• Sanna86a

Utvecklingsförsening/autism och förskola

Hej!

Fler som har barn som är sena i utvecklingen och har drag av autism? Har ni vanlig förskola till barnen? Personalen på vår förskola menar att denna miljö är för stressig för sonen och att han skulle behöva något lugnare. Vad finns det för alternativ? Sonen själv, som nu har börjat prata mera säger själv att han vill till dagis och leka och han verkar tycka om att vara där även om han har endel svårigheter. Kan man inte få en stödperson som hjälper sonen där?     

• Svar på tråden Utvecklingsförsening/autism och förskola
  • Lille Skrutt

Visst har han rätt till resurs om han har en utvecklingsförsening. Prata med förskolechefen. Förskolan lyder under skollagen som säger att alla barn har rätt att få det stöd som deras speciella behov kräver.

• Neko

Jag har en son med autism och utvecklingsförsening. Han går vanlig förskola men de har en extra resurs i gruppen som inte är specifikt för honom. Det har fungerat jättebra och han leker mycket med de andra barnen och har vänner och är omtyckt där, men blir det för mycket drar han sig in i ett rum där det inte är så mycket folk, eller en garderob, med en bok. I börja hade han mer svårigheter och kunde/ville inte sitta med vid samlingen etc men nu går det bra =)

• camillas1985

Har en snart 4årig pojke som precis fått diagnos på autistiskt syndrom och han fick i augusti börja i specialgrupp som det bara går 4barn i. Fungerar jätte bra och han utvecklas fint. Han har också haft jätte svårt med talet men har kommit massor nu. Vi ville ha in en extra resurs när han gick i vanliga gruppen fick inte då det inte finns några pengar till det :-/ men var ju en himla tur att han fick komma in i denna grupp för jag tror att storbarnsgrupperna hade blivit alldeles för jobbiga för honom. Eller tror jag vet.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • LRA

Min son började just på ett vanligt dagis! Han är 3,5 och har en förvärvad hjärnskada. Han är mycket sen i utvecklingen och har bla autistiska drag. Han kräver mycket tid och lugn och ro osv. Han har en resursperson samt ett rum som de kan dra sig undan i då det blir för mycket! Verkar funka jättebra!!!

• Sanna86a

Tack för alla svaren! Vi hoppas att det ska gå bra att sonen kan gå kan gå kvar om det nu går att ordna en resurs till honom.(Hittills har det haft en extra när han är där men det har inte fungerat så bra). Men barngruppen är ju tyvärr väldigt stor och när det blir för mycket drar han sig jämt undan i en garderob eller något liknande..

• marienna

Har dotter med autism, utvecklingsstörning och Adhd. Har alltid haft egen resurs på förskolan - först 10 timmar när hon bara var mkt aktiv. Sen fler timmar när utvecklingsförseningen konstaterades och nu ska vi kämpa för mer resurs på tillägsdiagnoserna. Går på vanlig förskola, men de har nu börjat dela in stora gruppen i små fasta grupper som har olika aktiviteter var för sig. För att min dotter inte ska få för stissigt runt sig. Så vill personalen så går det. Hon lär sig så mkt av de andra barnen!

• sirisdotter
    marienna skrev 2012-12-04 20:48:11 följande:
    Har dotter med autism, utvecklingsstörning och Adhd. Har alltid haft egen resurs på förskolan - först 10 timmar när hon bara var mkt aktiv. Sen fler timmar när utvecklingsförseningen konstaterades och nu ska vi kämpa för mer resurs på tillägsdiagnoserna. Går på vanlig förskola, men de har nu börjat dela in stora gruppen i små fasta grupper som har olika aktiviteter var för sig. För att min dotter inte ska få för stissigt runt sig. Så vill personalen så går det. Hon lär sig så mkt av de andra barnen!
Svar på tråden Utvecklingsförsening/autism och förskola