 
    Jag började vid 25års ålder få reaktion på citrus.
    KOlla upp på allergicentral. Kiwi är jätte allergent. MÅnga komuner har förbjudit det på förskola för att det ör så många som inte tål det. 

• malda1974

Sonen har också astma. Ja be att hon blir testad, nu reagerar sonen på allt möjligt :( Det som han är allergisk mot är björkpollen, hasselnötter och hästar.

• Zargenta

Om någon är allergisk kan man lätt få korsreaktioner mot diverse mat/frukt...

• malda1974
    Zargenta skrev 2012-11-30 10:34:41 följande:
    Om någon är allergisk kan man lätt få korsreaktioner mot diverse mat/frukt...
    Min son får korsreaktioner, reagerat på mycket kryddor, kan äta chili och curry var för sig men inte tillsammans. 
  • Zargenta

Jag är pollenallergiker och reagerar på äpplen med skal på kiwi och lite annan frukt och grönt just nu :( det är det som räknas som korsreaktioner vad jag vet

• Busbellan

Ringde barnmot. för att be om ett allergitest och precis som flera sagt så trodde hon på pollenallergi eftersom vid ren allergi mot tex äpple så brukar reaktionen bli mycket kraftigare. Så vi bokar in för ett pricktest i februari så vi vet innan pollensäsongen drar igång. Hon tyckte vi skulle undvika nötter nu när det är en hel del sånt framme i jul också eftersom det kan bli reaktion på det också.
    Hon är pricktestad för pollen innan men senast var nog hösten -10 så det är ju ett tag sedan 

• Daniela 451

Man kan bli allergisk när som helst.Gå till läkaren och gör allergitest och undvik att äta det som hon är allergisk mot.

• Daniela 451

Läste om att hon är pollenallergisk som jag har astma själv och pollen korsreagerar med rå potatis,äppel morot m.m :)

Svar på tråden Allergi helt plötsligt??